Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Jak skutecznie zarabiać na blogu firmowym?

Blog to jeden z najprostszych sposobów na zaistnienie w Internecie. Powodów do jego założenia jest wiele: ogarniająca nas nuda, chęć podzielenia się swoimi poglądami z resztą świata czy wymiana informacji na interesujące nas tematy. Możemy wcielić się w rolę eksperta – niekoniecznie w opinii obserwatorów – lub wykorzystać blog do promowania produktów i usług naszej firmy. W zdecydowanej większości blogi są jednak chwilową fascynacją, która mija już po kilku wpisach. Nie oznacza to jednak, że użytkownicy całkowicie rezygnują z tej formy prezentacji. Wartość merytoryczna największych platform blogowych nie nastraja optymizmem, a jednak Blogspot, Blox, Tumblr, Twitter czy Wordpress każdego miesiąca notują rekordowe przychody z reklam.

Jak zarobić na blogu internetowym?

Jak zatem zarobić na własnym blogu? Dotychczas nie wynaleziono złotego środka, jednak jak w każdym biznesie, tak i tutaj liczą się ciężka praca, wytrwałość w dążeniu do celu i cierpliwość. Pierwsze efekty nie pojawią się od razu, jednak to właśnie my w pełni decydujemy o kierunku rozwoju naszego miejsca w sieci. Zanim zaczniemy myśleć o zarobkach należy przede wszystkim zadbać o zainteresowanie naszą twórczością. Od czego jednak zacząć? Jakie tematy zaciekawią internautów? Wbrew pozorom wcale nie trzeba się długo zastanawiać – jak pokazują przykłady blogów, które zarabiają duże pieniądze, należy skoncentrować się na tym, co wychodzi nam najlepiej.

Pokaż innym, na czym się znasz najlepiej!

Jak już wspomnieliśmy, blog to przede wszystkim miejsce w sieci, które służy do kreowania własnego – lub naszej firmy - wizerunku. Skoro zależy nam na dobrym odbiorze, to powinniśmy skoncentrować się na tym, co potrafimy najlepiej. Blog to zazwyczaj źródło wiedzy dotyczące naszej pasji. Regularne zamieszczanie wpisów lub zdjęć dotyczących naszego hobby znacznie szybciej przyciągnie podobnych nam entuzjastów. Wspólne dzielenie się doświadczeniami, polemika na rozmaite tematy z naszej ulubionej dziedziny to pierwsze znaki dla użytkowników, że mają do czynienia z osobą znającą się na temacie. I właśnie na wspólnej pasji powinniśmy budować naszego bloga.

Czas to pieniądz?

Decydując się na prowadzenie profesjonalnego bloga nastawionego na zarobki, należy poświęcać mu znaczną część swojego wolnego czasu. Niekoniecznie musi się to wiązać z dodawaniem wpisów co godzinę – ważne jest, aby zachować regularność. W tym celu można np. zaplanować wcześniej o czym będziemy pisać – w końcu blog nie jest tablicą z najświeższymi informacjami z kraju i ze świata. Jeśli mamy potrzebę odłożenia wpisu na następny dzień, to nie należy się spieszyć z publikacją. Do tego czasu w naszej głowie może się zmienić jego forma na bardziej trafną

Monotematyczność? Na blogu wskazana!

Nie chodzi bynajmniej o to, aby przy okazji każdego wpisu poruszać ten sam wątek. Chodzi o znalezienie niszy, która przyciągnie uwagę dużej liczby osób. Znasz się na filmach? Skoncentruj się wyłącznie na kinematografii. Uważasz, że to zbyt rozległy temat? Pomyśl nad wpisami dotyczącymi wyłącznie konkretnego gatunku lub skoncentruj się na wybranych aktorach. W przypadku blogu koncentracja nawet na bardzo wąskiej tematyce może dać znacznie lepsze efekty, niż pisanie raz o pogodzie, innym razem o polityce, czy sporadycznie o zainteresowaniach. Najczęściej tematyka od której zaczniemy w przypadku blogu będzie kojarzona właśnie z naszą osobą. Warto zatem przed publikacją pierwszych wpisów zastanowić się nad przyszłą formą rozwoju naszego miejsca w sieci.

Jak walczyć z konkurencją?

Interesujesz się muzyką, ale twoja pasja jest już wyeksploatowana na tym polu? To tylko pozory, które już na tym etapie mogą zniechęcić do dalszej pracy. Nawet jeśli nasze hobby nie należy do unikatowych, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby tę wyjątkowość samemu wykreować. Odpowiednia forma, pomysł i oryginalność, a może połączenie wpisów z niespotykanymi autorskimi zdjęciami lub filmami? Wbrew pozorom pomysłów jest tyle ile ludzi, jednak nie każdy może zdobyć się na odwagę takiego myślenia. Weźmy dla przykładu rosnącą popularność w naszym kraju blogów poświęconych modzie – tematyka, która na blogach pojawia się od kilku lat, tak naprawdę dopiero teraz jest u szczytu popularności. Jeśli spojrzymy przykładowo na bloga Katarzyny Tusk (córki premiera Donalda Tuska), to oprócz różnego rodzaju wpisów pojawiają się tam również unikalne zdjęcia prezentujące autorkę w najnowszych kreacjach – to właśnie niepowtarzalność treści była kluczowa do osiągnięcia sukcesu.

Blog a wsparcie partnerów biznesowych

Prowadząc bloga na temat produktów lub usług warto już wcześniej pomyśleć o współpracy z potencjalnymi partnerami. Jeśli przykładowo jesteśmy ekspertami z dziedziny nowych technologii i opisujemy najciekawsze nowinki techniczne, dzielimy się poradami z osobami szukającymi wsparcia, a nawet publikujemy wartościowe recenzje wybranych producentów, to jest duża szansa na to, że zostaniemy przez nich zauważeni. Oczywiście wyrobienie sobie dobrego wizerunku eksperta wymaga wielu miesięcy zaangażowania, jednak w Polsce istnieją już blogi, które oprócz dochodów z reklam, współpracują z producentami odzieży, kosmetyków czy sprzętu – jednym z przykładów jest wymieniony wcześniej blog Katarzyny Tusk. Najczęściej blogerzy otrzymują promowane produkty na własność, co jest dodatkową gratyfikacją za wystawienie pozytywnej opinii.

Uzasadniona krytyka również w cenie

W nielicznych przypadkach blogerzy pozwalają sobie nawet na bezustanną krytykę. Przypadek zagranicznego wideobloga poświęconego grom wideo o nazwie Angry Video Game Nerd udowadnia, że wytykanie błędów produktom może mieć i pozytywne strony. James Rolf wpadł na pomysł, aby za pośrednictwem kanału YouTube zamieszczać filmy, w których śmieje się i krytykuje rozmaite gry (niekoniecznie cieszące się małym zainteresowaniem odbiorców) – wyróżnił się jednak tym, że krytyka dotyczyła głównie tytułów z lat 80-tych, a więc powstałych jeszcze w erze 8-bitowych komputerów. Należy dodać, że jego filmy do dziś cieszą się popularnością sięgającą kilku milionów wyświetleń. Również w Polsce pojawili się blogerzy, którzy na dobre utrwalili się w świadomości internautów, dzięki otwartemu wyrażaniu swojego zdania (niekiedy w dosadny sposób). Teraz cieszą się ponadto wsparciem partnerów biznesowych, którzy sami byli na celowniku blogerów – oprócz motywacji i zaangażowania trzeba być również pewnym siebie i mieć kompleksową wiedzę na poruszane zagadnienia.

Promuj siebie a nie produkt

Jeśli prowadzimy bloga poświęconego produktom, to starajmy się wprowadzać materiały w takiej formie, aby wyrażały wyłącznie nasze zdanie na jego temat. Pójście w kierunku reklamy czy tablicy ogłoszeniowej nawet w przypadku dużej popularności może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Owszem, użytkownicy są zainteresowani produktem czy usługą – w końcu dlatego akurat nas śledzą – jednak ich aktywność wynika bardziej ze sposobu naszej prezentacji. Po raz kolejny należy podkreślić unikalność prowadzenia bloga, oryginalność formy i znajomość zagadnienia.

Własna witryna, a szata graficzna

Korzystanie z darmowej platformy ma swoje ograniczenia w postaci narzuconych szablonów. Jeśli myślimy poważnie o zarabianiu na blogu, najlepiej wybrać takie miejsce, gdzie możemy nie tylko dzielić się wiedzą, lecz również zmienić wygląd, dodawać materiały zdjęciowe lub filmy. Również odbiór z zewnątrz będzie inny, gdyż użytkownicy docenią nie tylko naszą oryginalność, lecz również starania.

Blog a pozycjonowanie

Wysokie zarobki wiążą się z dużą liczbą użytkowników, a więc są również ściśle powiązane z dobrym wypozycjonowaniem naszego bloga. Tutaj należy stosować te same zasady, co w przypadku pozycjonowania stron. Nie możemy pozwolić sobie na powtarzalność treści (Duplicate Content), kopiowanie materiałów z innych serwisów czy nadmierne linkowanie słów kluczowych do mało wartościowej treści. Warto również zadbać o wykupienie własnej witryny, niepowtarzalność opisów oraz linkowanie wewnątrz do wcześniejszych materiałów, pod warunkiem jednak, że są powiązane tematycznie.

Aktywne uczestnictwo w życiu blogosfery

Nawet jeśli osiągniemy status eksperta w danej dziedzinie i nasz blog będzie chętnie odwiedzany, to warto wyjść poza wirtualną rzeczywistość. Warto zapoznać się z doświadczonymi blogerami, wymienić przydatną wiedzą i wskazówkami – wówczas przestajemy być anonimowi, a przez to nasz wizerunek winduje w górę. To również dobry sposób na to, aby polecili nam reklamodawcom, a to już duży krok do zarabiania pieniędzy. Jeśli będziemy wyobcowani, to nawet posiadając sporą wiedzę, nasze podejście może być z czasem odpychające dla obserwatorów.

Wykaż się inicjatywą

Skoro już o wspomnieliśmy o reklamodawcach, to warto samemu nawiązać z nimi kontakt. Nie chodzi tylko o kontakt telefoniczny lub mailowy, lecz również udział w różnego rodzaju konkursach organizowanych dla blogerów czy imprezach branżowych. To my jako eksperci w danej dziedzinie powinniśmy wykazać się inicjatywą. Pewność siebie w połączeniu z fachową wiedzą znacząco ułatwi nam rozpoznawalność, a także umożliwi uzyskać pierwsze przychody z reklam.