Linki sponsorowane AdWords - czym są i jakie mają zalety?

Czym jest Google? Na tak postawione pytanie zdecydowana większość ankietowanych odpowie – wyszukiwarką internetową. Nic dziwnego, skoro cieszy się największą popularnością wśród internautów, chcących błyskawicznie odnaleźć niezbędne informacje w sieci. Już dawno to właśnie Google przebiło swoją popularnością takich konkurentów jak AltaVista, Yahoo czy Bing. Z przeprowadzonych badań jest to również najbardziej precyzyjna wyszukiwarka, która wyświetla najmniej niebezpiecznych linków (zawierających wirusy lub spam). Ktoś zatem spyta: "ale z czego żyje Google, skoro na stronie głównej pojawia się wyłącznie pasek wyszukiwarki, zaś przy przechodzeniu do listy wyników, użytkownikom nie wyświetlają się reklamy"? Okazuje się, że to właśnie z reklamy Google zarabia najwięcej każdego roku. Pomagają w tym właśnie linki AdWords!

Google: linki sponsorowane AdWords

Wraz ze wzrostem popularności wyszukiwarki Google, pojawiła się potrzeba stworzenia platformy reklamowej. Aby reklamy były skuteczne, postanowiono połączyć je z wynikami wyszukiwania. W ten sposób powstały linki sponsorowane AdWords. Jest to specjalna usługa, polegająca na zamieszczeniu na stronie wyszukiwarki wyników opłacanych przez właścicieli stron. Standardowo przechodząc do Google, otrzymujemy na stronie 10 wyników wyszukiwania. AdWords różni się wyeksponowaniem płatnych wyników u góry wyszukiwarki lub z prawej strony. Są one oznaczone kolorową ramką oraz słowem Reklama.

Dzięki temu użytkownik wie, że ma do czynienia z linkiem sponsorowanym. Istotnym znaczeniem dla tego rodzaju reklamy jest fakt, że wyniki te najczęściej odzwierciedlają faktycznie szukaną przez nas zawartość – najczęściej ze strategii tej korzystają sklepy przy promowaniu swoich produktów i usług. Ten właśnie aspekt sprawił, że linki sponsorowane mogą się pochwalić dużą skutecznością. 

Skuteczność i niska cena Google AdWords

Na ogromną popularność linków sponsorowanych wpływa również duża skuteczność oraz niska cena. Użytkownik sam decyduje jakie słowa kluczowe chce promować oraz – co najważniejsze – jaką kwotę chce przeznaczyć na kampanię. Jak usługa działa w praktyce? Jeśli zdecydujemy się na rozpoczęcie kampanii, to właściwie już pierwszego dnia mamy pewność, że nasze słowa kluczowe będą wyraźnie wyeksponowane u potencjalnych zainteresowanych.

W przypadku, gdy przeznaczyliśmy na AdWords 50 zł, z czego na każde słowo kluczowe np. 50 groszy, to kwota ta zostanie pobrana dopiero wówczas, gdy internauta przejdzie na nasz adres. Jest to uczciwa transakcja, gdyż płacimy wyłącznie za efekt – przejście klienta na naszą stronę. Należy jednak pamiętać, że kolejny etap zależy wyłącznie od tego, jakie produkty i usługi oferujemy, jak wygląda nasza strona internetowa i czy dbamy o regularną aktualizacje. Często słyszy się opinie o małej skuteczności linków sponsorowanych, gdyż klienci po jednorazowym wejściu nie wracają do nas więcej – to jednak nie jest wina samej kampanii, a naszego podejścia do rozwoju strony i produktów.

Google AdWords a konkurencja

Wspomnieliśmy, że użytkownik sam wybiera słowa kluczowe oraz budżet na określone frazy. Co jednak w sytuacji, gdy nasze słowa są konkurencyjne i podobnie jak my, z kampanii linków sponsorowanych korzystają inne firmy? Google na bieżąco przesyła raporty o optymalnej stawce, która pozwoli nam znaleźć się na pierwszym miejscu w rankingu. Warto pamiętać, że cena poszczególnych słów kluczowych może się różnić w zależności od dnia, godziny czy pory roku – np. słowa kluczowe takie jak narty, snowboard czy szalik będą siłą rzeczy droższe w sezonie zimowym. Należy zatem na bieżąco monitorować rynek konkurencji, poznać zwyczaje internautów oraz panujące w określonym czasie trendy. Warto również wymienić dwa modele promocji w AdWords: pierwszy polega na uzyskaniu najwyższych pozycji przy zachowaniu optymalnych kosztów za pojedyncze kliknięcie, natomiast drugi wiąże się z agresywnym podejściem – przeznaczamy nieco większy koszt przy nastawieniu na pojawienie się linku sponsorowanego na pierwszym miejscu wśród tego rodzaju reklam.

Zalety Google AdWords

Google AdWords posiada wiele zalet, które warto rozważyć przed rozpoczęciem prowadzenia kampanii linków sponsorowanych. Pozwala w krótkim czasie dotrzeć do użytkowników zainteresowanych naszym produktem lub usługą. Ponadto płacimy wyłącznie za efekty w postaci przejścia na naszą stronę oraz sami ustalamy dzienny, tygodniowy czy miesięczny budżet. Reklama wyróżnia się ponadto w wyszukiwarce - dzięki temu nie jest dla odwiedzających nadgorliwa, co przekłada się dużą skuteczność - oraz zawsze jest na pierwszej stronie wyników. Jest to o tyle istotne, że tylko ok. 5% internautów przechodzi na kolejne podstrony wyszukiwarki. To także skuteczne narzędzie marketingowe. Dzięki raportom przygotowywanym przez Google, pozwala nam oszacować, jakie słowa kluczowe dla naszego produktu cieszą się największą klikalnością, kiedy warto je eksponować i jak długo.

Google AdWords to doskonała okazja dla początkujących (choć nie tylko) stron internetowych, do zdobycia większej popularności w krótkim czasie, przy niewielkim wkładzie finansowym. Warto pamiętać, że o ile skuteczność zwiększonej oglądalności widoczna jest już po kilku dniach, tak dopiero praca nad stroną i naszymi produktami zagwarantuje, że klienci będą do nas powracać.