Mobilna strona internetowa - jak ją stworzyć?

Popularność urządzeń mobilnych stale rośnie i nie zapowiada się, żeby straciły one kiedykolwiek na znaczeniu. Bardzo trudno jest w dzisiejszych czasach spotkać osobę bez smartfona czy tableta. Takie narzędzie w rękach przedsiębiorcy czy przeciętnego użytkownika pozwala mu czuć się bezpieczniej i być na bieżąco ze wszystkimi nowościami. W każdym miejscu o każdej porze możemy przejrzeć ulubione strony internetowe i zarządzać biznesem. Jest to wygodne i bardzo praktyczne jednak aby nasza strona www była przyjazna wszystkim użytkownikom, należy stworzyć jej mobilną wersję. Jest to konieczne, jeżeli chcemy, aby nasza firma była rozpoznawalna, znana i postrzegana jako nastawiona na klienta. Społeczeństwo żyje coraz szybciej, większość czasu spędza poza domem, w pracy, na spotkaniach biznesowych. Większość ludzi woli zainwestować w wysokiej jakości wydajnego smartfona lub tableta niż w nie już tak bardzo popularnego laptopa. To zmusza przedsiębiorców do wprowadzania zmian w strukturach stron internetowych. Wcale nie musi się to wiązać z problemami i poświęceniem dużej ilości wolnego czasu. Stworzenie mobilnej strony internetowej jest łatwe, jeżeli wiemy, od czego zacząć, jakich narzędzi użyć i na co zwrócić szczególną uwagę. Mając wiedzę na ten temat, jesteśmy w stanie w kilka chwil stworzyć mobilną wersję swojej strony www.

Mobilność jest trendy

Mimo że nasza strona internetowa została zaprojektowana i stworzona w sposób idealny i tak, jak sobie to wyobrażaliśmy, może nie być w takiej formie dostępna dla każdego. Podczas wyświetlania jej na urządzeniach mobilnych o zróżnicowanej rozdzielczości pewne dane, informacje oraz zakładki nie są dla użytkowników widoczne. Tracimy na tym my, ponieważ nie możemy przekazać odbiorcom wszystkich informacji . Być może są to treści, których właśnie szukali nasi potencjalni klienci. Należy zatem koniecznie stworzyć mobilną stronę internetową, która będzie dostosowana do potrzeb urządzeń elektronicznych i tym samym da możliwość użytkownikom w pełni korzystać z naszych usług.

Zrób sobie stronę

W pierwszej kolejności potrzebować będziemy dobrego narzędzia, które pomoże nam stworzyć taką stronę internetową. Możemy na przykład skorzystać z mattkersley.com/responsive, ActiveMobi lub DudaMobile. Takich rozwiązań jest sporo, dlatego to, jakie wybierzemy, zależy tylko i wyłącznie od nas. Zwracamy uwagę przede wszystkim na łatwość w obsłudze, ilość dostępnych opcji oraz czas, jakiego potrzebujemy do stworzenia witryny. Wcześniej możemy sprawdzić, jak nasza strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Możemy do tego wykorzystać stronę howtogomo.com. Przez odpowiedź na zadane pytania uzyskamy informacje o stopniu mobilności strony. W dużej mierze to właśnie od tego zależy renoma naszej firmy i ilość pozyskanych klientów.

Kilka kroków do strony mobilnej

Po wybraniu odpowiedniego narzędzia czas na tworzenie mobilnej wersji strony internetowej. Często jest tak, że witryna mobilna różni się od tej w wersji standardowej grafiką, układem strony oraz domeną. W większości przypadków najpierw musimy wybrać odpowiedni szablon. Wiele narzędzi oferuje bardzo dużo ciekawych szablonów dla różnych branż. Oczywiście możemy je modyfikować wedle naszego uznania, aby mobilna wersja była jak najbardziej zbliżona do wersji standardowej naszej strony. Musimy pamiętać, że grafika oraz kolorystyka powinny być spójne. Pracując w kreatorze ActiveMobi, możemy przełączać się między następującymi trybami pracy:

  • Edytor: posłuży nam on do zarządzania stronami oraz ich treścią. Możemy dodawać i usuwać podstrony, zarządzać komponentami strony, a więc edytować jej wygląd i jednocześnie obserwować zmiany, korzystając z podglądu na żywo.

  • Projekt: w tej zakładce ustawiamy tło strony, styl czcionki i przycisków, a także widok strony na tabletach.

  • Podgląd: dzięki tej opcji możemy sprawdzić, jak nasza nowa strona prezentuje się na smartfonie oraz tablecie.

Program ten jest łatwy w użyciu i pozwala na szybkie stworzenie naszej mobilnej witryny, ponieważ pracujemy na gotowych komponentach. Wystarczy wybrać te, które nam najbardziej odpowiadają, aby w kilka chwil stworzyć dobrą i elastyczną, jeśli chodzi o urządzenia, na których może być wyświetlana, stronę internetową. Nie oznacza to, że musimy bazować tylko na tym, co oferuje nam program - gdyby tak było, wszystkie strony mobilne wyglądałyby podobnie, a przecież tak nie jest.

Możemy zatem zmieniać kolorystykę, układ strony, wzbogacać witrynę o własne treści oraz grafikę. Nie zapominajmy o tym, aby po skończonej edycji skorzystać z możliwości podglądu strony. To pozwoli nam na dostrzeżenie ewentualnych  niedociągnięć i wprowadzenie potrzebnych zmian. Zapisujemy stronę i wybieramy jej nazwę w domenie, która różni się od domeny strony standardowej.

Duże znaczenie w rankingach Google

Warto wiedzieć, że posiadanie mobilnej wersji strony internetowej znacznie wpływa na jej pozycję w rankingach Google. Algorytm wyszukiwarki został dostosowany do nowych wzorców, związanych z wyszukiwaniem treści na urządzeniach mobilnych. Dzieje się tak dlatego, że coraz częściej korzysta się z urządzeń przenośnych i w dużej mierze to właśnie tym kanałem możemy zdobyć więcej wejść na naszą stronę. Narzędzie AdWords pozwala nam obserwować, jaka liczba wyszukiwań w Google pochodzi z urządzeń mobilnych. Bardzo szybko dostrzeżemy różnicę w ilości użytkowników naszej witryny oraz częstotliwości wejść. Google Analytics jest niezastąpiony i każdy przedsiębiorca, który posiada stronę internetową, powinien z niego korzystać. Dzięki niemu mamy pełen obraz tego, co dzieje się na naszej witrynie, także na jej wersji mobilnej. Pozwala nam to na nieustanne doskonalenie jej i wprowadzanie potrzebnych zmian.

Zmiany na plus

Wygląd naszej strony w wersji  może ulec zmianie w mniejszych lub większym stopniu. Przed rozpoczęciem działań warto wiedzieć, które elementy strony będą wyglądały inaczej, należy jednak zdać sobie sprawę, że różnice są konieczne, by strona mobilna mogła należycie funkcjonować. Na pewno układ strony zostaje zeskalowany do rozmiaru wyświetlacza urządzenia. Jest to konieczne, ponieważ rozmiar wyświetlacza laptopa znacznie różni się od tego na smartfonie czy tablecie. Inna będzie z pewnością stylizacja menu nawigacyjnego, nie musi to jednak oznaczać, że będzie ona gorsza. Wszystko zależy od naszego projektu. By tekst był czytelniejszy, również rozmiar czcionki ulega zmianie. Nagłówki nieco się zmniejszają, aby więcej treści zmieściło się na stronie. Także rozmiar plików graficznych zostaje zredukowany, aby mogły one szybciej się ładować.

Jak zatem widać, zmiany, które niektórych mogą martwić, działają tylko na naszą korzyść. Mobilna wersja strony nie powstaje, by nam zaszkodzić czy dostarczyć dodatkowych obowiązków, ale po to, by pomóc nam w dostosowaniu się do wymogów rozwijającej się techniki.