Kiwi - dlaczego warto wzbogacić nim dietę?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym tak właściwie jest kiwi? Otóż okazuje się, że to owoc aktinidii chińskiej, a ich plantacje wyglądają nieco jak te, na których rosną winogrona. Krzewy te zostały odkryte w Chinach, ale tak naprawdę stały się popularne w momencie, kiedy pojawiły się w Nowej Zelandii. Owoce swoją nazwę zyskały dopiero w połowie lat 70. XX wieku, a pochodzi ona od małego ptaka żyjącego właśnie w Nowej Zelandii, którego przypominają z wyglądu. Co kryje się pod włochatą, brązową skórką? Czy kiwi to zdrowa przekąska? Przekonajmy się!

Kiwi i jego właściwości

Warto zacząć od tego, że kiwi jest niezwykle bogate w witaminę C. Co więcej, zawartość witaminy jest bardzo wysoka (90%!) nawet po półrocznym przechowywaniu owoców. Dlatego też mogą one docierać niemal na każdą odległość, do każdego kraju i mimo długiego transportu nadal być bombą witaminową. Jak wiadomo, witamina C jest niezwykle ważna dla organizmu, m.in. poprawia odporność i opóźnia starzenie się skóry. Oprócz tego kiwi zawiera m.in. witaminę K i E oraz potas, magnez i kwas foliowy.

Kiwi pomaga również w obniżaniu złego cholesterolu oraz zbyt wysokiego ciśnienia krwi. Pierwsza sytuacja ma miejsce dzięki związkom polifenolowym, które zawiera owoc, druga natomiast dzięki dużej zawartości potasu.

Ciekawostka

Krzew, na którym rośnie kiwi, może być sadzony zarówno z nasion, jak i z sadzonek. W pierwszym z wymienionych przypadków owoce zebrać można dopiero po 10 latach.


Co ciekawe, przeprowadzone zostały badania, które wykazują, że jeżeli codziennie zjadamy kiwi, możemy ochronić swój organizm przed niektórymi rodzajami nowotworów (np. jamy ustnej).

Choć wydawać się może, że skórka kiwi jest zupełnie nie do zjedzenia, również ona ma w sobie witaminy, dlatego też jeżeli ktoś lubi spożywać ten owoc w całości, dostarcza organizmowi jeszcze więcej witamin.

Kiwi jest doskonałym owocem dla osób, które cierpią na zaparcia. Dodatkowo jest pomocne w przypadku zanieczyszczonego organizmu. Kiwi jest również świetną ochroną dla oczu. Jeżeli spożywamy owoce konsekwentnie i regularnie, przeciwdziałamy nawet jaskrze!

Dzięki zawartości serotoniny kiwi może pomóc osobom, które źle sypiają. Regularnie spożywane poprawi jakość snu.

Kiwi jest zdrowe nie tylko, kiedy ją spożywamy. Małe pestki idealnie nadają się do peelingu, natomiast kwasy, które zawiera owoc, znaleźć można w kremach. Dzięki nim nasza skóra staje się promienna i rozjaśniona.

Kiwi - jak przygotować?

Kiwi możemy zjeść nie tylko na surowo jako przekąskę. Jest również doskonałym dodatkiem do sałatek i to nie koniecznie tylko tych zawierających same owoce. Okazuje się również bardzo smaczne w zielonych koktajlach. Świetnie sprawdzi się jako dżem lub sok.

Kiwi świetnie sprawdzi się również w ciastach z kremem i tortach. Lekko kwaskowaty smak świetnie kontrastuje ze słodkimi wypiekami, poza tym wygląda naprawdę dobrze jako ozdoba takich słodkości.

Kiwi jest nie tylko smacznym, lecz także bardzo zdrowym owocem, z pewnością warto po niego sięgnąć. Jeżeli nie do końca odpowiada nam jego smak, możemy dodać go do koktajlu czy marmolady. Mnogość dobrych właściwości do tego zachęca.