Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Jak sprawdzić, czy link ma atrybut dofollow?

Pozycjonujesz swoją stronę w wyszukiwarkach i zapewne masz świadomość, jak istotne dla jej dobrej pozycji są linki przychodzące. Odpowiednia polityka linków - przychodzących i wychodzących - to bardzo ważny element SEO. Powinieneś jednak wiedzieć również, że nie każdy link w sieci, który prowadzi do twojej strony, jest jednakowo korzystny. W tym tekście przybliżymy ci, co oznaczają dwa atrybuty linków - dofollow i nofollow - oraz podpowiemy, jak to sprawdzić.

Linki dofollow oraz nofollow - wprowadzenie

Analiza linków przychodzących do stron stała u podstaw funkcjonowania pierwszych algorytmów wykorzystywanych przez roboty Google do ustalania pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Nie liczyła się jedynie ich ilość, lecz również jakość - czasem jeden mocny link, pochodzący z renomowanej strony był wart więcej niż setki linków ze stron gorszego sortu. W oparciu o wysokie znaczenie linków przychodzących w pozycjonowaniu stworzono wiele mechanizmów, wydawałoby się nieodłącznych dla SEO - m.in. zaplecza stron czy negowane ostatnimi laty przez Google systemy wymiany linków.

Link linkowi nierówny - to zasada znana niemal od zarania Google. W 2005 r. doszedł jeszcze jeden element, który pozwolił wartościować linki przychodzące - atrybut nofollow. Domyślnie każdy link prowadzący na twoją stronę jest dofollow, jednak można to zmienić w kodzie źródłowym strony, na której taki odnośnik się znajduje.

Co oznacza, że link jest dofollow lub nofollow?

Są to atrybuty, które stanowią instrukcje dla robotów indeksujących wyszukiwarek, tzw. pająków. Wówczas wiedzą one, czy po natrafieniu na link mają przenieść się na linkowaną stronę (dofollow, od ang. do follow - podążać) czy też nie (nofollow, od ang. no follow - nie podążać). Atrybuty linków brane są pod uwagę przez roboty wszystkich wyszukiwarek, jednak w tym tekście skupimy się na tym, jak dofollow i nofollow traktowane są przez pająka Google.

Z czym wiąże się posiadanie atrybutu dofollow przez link? Jak już wspomnieliśmy, przede wszystkim skutkuje to tym, że robot Google przeniesie się na linkowaną stronę. Ma to szczególne znaczenie, jeśli jest to strona nowa - zostanie ona wówczas zaindeksowana przez robota. Dodatkowo atrybut dofollow pozwoli robotowi przenieść część wartości PageRank strony, na której znajduje się link, do strony linkowanej. Przenoszona jest również częściowo wartość TrustRank - należy jednak uważać, ponieważ link z mało zaufanej strony może obniżyć TrustRank strony linkowanej. Również dobry anchor dołączony do linku dofollow korzystnie wpływa na pozycjonowanie linkowanej strony.

Czego zatem należy się spodziewać, gdy link został oznaczony atrybutem nofollow? Wiesz na pewno, że na tak linkowaną stronę może nie dotrzeć robot Google, a co za tym idzie, może nie zostać zaindeksowana, co jest szczególnie istotne w przypadku stron nowych w sieci. Zaindeksowanie jest równoznaczne z uwzględnieniem strony w wynikach wyszukiwania. Ponadto link z atrybutem nofollow nie ma mocy przekazywania stronie linkowanej wartości PageRank oraz TrustRank.

Jak sprawdzić, czy dany link posiada atrybut dofollow?

Wspomnieliśmy wcześniej, że dofollow jest niejako atrybutem domyślnym linku, więc lepiej jest określić, czy dany link posiada atrybut nofollow. Jeśli nie, oznacza to, że robot, natrafiając na niego, przeniesie się na linkowaną stronę, a ta otrzyma dodatkowo określoną wartość PageRank oraz TrustRank. Jak zatem sprawdzić, czy link oznaczony jest jako nofollow?

Najłatwiej dokonać tego, sczytując kod źródłowy danej strony, na przykład w Mozilli, gdy znajdujemy się na interesującej nas stronie z linkiem do naszej strony, klikamy prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu strony i wybieramy polecenie Pokaż źródło strony. Po wyświetleniu się kodu źródłowego szukamy miejsca, w którym znajduje się nasz link -  poszukujemy znacznika <a href>, którym w kodzie oznaczane są linki. Gdy już znajdziemy to miejsce, sprawdzamy, czy w znaczniku odnoszącym się do interesującego nas linku znajdują się frazy rel=”nofollow” lub rel=”external nofollow”. Jeśli tak, to - niestety - nasz link został oznaczony jako nofollow. Jeśli nie, posiada on domyślnie atrybut dofollow.

Można wykorzystać do sprawdzenia również narzędzia dostępne dla przeglądarek. Dla Mozilli będzie to Quirk SearchStatus - będzie on zaznaczał na odwiedzanych przez nas stronach linki nofollow. W ten sposób łatwo będziemy mogli określić, gdzie warto zamieszczać linki prowadzące do naszej strony. Jeśli korzystamy z Google Chrome, przydatne może okazać się narzędzie NoFollow Extension.

Atrybuty nofollow są, niestety, dość powszechne w sieci. Spora część stron oznacza tym atrybutem wszystkie zewnętrzne linki wychodzące ze swoich stron, często określa on linki umieszczane w komentarzach lub na forach internetowych. O link dofollow nie jest łatwo, jednak należy pamiętać, aby nie szukać ich na siłę na stronach podejrzanych i niebudzących szczególnego zaufania. Znacznie skuteczniejsze może być tutaj solidnie zbudowanie zaplecze SEO.