Jaki jest klucz do sukcesu w e-commerce?

Czy będąc na początku swojej drogi w branży e-commerce, można przewidzieć, jak potoczy się dalej nasza kariera i czy wszystkie zamierzone cele zostaną zrealizowane? Gdyby tak było, każdy osiągałby sukcesy w tym, co robi, a tak nie jest. Ryzyko istnieje zawsze, bez względu na to, czy mamy doświadczenie w branży, czy może dopiero startujemy z własnym biznesem. Nigdy nie wiadomo co się stanie za miesiąc, rok czy 10 lat. Również w e-commerce każdy przedsiębiorca przynajmniej na początku stąpa po bardzo kruchym lodzie, a to oznacza, że każdy nieprzemyślany krok może spowodować, że poniesiemy klęskę. Jak znaleźć klucz do sukcesu w e-commerce? Czy zawsze recepta na sukces jest taka sama? A może znaczenie ma również szczęście i czysty przypadek?

Klucz do sukcesu w e-commerce - szukaj go u swoich klientów

Nie ulega wątpliwości, że to właśnie potencjalni klienci mogą przyczynić się do naszego sukcesu w e-commerce oraz wpłynąć na nasze zyski i powodzenie w branży. Już od samego początku musimy starać się do nich dotrzeć, odnaleźć najlepszy kanał komunikacji, który pomoże nam się z nimi swobodnie komunikować oraz przede wszystkim wzbudzić w nich zaufanie.

Szczególnie ten ostatni aspekt przysparza firmom dużo kłopotów, a to dlatego, że albo nie wiedzą, w jaki sposób to uczynić, albo robią to nieumiejętnie. Wyobraźmy sobie sytuację, że użytkownik wchodzi na naszą stronę internetową i chce dokonać zakupu. Wcześniej jednak chciałby dowiedzieć się czegoś więcej na temat naszej firmy: jak funkcjonuje, od kiedy jest na rynku i skąd właściwie pochodzi. W momencie, kiedy brakuje zakładki O NAS i zakładki KONTAKT zapala mu się czerwona lampka i staje się wobec nas bardziej nieufny, co może prowadzić do rezygnacji z zakupu. Jeżeli się nie ujawniamy, jesteśmy mało wiarygodni, tym samym tracimy w oczach naszych odbiorców. Współpracując z innymi przedsiębiorcami, również chcemy ich bliżej poznać i wiedzieć o nich jak najwięcej. Nie zamykajmy się zatem na swoich klientów, bo tym samym zamykamy się na rozwój i sukces w biznesie.

Podobnie jest już przy samym procesie zakupowym. Często przebiega on niepoprawnie, a to za sprawą niejasnych komunikatów, jakie kierujemy do kupującego. Zapominamy o przedstawieniu mu warunków zakupu, zwrotu i ewentualnej wymiany towaru. Również nie umożliwiamy mu na bieżąco dostępu do informacji, które sam wprowadził, a co gorsza, zdarza się, że nie pozwalamy zrezygnować z zakupu. Jak się czuje taki e-konsument? Czy powróci do naszego sklepu internetowego? Niestety stoi to pod wielkim znakiem zapytania. O użytkownika sklepu trzeba zadbać, zaopiekować się nim, dostarczyć mu wszystkiego, czego potrzebuje i jedynie wtedy można pozyskać nie tylko klienta, a STAŁEGO KLIENTA, a to właśnie o niego walczą firmy w branży handlowej.

W drodze po klucz do sukces w e-commerce

Dużo w ostatnim czasie mówi się o prowadzeniu bloga firmowego i content marketingu. Nie są to słowa bezpodstawne i faktycznie wysoka jakość tekstów ma ogromne znaczenie w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Dzisiaj nie wystarczy jedynie sprzedawać, trzeba robić coś więcej, coś co pozwoli naszym potencjalnym klientom poznać nas bliżej i będzie gwarancją, że branża, w obrębie której działamy jest nam bliska. Z natury bywamy nieufni i w każdej sytuacji potrzebujemy potwierdzenia umiejętności i kompetencji. Decydując się na bloga firmowego, dajemy znak, że jesteśmy otwarci na internautów, chcemy im dostarczyć ciekawych informacji i podzielić się z nimi naszą wiedzą. To może znacznie wpłynąć na naszą rozpoznawalność w sieci i jednocześnie zwiększyć ruch na stronie.

Budujemy w ten sposób wizerunek eksperta, nie jesteśmy już tylko sprzedawcami, którzy koncentrują się na swoich potrzebach. Trzeba pamiętać, że w branży handlowej nie chodzi tylko o to, aby brać, ale przede wszystkim, aby dawać. Zanim będziemy liczyć zyski, musimy poświęcić swój czas na wytyczenie sobie odpowiedniej drogi, która nas do tego doprowadzi. Sprzedaż przy pomocy treści nie tylko na blogu firmowym, lecz także w mediach społecznościowych jest teraz na czasie. Ten trend pomału staje się nieodzownym elementem sukcesu w e-commerce. Internauci nie chcą już tradycyjnych opisów produktów czy nudnej prezentacji oferty. Ciągle poszukują odpowiedzi na dręczące ich pytania: po co?, dlaczego?, jak?, w jaki sposób?.

Jeżeli otrzymają taką informację od nas, łatwiej będzie nawiązać z nimi długofalową relację.

Automatyzacja marketingu, o której niewielu wie

To co nowe i jeszcze nieodkryte sprawdza się niekiedy najlepiej. Pozwala się wyróżnić i dostarczyć innym coś więcej niż konkurencja. Klucz do sukcesu w e-commerce to przede wszystkim krok przed swoimi konkurentami, co czasami wymaga nie tylko dużej wiedzy oraz dobrej organizacji i analizy sytuacji na rynku, lecz także sprytu i szczęścia. Wielu specjalistów uważa, że przyszłość należy właśnie do marketing automation i omnichannel. Dobrym przykładem na innowacyjność w marketingu są media społecznościowe i marketing w czasie rzeczywistym. Jest zapytanie i natychmiastowa reakcja, i właśnie tego oczekują od nas nasi potencjalni klienci - szybkości. Real time marketing jest zarezerwowany nie tylko dla firm z większym budżetem. Korzystać z niego zaczęli również sprzedawcy, którzy nie zdążyli jeszcze zarobić milionów, a mimo to chcą być nowocześni i na tym budować swój wizerunek.

Aby jednak całkowicie zautomatyzować marketing, trzeba wdrożyć komunikację w modelu omnichannel, czyli integrację wszystkich kanałów komunikacji. Jeżeli umiejętnie podejdziemy do sprawy, nasze przychody mogą znacznie wzrosnąć już w ciągu pół roku. Wymagający klienci nie są wyrozumiali i chcą mieć dostęp do wszystkich udogodnień, jakie proponują im urządzenia mobilne. Zakupy przy pomocy smartfona czy przelew bankowy przez tablet to już dla niektórych codzienność. Konsumenci chcą się z nami komunikować, wykorzystując do tego wiele kanałów. Jeżeli nie zadbamy o to, stracimy szanse na większą liczbę klientów lub, co gorsza, ich liczba zacznie zauważalnie maleć.

Przemyślany plan sprzedaży - droga do sukcesu w e-commerce

Budowanie swojej firmy na kontaktach i dialogu z klientami to jedna z najlepszych dróg, które można wybrać, aby móc myśleć o realizacji zamierzonych celów i tym samym o sukcesie w e-commerce. Musi być to jednak wspierane przez dobry plan sprzedaży, który powinien zostać stworzony w sposób niezwykle przemyślany. Sprzedawać można wszystko, ale nie wszystko się sprzedaje. Kolejny sklep z odzieżą ze znanymi markami dla dzieci czy ze sprzętem RTV/AGD, których są już setki w sieci, może nie być najlepszym pomysłem. Lepiej jest znaleźć niszę rynkową w sprzedaży internetowej. Mniejsza konkurencja to większa szansa na klientów. Daje nam to ogromną przewagę, ale tylko wtedy, kiedy wiemy, jak wykorzystać tak duże możliwości. Nie jest tajemnicą, że sprzedaż online jest już tak popularna, że wejście na rynek handlu internetowego może wiązać się dla niektórych z ogromnym ryzykiem. Jedni zapewniają, że bardzo trudno jest ponieść porażkę w e-commerce, a inni ostrożnie podchodzą do sprawy i ostrzegają przed klęską w tej branży. Wszystko to prowadzi do jednego: trzeba mieć pomysł, plan i dążyć do jego realizacji. Pewnym krokiem iść naprzód, mając na względzie przede wszystkim dobro swoich klientów.