Kiedy organizm alarmuje niedobór witamin?

Przy zbilansowanej diecie niedobór witamin, nie powinien występować. Kiedy mija lato, możemy mieć wrażenie, że sezon na świeże i pyszne owoce oraz warzywa się skończył. Nic bardziej mylnego, ponieważ jesień również posiada swoje skarby, o które warto wzbogacić spiżarnię. Gruszki, jabłka, dynie czy żurawina to produkty, na które należy zwrócić większą uwagę. Powinniśmy o to zadbać szczególnie dlatego, że często – nawet nieświadomie – zmieniamy dietę o tej porze roku. Znajduje się w niej zdecydowanie mniej warzyw i owoców, a co za tym idzie również witamin. Do czego może doprowadzić ich niedobór witamin?

Niedobór witamin - objawy

Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasz organizm próbuje nas poinformować o niedoborze witamin. Głównie dlatego, że zwykle kojarzy nam się on z wypadaniem i łamliwością włosów, słabą płytką paznokcia czy infekcjami. Objawów jest jednak o wiele więcej, a często nawet nie wiążemy ich z witaminami. Rzadko dolegliwości dopadają nas nagle i boleśnie, w sposób, który utrudnia funkcjonowanie, jednak zdecydowanie można je odczuć, tym samym im przeciwdziałać. Przyjrzyj się swojemu organizmowi. Niektóre skutki z pewnością trudno powiązać z niedoborem witamin i nic w tym dziwnego, bo czy wiedziałeś, że zapominanie snów świadczy o tym, że w organizmie jest za mało witaminy B6? Z kolei pojawienie się astmy może być związane z niedoborem witaminy D. Zbyt mało witaminy A i D może być natomiast przyczyną trądziku!

Przyjrzyjmy się poniższym informacjom, by dowiedzieć się więcej.

 

Witamina

                        Niedobór witamin - skutki

 A

Włosy stają się matowe, natomiast paznokcie łamliwe, pojawiają się problemy ze wzrokiem (np. kurza ślepota, czyli pogarszający się wzrok po zmroku), dokucza nam tzw. suche oko, usta są suche, stają się popękane, dodatkowo jesteśmy bardziej podatni na takie choroby, jak np. zapalenie płuc.

B1

Pojawiają się problemy z prawidłową pracą żołądka np. zaparcia, nie mamy apetytu, nasze zmysły są osłabione, drżą nam ręce.

B2

Język staje się suchy, pojawiają się rany na nim i na ustach, z płatków nosa schodzi skóra, twarz jest zaczerwieniona, skóra twarzy jest tłusta i łuszczy się.

B3

Na języku pojawiają się rany, włosy zaczynają przedwcześnie siwieć, jesteśmy rozdrażnieni, nie możemy spać, stajemy się bardziej podatni na anemię.

B6

Nasza skóra staje się bardzo blada, jesteśmy rozdrażnieni, nie zapamiętujemy snów.

B7

Włosy są osłabione, wypadają, pojawia się widoczne łysienie.

B9

Może pojawić się zapalenia dziąseł, ból języka lub rany w jamie ustnej.

B12

Pojawiają się bóle i zawroty głowy, apatia, nastrój jest bardzo obniżony, depresyjny, osłabiają się zmysły, drętwieją nam dłonie i stopy, chód staje się niepewny.

E

Przyśpiesza się proces starzenia, obniża libido, układ odpornościowy jest osłabiony, mamy problemy z koordynacją ruchową.

C

Często chorujemy, jesteśmy chronicznie zmęczeni i senni, nasza skóra jest sucha, mogą występować krwotoki oraz zapalenia dziąseł.

D

Mięśnie są osłabione, może pojawić się astma, zwiększa się potliwość ciała, bolą nas kości, może pojawić się krzywica, a nawet nowotwory.

 

Niedobór witamin – jak z nim walczyć?

Jak już wspomniano, dieta jesienią zmienia się i często jest bardzo uboga w warzywa i owoce. Warto przed rozpoczęciem tej pory roku zrobić badania krwi pod kątem niedoboru witamin i upewnić się, na co powinniśmy zwracać największą uwagę. Zmieńmy swoją dietę, sprawmy, by była jak najbardziej urozmaicona. Nie skupiajmy się na jednej grupie produktów!

Warto odstawić również używki, takie jak papierosy, alkohol czy kawa. Niepożądane są też fast-foody oraz słodycze, które są jedynie pustymi kaloriami.

Nieoceniona jest również aktywność fizyczna, chociażby spacery na świeżym powietrzu. Dotleniajmy się, to naprawdę może pomóc nam poczuć się lepiej i zdrowiej.

Jeżeli mimo urozmaiconej diety oraz ruchu, nadal występuje niedobór witamin, nie bójmy się sięgać po suplementy. Zwróćmy na nie uwagę szczególnie wtedy, kiedy nie możemy spożywać pokarmów, zapewniających daną witaminę. Niedobór witamin możemy określić poprzez badania krwi oraz monitorowanie poziomu mikroelementów.