Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż, czyli propozycja handlowa skierowana do klienta

Aby poznać odpowiedź na pytanie jak zwiększyć sprzedaż, można na wstępie podzielić klientów na kilka grup. Poszukują oni produktów według różnych kryteriów np. produktów w najniższej cenie, z jak najwygodniejszym sposobem dostawy. W tym celu sprawdzają serwisy aukcyjne, specjalne porównywarki cenowe oraz korzystają z najbardziej popularnego sposobu szukania, jakim jest wyszukiwarka internetowa.

W efekcie klient wybierze to miejsce, w którym znajdzie najlepsze warunki. Podobna sytuacja ma miejsce w sklepach stacjonarnych – sprawdzają oni produkty w różnych sklepach, w poszukiwaniu jak najlepszych cen.

Klienci odwiedzający sklep internetowy, jak już zaznaczono, szukają interesujących ich produktów – jeżeli nie znajdą ich w danym miejscu, przechodzą dalej. Drugą grupę stanowią natomiast ci, którzy chcą coś zakupić, lecz nie posiadają określonego celu. Odwiedzają oni sklep i są skłonni nabyć produkt, który zainteresuje ich w danym momencie. Jak zwiększyć sprzedaż w tych grupach?

Do pierwszej grupy jest znacznie trudniej trafić – wysyłanie informacji z aktualną ofertą sklepu może okazać się nieskuteczne. Jeżeli nie znajdą w takiej ofercie informacji o produktach, które ich interesują, to prawdopodobnie nie dokonają zakupu innych.
W drugiej grupie natomiast sposób ten jest bardzo dobry i trafiony. Możliwe jest bowiem, że jakiś produkt zainteresuje klienta i skłoni do zakupu. Badania, które przeprowadzono na grupie konsumentów, pokazują, że jeżeli klient dostanie gotowe rozwiązania handlowe, wówczas istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że dużo szybciej dokona zakupu. Nastąpi to w zdecydowanie krótszym czasie aniżeli w sytuacji, kiedy miałby sam szukać rozwiązania. Można śmiało stwierdzić, że klienci dokonujący zakupów np. online nie chcą wertować całej oferty sklepu, woleliby raczej, aby to właśnie sklep internetowy zaproponował im gotowe rozwiązania, z których mogliby wybrać interesujące ich produkty.

Jak zwiększyć sprzedaż - oferta kontra narzędzia

Jeżeli wiemy już, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, czyli jak podać klientom gotowe rozwiązanie, które ma za zadanie zaczepić klienta reagującego w systemie zero jedynkowym, konieczne jest ustalenie dalszych działań. Kolejnym krokiem pomocnym w zwiększeniu sprzedaży jest określenie metod, które pomogą osiągnąć wyznaczony cel. Możliwości w tym zakresie są bardzo duże.

Służą ku temu: social media, kampanie przy pomocy reklam banerowych czy e-maile o charakterze marketingowym. Głównym zadaniem każdego sposobu jest przedstawienie klientowi gotowego rozwiązania, z którego może skorzystać.

Narzędzie, dzięki któremu możliwe jest dokładniejsze określenie sposobu zwiększenia sprzedaży w sklepie, stanowi e-mail. Należy zauważyć, że klient musi już na samym początku wyrazić zgodę na jego otrzymywanie – świadczy to wówczas o jego zainteresowaniu asortymentem sklepu – dzięki temu można wnioskować, że taki konsument będzie znacznie częściej i chętniej sprawdzał przesyłane mu propozycje.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym w praktyce

Jak zatem zastosować się do teorii i zwiększyć sprzedaż w praktyce? W teorii każda informacja wysłana do konsumenta zawiera potencjalną ofertę sprzedażową – nawet jeśli nie przedstawia aktualnego asortymentu czy promocji obowiązujących w sklepie. Samo przekierowanie na stronę e-sklepu jest już czynnością zmierzającą ku poprawie sprzedaży. Przykładem mogą być działania, jakie prowadzi firma Nike. Na ich stronie internetowej zawarta jest informacja o nowej kolekcji i atrakcyjna grafika zachęcająca do przejścia do kolejnego kroku – przejrzenia asortymentu i wybrania konkretnego modelu.

Gotowe oferty dla klientów można znaleźć w sklepach oferujących np. wina. Są skonstruowane tak, aby przedstawić klientowi pakiet wybranych win za określoną sumę. Zestawu nie można mieszać, nie można też kupić pojedynczych butelek – daje to konsumentom określoną ofertę, którą mogą wybrać. Co jakiś czas, np. raz w miesiącu, klient zapisany na newsletter otrzymuje nowe propozycje zestawów – wówczas albo je kupi, albo nie.

Przygotowaną propozycję handlową można przesłać klientowi w newsletterze zawierającym również zachęcające rabaty, jakie może on uzyskać w sklepie. Zniżki mogą dotyczyć konkretnych produktów lub też usług. Bardzo często firmy jubilerskie w swoich newsletterach prezentują rabaty, lecz wyłącznie na jedną, konkretną rzecz z całego asortymentu. Nie oznacza to jednak, że jest to metoda nieskuteczna. W dalszym ciągu powoduje zainteresowanie konsumenta – w tym przypadku skupia jednak jego uwagę na jednym, określonym produkcie.

Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie?

Sposobów na zwiększenie sprzedaży jest bardzo dużo. Wszystko zależy od indywidualnego podejścia przedsiębiorstwa do tego problemu, jak i do kwestii związanej z identyfikacją konsumentów. Nie można wszystkich klasyfikować jako jednej zbiorowości. Klienci są różni, a im szybciej nastąpi ich identyfikacja, tym szybciej odpowiemy sobie na pytanie, jak zwiększyć sprzedaż wśród konkretnych grup.

Część klientów szuka jednego, z góry określonego rodzaju produktów, przez co trudno jest znaleźć dla tej grupy skuteczne rozwiązanie efektywnej sprzedaży. Jest to typ klienta, który poszukuje przedmiotu – jeżeli nie znajdzie go w jednym sklepie, korzysta z drugiego, gdzie otrzyma dopasowaną do jego potrzeb ofertę. Dzięki temu jest w stanie wybrać produkt najtańszy i najlepszy spośród znalezionych. Najłatwiejszą grupą klientów, dzięki której można odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, są jednak klienci skłonni do korzystania z promocji. 

Zaspokojenie potrzeb i wymagań tej grupy jest stosunkowo prostym zabiegiem. Jeżeli uzyskamy zgodę na przesyłanie newsletterów to już połowa sukcesu.

Dzięki zawartych w gazetce informacyjnej danych o promocyjnej ofercie sklepu i rabatach możliwe jest skłonienie tej grupy klientów do odwiedzenia naszego sklepu i dokonania zakupu. Wówczas mogą oni skorzystać także z innych promocji oraz rabatów, które znajdą w aktualnej ofercie. Dzięki temu bardzo łatwo zwiększyć sprzedaż w sklepie.