Landing page - kilka praktycznych wskazówek do optymalizacji

Landing page to jeden z najważniejszych elementów marketingu internetowego - dobrze wykonana i zoptymalizowana strona może przyczynić się do zwiększenia efektywności działań sprzedażowych podejmowanych przez daną firmę. Istnieje kilka prostych sposobów na właściwą optymalizację stron docelowych; warto zapoznać się z nimi przed zaprojektowaniem landing page’a i wdrożeniem go w życie.

Optymalizacja to nic innego jak dostosowanie poszczególnych elementów strony internetowej – w tym przypadku landing page’a – do potrzeb użytkownika. Jako że strona docelowa jest używana w celu zachęcenia użytkownika do ostatecznego skorzystania z usługi oferowanej przez daną firmę, należy zadbać o kilka czynników, które zwiększą szansę na podjęcie przez odbiorcę oczekiwanych działań. Optymalizacja landing page’a może odbywać się na różnych płaszczyznach; to przede wszystkim dostosowanie szaty graficznej, tekstu i zadbanie o odpowiedni wynik uzyskiwany w wyszukiwarkach internetowych. Mimo specyficznej funkcji strony docelowej, ważna jest również optymalizacja jej kodu - chodzi tutaj głównie o szybkość wyświetlania się witryny czy odpowiednią walidację, która w przypadku landing page’a jest szczególnie ważna.

Landing page i jego czytelność

Błędem popełnianym przez większość osób zajmujących się projektowaniem strony docelowej dla danej reklamy jest tworzenie nieprzejrzystej szaty graficznej. Brak wyraźnego układu strony, źle rozłożone akcenty (np. wyróżnienie mało istotnego tekstu przy całkowitym lekceważeniu nagłówka) czy nawet kolorystyka mogą wpłynąć na negatywny odbiór landing page’a przez użytkownika. Warto szczególną uwagę zwrócić na przycisk CTA (ang. call to action), gdyż błędem popełnianym w przypadku projektowania landing page’a jest umieszczenie zbyt wielu takich przycisków.

Przenoszą one odbiorcę bezpośrednio do strony zawierającej formularz kontaktowy lub innego typu treść wymagającą od użytkownika podjęcia działania określonego wcześniej przez firmę (np. skorzystanie z konkretnej opcji dostępnej na stronie, takiej jak chociażby kalkulator). Ważne jest, by przycisk CTA od razu zwracał uwagę odbiorcy, pod każdym względem (krótkie hasło, jednolite tło, odpowiednia wielkość). Zwracając uwagę na czytelność landing page’a, warto także zadbać, by nie umieszczać na stronie zbyt dużej ilości tekstu – po pierwsze zaburzy on czytelność i przejrzystość całości, a po drugie zniechęci odbiorcę do zapoznania się z zamieszczoną treścią.

Treść na stronie kluczem do sukcesu

Od zawsze to treść była jednym z najważniejszych czynników przyciągających uwagę każdego odbiorcy. Nie jest wprawdzie na pierwszym miejscu długiej listy aspektów, które trzeba koniecznie wykorzystać przy tworzeniu landing page’a, ale niewątpliwie zajmuje wysokie miejsce w tym hipotetycznym rankingu. Strona docelowa powinna zawierać krótkie, treściwe hasła, najlepiej składające się z kilku słów sformułowanych w równoważniki zdań. Treść ma przedstawiać najważniejsze aspekty oferowanej usługi, jednak w sposób, który nie zniechęci odbiorcy – warto na przykład zrezygnować ze specjalistycznego języka i wyrażeń, które mogą okazać się niezrozumiałe, szczególnie jeśli oferta jest kierowana do szerokiego grona osób, a nie tylko do wąskiego kręgu specjalistów.

Poprawny formularz, unikalna wartość oferty

Powyższe elementy również mają wpływ na skuteczność strony docelowej. Optymalizacja formularza i unikalnej wartości oferty jest w stanie powstrzymać znudzonych lub zniechęconych użytkowników przed wycofaniem się z dokonania kolejnych czynności związanych ze stroną. Przejrzysty formularz, który zawiera możliwie jak najmniej danych, nie wywoła w odbiorcy podejrzeń lub niechęci, a unikalna wartość oferty - coś, co powinno być niepowtarzalne dla każdego landing page’a – zachęcić go do pozostania na stronie, gdy już się na niej znajdzie.  

Pozycjonowanie landing page

Optymalizacja landing page’a powinna odbyć się również pod kątem pozycjonowania. Słowa kluczowe, tag title czy meta description to obowiązkowe zagadnienia dla każdego, kto jest zainteresowany właściwą optymalizacją swojej strony docelowej. Dzięki ich odpowiedniemu zastosowaniu ruch na stronie i szansa na skorzystanie z usług, które oferuje landing page, znacznie się zwiększą.

Szczególną rolę odgrywają tutaj słowa kluczowe, które dobrane w odpowiedni sposób i łączące się z treścią strony stanowią pierwszy krok na drodze do właściwej optymalizacji. Należy pamiętać, że powinno dokonywać się właściwie wyboru tylko jednego głównego słowa kluczowego – wbrew pozorom, może mieć to znacznie lepsze efekty, a także ułatwi nam dalszą pracę.

Następnym wyzwaniem jest tag title rozpoznawany przez roboty wyszukiwarek – nie może być zbyt długi, dlatego popularną metodą jest umieszczenie w nim właśnie głównego słowa kluczowego. Warto przy tym pamiętać, że jeśli w tag title umieszczany jest dodatkowy tekst, nie może być on zbyt długi - całość powinna obejmować około 70 znaków. Kolejnym krokiem jest dodanie opisu meta description - przy jego tworzeniu nie należy zapominać, że odbiorca, którego zaciekawi tytuł czy url strony (w którym również warto umieścić słowo kluczowe, jeśli jest krótkie) przejdzie do czytania wyświetlającego się krótkiego opisu. Powinien on zawierać kilka podstawowych rzeczy – temat strony, główne słowo kluczowe, a także zachęcenie do konkretnej czynności (wspomniane już call to action). Sam opis również powinien być krótki, nie dłuższy niż 150-160 znaków, a także prosty w odbiorze.

Landing page - testy

Jeśli landing page jest już całkowicie gotowy i funkcjonuje w przestrzeni internetowej należy przejść do jego testowania. To właśnie ta czynność pozwoli nam na właściwą optymalizację – takie dostosowanie poszczególnych elementów, by ruch na stronie oraz konwersja były zadowalające. Istnieje kilka różnych rodzajów testów; najpopularniejsze są testy A/B, których ogromną zaletą jest możliwość testowania poszczególnych elementów strony docelowej, niezależnie, czy chodzi o nagłówek, czy może wielkość przycisku CTA. Istotą testów A/B jest sprawdzanie, jaka konfiguracja przyczynia się do zwiększenia konwersji. Niezaprzeczalnymi zaletami testów A/B jest ich łatwość przygotowania (można to zrobić za pomocą prawie każdego narzędzia do przeprowadzania testów) oraz duża intuicyjność.

Optymalizacja i testy to pewnego rodzaju proces, nie można dokonać w pełni skutecznego dostosowania treści, grafiki czy innych elementów strony bez uprzedniego przetestowania zainteresowania ze strony odbiorców. Sama optymalizacja zyskuje coraz większą wagę w przypadku landing page’ów, wpływając znacząco na reakcje użytkowników i tym samym podejmowanie przez nich pożądanego działania (np. wypełnienie formularza z danymi osobowymi, kupno jakiegoś produktu). Powyższe porady dotyczą jedynie najważniejszych aspektów omawianego zagadnienia, jednak zastosowanie się do nich niewątpliwie poprawi skuteczność posiadanego landing page’a.