Marketing automation – czy ma szansę spełnić swoje zadanie?

Współczesny marketing, wspomagany przez Internet, próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, jak w dobie masowego przekazu poznać target i zindywidualizować przekaz. Wydaje się, że marketing automation może być tu rozwiązaniem, choć nie każdy potrafi się nim prawidłowo posługiwać.

Na czym polega marketing automation?

Główną rolę odgrywa tu wyspecjalizowane oprogramowanie, które zbiera wszelkie przydatne dla działań marketingowych informacje. Gromadzenie danych rozpoczyna się w chwili, gdy internauta zostawia je na stronie WWW firmy (np. zapisując się na newsletter). Od tej pory program notuje związaną z marką aktywność użytkownika w sieci. Najpierw aplikacja bada, skąd internauta dotarł na stronę marki. To pozwala na analizę skuteczności reklam w konkretnych miejscach. Później sprawdza, na które podstrony użytkownik wchodzi - w ten sposób wiadomo, jakie treści są dla niego najciekawsze. Oprogramowanie potrafi ocenić, czy przysyłany danej osobie newsletter wywołuje jakieś reakcje, np. kliknięcie w któryś z zamieszczonych w nim linków. Portale społecznościowe także są istotne - aplikacja odnotowuje fakt polubienia lub skomentowania czegoś na fanpage’u marki.

Zbieranie danych to dopiero początek. Teraz na ich podstawie oprogramowanie musi wdrożyć odpowiednie działania. Informacje o konsumentach pozwalają na podzielenie ich na grupy - to wie każdy, kto miał choć niewielką styczność z marketingiem. Do tak uporządkowanych grup klientów można wysyłać bardziej sprecyzowaną ofertę.

Naturalnie, ideałem byłaby możliwość formułowania przekazów do każdego internauty z osobna, biorąc pod uwagę indywidualne cechy, zwyczaje oraz upodobania, jednak na razie jest to poza zasięgiem. Ponadto segmentacja targetu przynosi wiele korzyści dla analiz po realizacji danej kampanii reklamowej - zdecydowanie łatwiej jest wtedy ocenić jej skuteczność. Oprogramowanie potrafi bowiem odnotowywać, w jaki sposób konsument zareagował na otrzymaną ofertę.

Jak zoptymalizować marketing automation?

Jak już wspomniano wcześniej, wdrażanie marketing automation to skomplikowana sprawa. Pierwsze działanie, jakie trzeba podjąć przy wprowadzaniu tego rozwiązania, jest zgranie działu marketingu z działem sprzedaży. Tylko zgodna współpraca obu zespołów pozwoli na stworzenie logicznych strategii postępowania. Szalenie istotne jest budowanie interesujących i wartościowych dla danego targetu ofert. Jeżeli się o tym nie pamięta, wiadomości od firmy mogą zostać szybko zaklasyfikowane przez internautów jako spam. Odpowiednie treści należy wykreować jeszcze przed wdrożeniem oprogramowania, tak aby automat wysyłający je do określonych osób miał z czego korzystać. Nie wolno jednak pozostawić aplikacji bez nadzoru - modyfikacje w przekazach muszą być dokonywane na bieżąco. Wiele osób uważa, że marketing automation wykorzystuje jedynie pocztę elektroniczną. To błąd - wszechstronne działania tego rodzaju powinny być prowadzone przynajmniej na dwóch platformach. Obok mailingu warto prowadzić obserwację, targetowanie i indywidualizowanie oferty także na portalach społecznościowych.

Można przewidywać, że rozwój techniki - w tym zwiększenie mocy obliczeniowej komputerów - oraz postępujące przesuwanie granic prywatności w sieci spowodują udoskonalenie narzędzi marketing automation. W przyszłości prawdopodobnie będzie możliwe pełne indywidualizowanie ofert, co zmieni reguły gry w świecie reklamy.