Jak zostać coachem

Coach to swego rodzaju mentor, osoba która przeciera szlaki dla reszty zespołu, podnosi go na duchu i potrafi zmotywować do wydajnej pracy. Coach to coś więcej niż zawód - nie może bowiem nim zostać każdy. Tylko osoba posiadająca odpowiednie cechy charakteru ma predyspozycje do zostania coachem. Oczywiście do naturalnych talentów dochodzi jeszcze ciężka praca i odpowiednie wykształcenie. Dowiedz się, jak zostać coachem!

Zanim przejdziemy do konkretnej odpowiedzi na to pytanie, warto poznać definicję samego coachingu.

Sokrates - pierwszy coach

"Coaching - interaktywny proces szkolenia, poprzez metody związane z psychologią, realizowaniem procesu decyzyjnego do zaspokajania potrzeb, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania, osiągnięcia celu. Coachowie pracują z klientami w zakresach związanych z biznesem, rozwojem kariery, finansami, zdrowiem i relacjami interpersonalnymi. Dzięki coachingowi klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności. Coaching jest procesem, którego głównym celem jest wzmocnienie klienta oraz wspieranie go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany w oparciu o własne odkrycia, wnioski i zasoby." (Wikipedia)

Coaching to sprawdzony sposób wspierania kadr w korporacjach. Sprzyja osiąganiu zamierzonych celów czy rozszyfrowywaniu problemów, co przekłada się na wydajność przedsiębiorstwa i długotrwałe korzyści biznesowe.

Coaching ma swoje korzenie już w czasach starożytnych. Wywodzi się bowiem od sokratejskich metod nauczania, które polegały na ciągłym zadawaniu pytań. W nowożytności początków coachingu możemy doszukiwać się na Uniwersytecie Oxfordzkim. Istniała tam specjalna instytuacja, której celem było wspieranie studentów w rozwoju ich kariery.

Coach, czyli trener idealny

Nazwa “coach” wzięła się z języka angielskiego i oznacza trenera. Odnosi się to do trenera sportowego, który swoimi motywacyjnymi przemówieniami potrafi porwać serca zawodników. Sam trener to osoba doświadczona oraz kompetentna. Natomiast trening miał służyć nie tylko rozwojowi kondycji i sprawności technicznej zawodników, lecz także budowaniu ich wytrzymałości psychicznej oraz wewnętrznej motywacji. Przełożenia tej taktyki oczekuje się w świecie biznesu właśnie od coacha.

Zawód coacha jest specyficzny, zarazem jednak wyjątkowy. Coach musi odnaleźć się w roli  negocjatora, który ułatwia drugiemu człowiekowi osiąganie zamierzonych przez niego rezultatów w efektywny i komfortowy sposób.

Coach - jak nim zostać?

Tak naprawdę z coachingiem każdy z nas spotyka się na co dzień, nie będąc tego świadomym. Wiele technik coachingowych wzięło się z obserwacji ludzi, których wsparcie i rady okazały się być pomocne w osiągnięciu sukcesu czy rozwiązaniu problemów.

Jak łatwo wyłonić naturalnego coacha:

  • ludzie mu ufają,

  • kieruje nim chęć pomocy innym,

  • potrafi rozwiać z ludźmi, pomaga sprecyzować im ich oczekiwania,

  • akceptuje innych ludzi takimi, jakimi są - nie ocenia ich ani nie krytykuje,

  • wierzy w ludzi, nawet kiedy oni sami tego nie robią,

Jednak samo powołanie i cechy charakteru nie dadzą coachowi pracy. Warto zainwestować w swój rozwój, zapisując się na studia podyplomowe albo szkolenia coachingowe prowadzone przez renomowane firmy. Ważne jest także zdobycie certyfikatu. Najbardziej uznane certyfikaty w środowisku coachingowym to:

Proces zdobywania wyżej wymienionych certyfikacji związany jest z wyznaczoną ilością godzin odbytych szkoleń, udokumentowanej praktyki, superwizji czy pozyskanymi referencjami. Kończy się natomiast egzaminem teoretycznym oraz praktycznym - poświadczają one jakości oferowanych usług. Certyfikat daje dobre podwaliny do dalszego rozwoju. A co najważniejsze, buduje zaufanie u potencjalnych klientów.