Logistyka w e-commerce - jaki model logistyczny wybrać?

Nieważne, czy prowadzisz sklep online czy offline, potrzebujesz solidnego modelu logistycznego, który będzie sprzyjał Twoim możliwościom finansowym i technologicznym. Otworzenie sklepu internetowego nie opiera się tylko i wyłącznie na pomyśle, stworzeniu strony oraz zgromadzeniu towaru. Jest to szereg wielu innych działań - towar należy przecież przechowywać w odpowiednim miejscu. Jeżeli nadal uważasz, że wybór logistyka w e-commerce i zarządzanie towarem jest proste, zapraszamy w krótką podróż po modelach logistycznych w e-commerce.

Logistyka w e-commerce - co jest ważne?

Logistyka w e-commerce to bardzo istotny element każdego przedsiębiorstwa. To w dużej mierze od niej zależy jakość naszych usług. Dlatego też, nie możemy pominąć tego faktu w planowaniu biznesu. Aby początki nie wiązały się tylko i wyłącznie z porażkami i problemami, jakie każdy przedsiębiorca może napotkać na swojej drodze, warto jest w planowaniu swojej struktury logistycznej zwrócić szczególną uwagę na:

  • dobrego dostawcę - wielu spośród prowadzących e-sklep powie, że taki nie istnieje. Nie warto jednak ulegać takiemu nastawieniu.  Idealny dostawca nie istnieje,  zawsze bowiem w jego działaniach można znaleźć coś, co będzie nam przeszkadzało. Każdy ma swoje zasady i schematy, a w przypadku branży logistycznej widać to bardzo wyraźnie. Należy więc postarać się, by stosunki z dystrybutorem były jak najlepsze. Zarówno on, jak i Ty, musicie wykazać chęć współpracy. Kompromisy są potrzebne na każdym rynku - bez nich funkcjonowanie żadnej firmy nie byłoby możliwe. Ważne jest także uzyskanie odpowiedniego poziomu obrotów. Dzięki temu możemy liczyć na rabaty lub obniżenie cen prze dostawcę. Postaw też na pozytywne nastawienie i przyjazne relacje, nikt nie lubi napiętej atmosfery w pracy.  

  • zatowarowanie sklepu - wbrew pozorom, zbyt duża ilość towaru w magazynie nie wpływa korzystnie na funkcjonowanie sklepu. Trzeba myśleć rozsądnie i nie magazynować pieniędzy. Często ten błąd popełniają początkujący handlowcy, którzy nie znają jeszcze do końca preferencji swojej grupy docelowej i bez zastanowienia inwestują w swoje zaopatrzenie. Postaraj się na początku poznać swoich przyszłych klientów i na podstawie informacji zwrotnych od nich kompletować asortyment. Nie warto inwestować dużych pieniędzy w towar, co do którego nie mamy pewności, czy zostanie sprzedany.

  • informowanie o realizacji zamówienia - bywają takie momenty, kiedy mamy zbyt dużo zamówień i nie jesteśmy w stanie  wysłać wszystkiego w przewidzianym czasie. Sytuacje takie mają miejsce zwłaszcza przed świętami czy wakacjami. Może zdarzyć się również tak, że jakiegoś produktu zabrakło w magazynie. Nie ukrywaj tego faktu przed klientem. Otwarcie poinformuj go o tym, że może nastąpić opóźnienie w realizacji zamówienia i koniecznie podaj powód.

  • kalkulację kosztów - handlowcy dzielą się na trzy grupy: oszczędni, rozsądni i rozrzutni. Nie sposób wartościować tego podziału. Oszczędny przedsiębiorca dba o swoją firmę, liczy każdą złotówkę, by nie popaść w długi i kłopoty finansowe. Rozrzutny dba o klienta, zapewniając mu darmową przesyłkę czy pakując towar w najlepsze opakowania. Rozsądny jednak stara się pogodzić te dwa stanowiska. Jeżeli uda mu się zaoszczędzić, oferuje klientowi przesyłkę gratis. Jeżeli jednak prognozy nie są zbyt optymistyczne, nie może pozwolić  sobie na takie udogodnienia dla swoich konsumentów. Zatem to kalkulacja i odpowiednio tania logistyka w e-commerce jest podstawą w osiąganiu zysków.