Jak znaleźć pracę jako redaktor?

Zatrudnienie na stanowisku redaktora wiąże się z koniecznością przechodzenia kilku etapów, które rozpoczynają się od najmłodszych lat. Pisaliśmy już, że jest to praca wynikająca z pasji – nie tylko do pisania czy chęci poznania zasad pisowni języka polskiego, lecz również silnej potrzeby poznania świata i własnego przedstawienie nabytych doświadczeń w postaci ciągu znaków. W poprzedniej części podkreślaliśmy kluczowe cechy wrodzone, dające solidne podstawy do ubiegania się o posadę w redakcji. Te jednak nie wystarczą, gdyż nie mniej istotne jest samokształcenie. Wybór odpowiedniego kierunku studiów w połączeniu ze szlifowaniem zasad językowych to nieodzowny element rozwoju. Załóżmy, że posiadasz już odpowiednie przygotowanie teoretyczne oraz możesz pochwalić się swoim dotychczasowym dorobkiem unikalnych tekstów. Najwyższy czas znaleźć pracę jako redaktor, choć pierwsze kroki mogą nie być tak proste, jak może się wydawać. Gdzie zatem ubiegać się o pracę?

Gdzie ubiegać się o pracę jako redaktor?

Zanim rozpoczniesz rozglądać się za ofertami pracy, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakiej redakcji chcesz pracować? W przypadku ukończenia studiów polonistycznych lub dziennikarskich słuszną – choć nie jedyną – drogą, wydaje się praca jako redaktor językowy. W dobie internetu znalezienie stałego miejsca w redakcji może okazać się jednak trudnym – ale nie niemożliwym - zadaniem, gdyż coraz częściej stanowiska te dostępne są w formie pracy zdalnej. Jeśli ukończyłeś inny kierunek niż wymienione, najlepszym wyjściem będzie odnalezienie firm specjalizujących się w interesującej nas branży.

Pasjonujesz się branżą IT oraz nowymi technologiami? Przejdź się do najbliższego salonu prasowego i przejrzyj czasopisma tematyczne. Z reguły nie znajdziesz w nich informacji o poszukiwaniu kandydatów. Nie należy się tym przyjmować. Spisz sobie najważniejsze dane (nr telefonu, adres e-mail), przeanalizuj formę wybranych publikacji i zanim skontaktujesz się z redakcją (najlepiej od razu z redaktorem naczelnym), napisz kilka próbnych tekstów, a następnie doszlifuj je do perfekcji, zwracając uwagę na każdy detal. Ta sama reguła obowiązuje w przypadku serwisów internetowych. Praktycznie każdy witryna posiada zakładkę z możliwością bezpośredniego kontaktu – warto odezwać się nawet wówczas, gdy na podstronie z ofertami pracy nie ma informacji o aktualnym zapotrzebowaniu na odpowiednie stanowisko.

W przypadku serwisów internetowych niekoniecznie musisz odzywać się wyłącznie do tych firm, które na pierwszym planie stawiają redakcję. Istnieje wiele dużych przedsiębiorstw, które sprzedają produkty lub usługi, posiadając kilka działów – m.in. marketing, PR, księgowość. Większość z nich nawet jeśli nie posiada rozbudowanej redakcji, może potrzebować pracownika na tym stanowisku. Nie należy zatem ograniczać się do propozycji. Jeśli otrzymasz odpowiedź odmowną, to z pewnością nie zaszkodzi, a przynajmniej nie będziesz żałował w przyszłości tej decyzji, gdyby okazało się, że jednak potrzebują kogoś takiego jak Ty.

Nie należy również zapominać o największych polskich serwisach z ogłoszeniami o pracę. Większość z nich umożliwia zapisanie się do newslettera, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Wystarczy podać adres e-mail, zaznaczyć interesujące nas kategorie, miejscowość, rodzaj umowy - i każdego dnia otrzymamy skondensowane informacje na temat rekrutacji na wybrane stanowiska. Rozwiązanie to nie zawsze oferuje optymalne i najlepsze oferty, dlatego warto każdego dnia poświęcić przynajmniej 5 minut na przestudiowanie publikowanych propozycji.

Jak znaleźć pracę jako redaktor?

Ważna wskazówka, o której trzeba pamiętać już na wstępie: staraj się unikać wysyłania aplikacji z poziomu panelu przygotowanego przez serwisy rekrutujące. W przypadku serwisu Pracuj.pl zawsze obok gotowego formularza pojawia się również możliwość bezpośredniego kontaktu mailowego z pracodawcą – wyjątkiem jest sytuacja, kiedy mamy do czynienia z rekrutacją ukrytą. Jeśli nie mamy alternatywy, to również i tutaj nie powinno być problemu. Oferty pracy zawierają nazwę pracodawcy, dzięki czemu z poziomu wyszukiwarki można odnaleźć oficjalną stronę i tam szukać danych kontaktowych.

Dlaczego jest to takie istotne? Rekruterzy przygotowują gotowe szablony, z których nagminnie korzystają kandydaci. Problem w tym, że mogą zdarzyć się przypadki, kiedy nasze oferty nie dotrą do pracodawcy. Dzieje się tak dlatego, że pojawiają się dodatkowe zabezpieczenia przeciwko plagiatom. Zapewne niejednokrotnie zmieniałeś tylko część danych w swoim CV lub liście motywacyjnym, aby dopasować te dokumenty pod kątem wybranego stanowiska. Jeśli korzystałeś już wcześniej z wybranej strony rekrutującej, to bardzo możliwe, że system odrzuci zgłoszenie, traktując je jako powielanie treści. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku ponownego (np. po tygodniu, w celu otrzymania odpowiedzi) przesłania maila tą drogą. Zawsze kontaktuj się bezpośrednio z przyszłym pracodawcą, a zwiększysz szansę na zainteresowanie swoją osobą.

Jak jeszcze szukać pracy na stanowisku redaktora? Możesz oczywiście masowo wysyłać odpowiedzi na znalezione w sieci oferty, jednak poza wspomnianą wyżej kwestią będziesz musiał poświęcić czas na indywidualnie przygotowane CV oraz list motywacyjny. Wiele ofert w wymaganiach wspomina właśnie o tych dokumentach. Nie oznacza to, że należy pominąć kwestię próbnych tekstów – im bardziej dopieszczone pod kątem stanowiska i jednocześnie powiązane tematycznie, tym większa szansa na odpowiedź zwrotną.

Jeśli chodzi o próbki twórczości, to najczęściej popełnianym błędem jest podsyłanie opublikowanych artykułów na innych serwisach. Dajesz w ten sposób pracodawcy do zrozumienia, że idziesz na łatwiznę i nie zależy Ci na unikalnej treści, która mogłaby pojawić się na stronie przyszłego miejsca pracy. Wyjątkiem od tej reguły może być przypadek, gdy w ofercie wyraźnie podkreślono, że możesz przesłać pracę wcześniej opublikowaną – i w tym przypadku jednak warto wyjść przed szereg i pokazać, jak bardzo chcesz otrzymać tę pracę.

Daj się odnaleźć jako redaktor

Kreowanie własnego wizerunku w sieci to jeden z najskuteczniejszych sposobów szukania pracy. Nawet takie serwisy, jak Facebook są przez większość użytkowników traktowane bardziej jako rozrywka, mogą być idealną platformą do promowania siebie jako redaktora. Skoncentruj się wyłącznie na kwestiach związanych z pracą na tym stanowisku, podsyłaj linki do publikacji jeśli je posiadasz, wypowiedzi w dyskusjach ograniczaj wyłącznie do tematyki zawodu. Zdziwisz się, ilu pracodawców szuka informacji o kandydatach za pośrednictwem serwisów społecznościowych. Odpowiednio wcześniej stworzony profil może zaprocentować, gdyż jeszcze przed umówieniem na rozmowę firma może zebrać przydatne informacje o Twoim doświadczeniu zawodowym.

Skoro już o portalach społecznościowych mowa, to obowiązkową czynnością jest rejestracja w serwisie Goldenline. To największy serwis zrzeszający środowisko biznesowe w Polsce. Nie brakuje tam grup dla redaktorów czy korektorów, gdzie można dzielić się swoją wiedzą, tekstami oraz wypowiadać na tematy branżowe. Znajdziesz tam również samych pracodawców, z którymi możesz bardziej luźno – ale koniecznie rzeczowo – rozpocząć dyskusję dotyczącą zatrudnienia. Nie powinieneś zapomnieć o dodaniu informacji o aktywności w CV – ułatwi to wyszukiwanie informacji o Tobie zainteresowanym przedsiębiorstwom.

Zawsze możesz również skorzystać z serwisów ogłoszeniowych, w których prezentujesz swoją sylwetkę, dotychczasowe doświadczenie na podobnym stanowisku. Rozpoczynając poszukiwanie pracy, zamiast na doświadczeniu skoncentruj się na uwypukleniu autorskich tekstów, koniecznie dopasowanych do interesującej Cię branży. Przygotowanie własnej strony WWW, stanowiącej Twoją wizytówkę, to kolejny istotny element w budowaniu pozytywnego wizerunku w sieci. Możesz sobie w tym miejscu pozwolić na kilka podstron, które obok podstawowych danych osobowych i doświadczenia przedstawią również najbardziej adekwatne do pracy redaktora zalety. Kwestie prywatne nie są tu mile widziane, chyba że opisujesz np. zainteresowania wiążące się z pracą na poszukiwanym stanowisku.

Jak widać, sposobów na znalezienie pracy na stanowisku redaktora nie brakuje. Generalnie nie istnieje jedna złota zasada przyjęcia – czasem wystarczy po prostu odrobina szczęścia, innym razem wielotygodniowe dążenie kandydata do osiągnięcia celu. Wciąż jednak nie przedstawiliśmy kwestii samej rekrutacji. Na co zwrócić uwagę podczas wysyłania dokumentów? W jaki sposób przygotować się do pierwszej rozmowy? Odpowiedzi zaprezentujemy przy okazji kolejnej części cyklu "Jak zostać redaktorem?".