Landing page - kiedy jest skuteczny i jak go zaprojektować?

Pojęcie landing page jest znane w środowisku marketingowym i reklamowym. Stanowi nieodzowny element każdej kampanii i ma ogromny wpływ na wzrost konwersji na stronie. Skuteczny okazuje się tylko wtedy, kiedy jest odpowiednio zaprojektowany i stworzony z pomysłem.

Nie może być to przypadkowa strona docelowa, która, mimo że przyciągnęła szerokie grono potencjalnych klientów, spowoduje, że bardzo szybko stracimy szanse na ich pozyskanie. Tutaj liczy się przede wszystkim uwaga odbiorców i ich zainteresowanie, jakie możemy uzyskać wyłącznie przejrzystym i zawierającym konkretne informacje landing page’em. Znając odpowiednie techniki oraz stosując je w praktyce, jesteśmy w stanie stworzyć naprawdę unikatową stronę docelową, która pomoże nam wesprzeć kampanię. Kilka przydatnych wskazówek, przykładów dobrych stron docelowych oraz cennych rad na pewno zainspiruje cię do zaprojektowania oryginalnego landing page'a.

4 elementy skutecznego landing page'a

Oryginalność w tworzeniu strony docelowej jest ważna, jednak nie można zapominać o podstawowych elementach, które koniecznie muszą się na niej znaleźć. Pomijając któryś z nich, zmniejszamy swoją szanse na pozyskanie szerokiego grona klientów.

  • Call to action: jest to konkretne wezwanie do działania. Każdy landing page zostaje stworzony na potrzeby konkretnej kampanii, która wiąże się z określonym działaniem i tym samym odwołuje do wykonania jednej, wyraźnie zawartej w treści akcji. Nie może być to zatem strona, na której znajduje się zbyt wiele informacji, a przycisk call to action ginie gdzieś pomiędzy nimi. Osoba, która znajdzie się na stronie docelowej, musi wiedzieć, w jakim celu wysyła się w jej stronę komunikat i jak może na niego odpowiedzieć.

Przycisk call to action musi być umieszczony w widocznym miejscu i zostać wyróżniony w taki sposób, aby internauta nie miał problemu z jego znalezieniem. Najlepiej będzie, jeżeli znajdzie się on u dołu strony w prawym rogu bądź na środku. W przypadku długich landing page’ów, co również się zdarza, dobrze jest go umieścić nawet kilka razy. Treść, która znajdzie się na przycisku powinna być skróconym komunikatem, nawołującym do działania. Wszystko, co zostało umieszczone na stronie zostanie podsumowane właśnie przez kilka słów, jakie się na nim znajdą.

Przykładowo, jeżeli tworzymy stronę docelową w celu nakłonienia do wypełnienia formularza, warto jest umieścić na przycisku hasło: WYPEŁNIJ FORMULARZ. W przypadku, kiedy przedstawiamy ofertę nowego konta w banku, call to action będzie OTWÓRZ NOWE KONTO. Wszystko zależy od celu, w jakim strona została wyświetlona naszemu potencjalnemu klientowi.

  • Rozmieszczenie i wybór tekstu: na landing page’u umieszczone powinny być jedynie najistotniejsze informacje. Nie może być to długi artykuł, w mało zrozumiały sposób przedstawiający naszą ofertę. Liczą się konkrety, które mają nakłonić odbiorcę do wykonania akcji. Tekst powinien być również odpowiednio sformatowany. Właściwa czcionka, wielkość liter i rozmieszczenie tekstu to czynniki, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Zadbaj o skuteczny nagłówek, który będzie wprowadzeniem do dalszej części komunikatu. Powinien on wyróżniać się na tle pozostałego tekstu, tak samo, jak przycisk call to action. Pisanie wszystkich informacji wielkimi literami nie ma najmniejszego tekstu. Klasyczny format, gdzie duże litery znajdują się jedynie na początku zdania będzie dużo skuteczniejszy i bardziej naturalny. Eksperymentowanie i przesadne kombinowanie również nie wchodzi w grę. Zbyt duża liczba elementów, które rozpraszają czytelnika, odwrócą jego uwagę od istotnych treści, a przecież nie o to nam tak właściwie chodzi.

  • Dobór odpowiednich zdjęć i grafiki: sam tekst umieszczony na stronie docelowej nie będzie atrakcyjny dla odbiorcy. Może się on wydawać zbyt nudny i będzie słabiej na niego oddziaływał. Większość z nas jest wzrokowcami i cenimy sobie dobrze zobrazowaną informację.

Tekst zazwyczaj umieszczamy po prawej stronie witryny, a obrazy po lewej. Do tego przyzwyczajeni są internauci, jednak jest to również spowodowane sposobem naszego postrzegania, za co odpowiedzialne są prawa i lewa półkula. Nie warto tego zmieniać i należy zachować taką strukturę strony. Pamiętajmy również o tym, że grafika powinna być spójna z tekstem. Umieszczenie logo firmy jest chyba rzeczą oczywistą, o której nie powinno się wspominać.

  • Moc kolorów: barwy odgrywają bardzo ważną rolę w naszym życiu, dlatego na tym elemencie landing page’a również powinniśmy się skupić. Firma motoryzacyjna, która kieruje swoją ofertę do mężczyzn raczej nie zdecyduje się na kolory pastelowe, a wybierze te w odcieniach granatu, czerni  oraz szarości - i słusznie.

W momencie, kiedy tworzymy stronę docelową, która jest skierowana do nastolatek, dobrze będzie postawić na kolory pastelowe i bardziej dziewczęce. Dopasowanie strony do grupy docelowej pod względem kolorystycznym to jeden z ważniejszych czynników, jakie wpływają na zainteresowanie odbiorcy naszą ofertą.

Landing page godny uwagi

W internecie można znaleźć kilka naprawdę dobrych stron docelowych, w których zostały zastosowane wszystkie wyżej wymienione elementy i oprócz tego wiele innych, które wpłynęły na ich oryginalność i wyjątkowy wygląd.

Landing page Alior Banku jest doskonałym przykładem na to, że prosta forma i treść to najlepszy sposób na pozyskanie klientów. Strona zawiera tylko najważniejsze informacje dotyczące oferty, które są przedstawione w punktach. Posiada logo firmy oraz kolorystycznie współgra z barwami, jakie kojarzone są z tym miejscem. Widoczny call to action został umieszczony dwa razy, co od razu zwraca uwagę czytelnika. Mimo że grafika znajduje się po prawej stronie, a tekst po lewej, w tym przypadku nie ma to większego wpływu na skuteczność przekazu.

Można by rzec: krótko, zwięźle i na temat. Właśnie o to chodzi w stronie docelowej. Zbędne informacje, które mogłyby pozbawić landing page’a jego głównego celu, są niepotrzebne, o czym nie zapomnieli twórcy strony docelowej dla Evernote. Uwagę od razu przykuwa grafika i obrazowe przekazanie informacji. Więcej jest graficznych elementów, niż tekstu, co nie oznacza, że odbiorca ma problem ze zrozumieniem przekazu. Widoczny call to action i ciepły odcień zieleni doskonale się ze sobą komponują.