KIP, czyli Krajowa Informacja Podatkowa

Krajowa Informacja Podatkowa, czyli KIP, powstała w 2006 roku i cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony podatników. Niekiedy mają oni problemy ze zrozumieniem przepisów i ich interpretacją, dlatego też korzystają z pomocy specjalistów. Krajowa informacja podatkowa udziela pomocy wszystkim podmiotom, nawet tym, których siedziba znajduje się poza terytorium Polski.

Czym się zajmuje Krajowa Informacja Podatkowa?

Zadaniem Krajowej Informacji Podatkowej jest udzielanie telefonicznych odpowiedzi na pytania zawiązane z problemami podatkowymi oraz z zakresu procedur celnych. Ma to na celu ułatwienie podatnikom prowadzenia działalności, a także  lepsze zrozumienie i poruszanie się po przepisach podatkowych.

Ważne!

Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej udzielają pomocy od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00 pod numerami:

  • 801 055 055 - z telefonu stacjonarnego,

  • (22) 330 0330 - z telefonu komórkowego,

  • +48 22 330 0330 - z zagranicy.

 

Innym zadaniem Krajowej Informacji Podatkowej jest wydawanie indywidualnych interpretacji. W celu uzyskania takiej interpretacji konieczne jest:

  • wypełnienie odpowiedniego druku,
  • wysłanie go do izby skarbowej właściwej według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy oraz rodzaju podatku,
  • uiszczenie opłaty w wysokości 40 zł za każde zagadnienie,
  • złożenie wniosku za pośrednictwem biura Krajowej Informacji Podatkowej. Biura te znajdują się w następujących miejscowościach: Toruń, Płock, Leszno, Piotrków Trybunalski oraz Bielsko-Biała.

Na zadane pytanie podatnik powinien otrzymać odpowiedź w przeciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku.

Rozwój i szybsza obsługa Krajowej Informacji Podatkowej

Obecnie, dzięki zastosowaniu nowego systemu informacji telefonicznej Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) ma możliwość obsłużenia jednocześnie 600 połączeń. Jest to spora różnica, bowiem wcześniej możliwe było jednoczesne obsłużenie zaledwie ok. 220 połączeń. Znacząco został też skrócony czas oczekiwania na połączenie. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w okresach, gdy zbliżają się terminy rozliczeń rocznych oraz zapłaty podatków.

W przyszłości planowane jest uruchomienie możliwości skorzystania z chatu oraz formularza na Portalu Podatkowym.

Dodatkowo planuje się także zastosowanie technologii biometrycznej, która polega na weryfikacji głosu osoby dzwoniącej. Ma to na celu uwierzytelnienie podatnika przez co obsługa ma być jeszcze szybsza i bezpieczniejsza dla podatników.