Kto najczęściej robi zakupy w Internecie i jakiego rodzaju towar ma największe wzięcie?

W ostatnich latach sklepy internetowe robią furorę. Coraz więcej osób ogranicza swoje zakupy do Internetu. Powodów zaistnienia takiej sytuacji może być kilka – ludzie zrobili się bardziej leniwi, nie mają czasu na tradycyjne zakupy, podążają za trendami zza oceanu, nie lubią spacerowania po centrach handlowych itd.

Powody mogą być naprawdę różne i w większości zależą od personalnych upodobań, ale fakt jest taki, że ludzie lubią ułatwiać sobie życie, zatem e-klientów przybywa i przybywać będzie. W związku z tym sklep internetowy to bardzo dobry pomysł na intratny biznes. Jednak przed jego utworzeniem warto zrobić mały research – wybadać, kto najczęściej kupuje w Internecie, jakiego rodzaju towar ma największe wzięcie i jacy klienci zdarzają się w Sieci.

Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, Loyalty Partner Polska zleciło przeprowadzenie badań PAYBACK Consumer Monitor, których tematem był konsumpcjonizm internetowy: „Celem projektu było uzyskanie pełnego obrazu polskich konsumentów, ich zwyczajów i zachowań oraz wyodrębnienie grup konsumentów charakteryzujących się wspólnymi cechami dot. zakupów, preferencji i motywacji zakupowych na podstawie analizy stylu życia, upodobań dotyczących zakupów i wyboru produktów oraz usług, a także zachowań związanych z użytkowaniem nowoczesnych technologii. Badanie przeprowadzono na grupie dorosłych Polaków z własnymi dochodami. Osoby ankietowane zostały wybrane drogą losowania używaną do badań Omnibusowych” (http://www.payback.pl/ ).

Profile e-klientów

Z badań wynika, że co czwarta osoba w Polsce robi zakupy przez Internet. Najczęstszy przedział wiekowy e-klientów to 18–45 lat. Procentową połowę z nich stanowią osoby między 26 a 35 rokiem życia.

Polskiego e-klienta cechują dwa przymiotniki: świadomy i wymagający. Ponadto dzieli się on na dwa bazowe rodzaje:

  1. E-klient nowoczesny – najczęściej są to osoby młode, dobrze ustawione finansowo:
    • dynamiczni z kasą – dla nich najważniejsza jest możliwość zrobienia zakupów w sposób szybki i wygodny; do tego podrodzaju należą głównie dobrze zarabiający mężczyźni w wieku 26–45 lat; najczęściej kupują sprzęt RTV/AGD oraz leki;
    • eleganccy z klasą – dla nich najważniejsza jest jakość towaru; jako że dotyczy to w przeważającej mierze młodych bizneswoman w wieku 18–35 lat, najczęściej kupowanymi produktami są eleganckie ubrania oraz buty;
    • życiowi optymiści – to ludzie, którzy po prostu lubią robić zakupy w Internecie; mając na uwadze fakt, że większość z nich to single, można łatwo sklasyfikować ich jako osoby lubiące wygodę i spędzanie czasu przy komputerze, dlatego też najczęściej kupują wysokiej jakości sprzęt RTV/AGD; ich przedział wiekowy to 18–45 lat.
  2. E-klient konserwatywny – wśród nich znalazły się przede wszystkim osoby starsze, będące „na bakier” z nowinkami technicznymi i m.in. z zakupami przez Internet oraz osoby mniej zamożne, których po prostu nie stać na stałe łącze internetowe:
    • praktyczni konformiści – to osoby, które najrzadziej korzystają z dobrodziejstw e-zakupów; w skrajnych przypadkach, gdy są przyparci do muru i muszą zrobić zakupy przez Internet, wybierają znane i sprawdzone produkty czyli najczęściej sprzęty RTV/AGD; takie podejrzliwe osoby zwracają szczególną uwagę na okres gwarancji; są nimi głównie osoby po 45 roku życia, o niższych dochodach;
    • oszczędni z aspiracjami – kobiety po 36 roku życia podążające za najnowszymi trendami mody, chcą mieć to, co posiadają inni, dlatego też najczęściej kupują odzież i obuwie; bardzo często czekają na szczególne okazje;
    • tradycyjni domatorzy – przez Internet kupują tylko wtedy, kiedy muszą i to najczęściej korzystając z promocji i wyprzedaży, aż 85 proc. z nich nabywa sprzęt RTV/AGD, a 65 proc. odzież i obuwie; co ciekawe do tej grupy należą kobiety po 46 roku życia, często wdowy.