Kiedy warto postawić na dedykowane oprogramowanie w e-sklepie?

Platforma dla sklepu internetowego jest fundamentem, który pozwala nam na skuteczne zarządzanie własnym biznesem. W zależności od tego, jakie są nasze wymagania, potrzeby oraz budżet, możemy wybierać spośród płatnych, darmowych oraz dedykowanych oprogramowań. Kiedy warto postawić na dedykowane oprogramowanie w e-sklepie?

Zazwyczaj wychodzimy z założenia, że to, co dostajemy za darmo, nie może być dobre, a wartość takiego produktu jest dużo niższa od tego, za co musimy zapłacić. Trudno jest się z tym nie zgodzić. Również w przypadku oprogramowań jest podobnie.

Jeżeli rzeczywiście wiemy, czego chcemy, mamy stabilny plan, w jaki sposób powinien funkcjonować nasz sklep i chcemy go efektywnie realizować, warto wziąć pod uwagę oprogramowanie dedykowane. Być może nie jest to najtańsze rozwiązanie, ale biznes bez inwestowania często umiera.

Dedykowane oprogramowanie specjalnie dla ciebie

Wielu e-przedsiębiorców nadal nie do końca wie, czym właściwie jest dedykowane oprogramowanie.

Dzieje się tak po części z tego powodu, że stosunkowo mało sprzedawców z niego korzysta, wybierając raczej tańsze rozwiązania. Oprogramowanie dedykowane jest jak idealnie dopasowana sukienka czy spodnie. Leżą świetnie i mówi się, że „są na nas szyte”. Podobnie jest z tego typu platformą. Tak samo, jak za dobą parę butów czy spodni trzeba odpowiednio zapłacić, tak również w doskonałe oprogramowanie należy odpowiednio zainwestować.

Czy od razu możemy zakupić dedykowane oprogramowanie? Czy dostajemy je od ręki? A czy zlecając uszycie sukienki, otrzymujemy ją natychmiast? Niestety trzeba poczekać, a to dlatego, że stworzenie oprogramowania zlecamy specjalistom, którzy na podstawie naszych wskazówek i wymogów projektują i konstruują cały system. Zatem jest on jedyny w swoim rodzaju, dopasowany do potrzeb naszych i naszych klientów.

Czy dedykowane oprogramowanie to rozwiązanie doskonałe? Być może tak, ale należy liczyć się z wysokimi kosztami wdrożenia. Jest to podstawowe i największe ograniczenie dla małych i początkujących firm. Zazwyczaj w taką platformę inwestują już rozwinięte na rynku przedsiębiorstwa, które mogą pozwolić sobie na dodatkowe, większe wydatki.

Dedykowane oprogramowanie - niektórzy nie mogą sobie pozwolić, a niektórzy nie chcą

Porzućmy kwestię finansową i skoncentrujmy się na korzyściach, jakie płyną z oprogramowania dedykowanego:

  • tworzymy cały system od podstaw, mamy swój udział w jednym z najważniejszych oprogramowań, z których będziemy korzystać podczas prowadzenia naszego e-sklepu. Jesteśmy pewnego rodzaju projektantami, a zatem możemy dopasować go indywidualnie do naszych potrzeb. Sami najlepiej wiemy, jak ma wyglądać nasza działalność i jak chcemy ją prowadzić, zatem kto jak nie my stworzy dla nas najlepszą platformę;

  • otrzymujemy szereg nieszablonowych rozwiązań. Tyle, ile jest zleceń na oprogramowanie dedykowane, tyle  różnych platform powstaje. To sprawia, że bez ograniczeń możemy doskonalić swój system;

  • w przeciwieństwie do oprogramowania darmowego otrzymujemy lepsze wsparcie w okresie wdrożenia systemu i po nim. To może znacznie pomóc tym sprzedawcom, którzy nie mają wystarczająco dużej wiedzy na temat oprogramowań, aby samemu poradzić sobie w trudniejszych sytuacjach;

  • niezwykle istotna jest integracja systemu z innymi systemami firmy. Dzięki temu łatwiej jest nam zarządzać sprzedażą i kontrolować wszystkie kanały sprzedażowe. Decydując się na oprogramowanie dedykowane, dostajemy w pakiecie pomoc i wsparcie ze strony twórcy systemu w integracji naszych systemów;

  • początkowo firma prosperuje w inny sposób, niż w późniejszym czasie. Rozwija się, doskonali i ma inne potrzeby. Również oprogramowanie może się zmieniać razem z nami. System dedykowany pozwala na wprowadzanie modyfikacji i doskonalenie ich na każdym etapie działania e-sklepu.

Gdyby jednak dedykowane oprogramowanie miało same zalety i wyróżniało się powyższymi cechami, to każdy właściciel e-sklepu by się na niego decydował, a tak nie jest.

Zważywszy na pewne ograniczenia, o których już wcześniej wspomniano, tylko mały odsetek firm może sobie na niego pozwolić. Jednak nie tylko kwestia finansowa wpływa na to, że oprogramowanie dedykowane trafia do tak nielicznych sprzedawców. Dlaczego? Ponieważ często nie mamy pewności, że system, który jest dla nas tworzony, będzie wyglądał i funkcjonował w 100% tak, jak byśmy tego chcieli.

Nie został on wcześniej sprawdzony ani przetestowany, jesteśmy jego pierwszymi użytkownikami. Również w miarę upływu czasu mogą pojawiać się pewne wady i usterki, na które być może zaradziłaby aktualizacja systemu, co w tym przypadku nie jest możliwe. Pozostaje jeszcze czas, oczekiwania, aż otrzymamy nasz system. Niekiedy będziemy musieli poczekać, co spowoduje, że start naszego biznesu również się przesunie.

Dedykowane oprogramowanie tylko dla wybranych

Analizując wszystkie przedstawione wady i zalety, łatwo jest wywnioskować, kto może sobie pozwolić na dedykowane oprogramowanie, a kto nie.

Początkujący przedsiębiorca powinien raczej zrezygnować z takiego rozwiązania, nawet jeżeli dysponuje odpowiednią gotówką. Warto jest w takiej sytuacji zastanowić się nad oprogramowaniem pudełkowym, gdzie nie jest wymagana zbyt duża wiedza informatyczna i dużo łatwiej będzie nam sobie poradzić z jego obsługą.

W miarę upływu czasu, kiedy zbieramy doświadczenie i wzbogacamy naszą wiedzę, będzie można zainwestować w system dedykowany. Będziemy już wtedy lepiej znać nasze potrzeby, sposób działania firmy oraz oczekiwania klientów.

W przypadku, kiedy mamy jasną wizję, wiemy w jaki sposób będziemy prowadzić nasz biznes, mamy pewne doświadczenie w branży i nie boimy się zainwestować większej kwoty, oprogramowanie dedykowane może być naprawdę bardzo dobrym wyborem.


Daje nam możliwość dopasowania go do własnych potrzeb, co przekłada się na funkcjonalność, wygodę i łatwość obsługi systemu. Wszystkie aplikacje, które chcesz mieć, zostaną zamieszczone na twojej platformie. Zatem oprogramowanie dedykowane to propozycja dla tych, którzy mają jasny cel, znają się na rzeczy i dysponują odpowiednim budżetem. Tak najprościej zdefiniować sprzedawcę pracującego na tego typu systemie.