Marketing behawioralny, czyli jak ściśle dopasować się do klienta

Precyzyjne określenie potrzeb i wymagań klienta od lat spędza marketingowcom sen z powiek. Jak dokładnie wiedzieć, czego potrzebuje dany konsument? Z odpowiedzią przychodzi marketing behawioralny, czyli taki, który bazuje na analizie zachowań klienta w internecie. Dzięki temu możesz przedstawić konkretnemu klientowi taki produkt, który będzie zgodny z jego zainteresowaniami i potrzebami. Wtedy będziesz już tylko o krok od sprzedaży!

Jak działa marketing behawioralny

Przeglądasz portal informacyjny i w prawej części strony pojawia się reklama, która prezentuje doskonały rower górski w atrakcyjnej cenie. Klikasz na nią z zainteresowaniem, bo przecież niedawno przeglądałeś ofertę jednego z sieciowych sklepów z rowerami i sprawdzałeś ich ceny w porównywarce. Reklama zatem zadziałała.

Na tym mechanizmie opiera się behavioral marketing. Obecne w sieci pliki cookies pozwalają zapamiętać przeglądane przez ciebie strony - tworzone są z nich bazy danych kojarzone z konkretnym użytkownikiem internetu. Dzięki ich analizie bardzo łatwo można zdobyć wiedzę o zachowaniach internetowych klientów i co za tym idzie - ich preferencjach i aktualnych potrzebach.

Marketing behawioralny staje w całkowitej opozycji do działań, kiedy do wielu odbiorców przesyłany jest jeden i ten sam komunikat reklamowy, a którego nadawcy wliczają w kampanię ryzyko niewielkiego powodzenia. Behavioral marketing proponuje konkretnemu odbiorcy przekaz reklamowy niejako szyty na miarę specjalnie dla niego. 

Marketing behawioralny a targetowanie behawioralne

Behavioral marketing korzysta przede wszystkim z procesu targetowania behawioralnego, opartego właśnie na zachowaniach użytkowników w internecie. Targetowanie takie odbywa się poprzez tworzenie sieci profili użytkowników internetu, które zawierają szczegółowe dane o aktywności danego internauty w wirtualnej przestrzeni. Następnie profile są segmentowane pod pewnymi względami w większe całości.

Warto pamiętać, że działania związane z marketingiem behawioralnym powinny być zautomatyzowane i wykorzystywać specjalne programy i narzędzie typowe dla marketingu zautomatyzowanego. Jak słusznie zauważył Bryan Brown z IBM, behavioral marketing to połączenie marketingu zautomatyzowanego i indywidualnych zachowań. Automatyzacja bez analizy zachowań przynosi szereg nieistotnych i niechcianych przez odbiorców komunikatów reklamowych. Sama za to analiza zachowań użytkowników sieci bez zautomatyzowania staje się tylko zbiorem, zasobnikiem pewnych danych.

Behavioral marketing - zastosowanie

Choć najczęściej można spotkać się w marketingu behawioralnymi z klasycznymi reklamami displayowymi prezentowanymi na różnych serwisach internetowych, to nie jest to jedyna forma reklamy. Warto zwrócić uwagę na to, że marketing behawioralny można odnieść również do własnej witryny internetowej. Przykładowo, gdy prowadzimy sklep internetowy, ciasteczka (cookies) pozwolą nam zapamiętać zachowania klientów - dzięki temu, w powiadomieniach mailowych, o ile klienci są jego subskrybentami, możesz zaprezentować dostosowane do ich wcześniejszych poszukiwań produkty z oferty.

Coraz częściej stosowaną w marketingu behawioralnym metodą jest tworzenie specjalnych landing pages. Jeśli internauci klikną konkretną reklamę - czy to display, czy reklamę w wyszukiwarce - przeniesie ich ona na specjalnie przygotowaną stronę, na której będą mogli zapoznać się z podobnymi lub komplementarnymi artykułami z twojej oferty.

Behavioral marketing funkcjonuje również w social media. Poza typowymi dla tej dziedziny działaniami, o których wcześniej wspomnieliśmy, w mediach społecznościowych wykorzystywana jest specyficzna metoda działania. Uwzględnia ona bowiem nie tylko zachowania konkretnego użytkownika, lecz także jego znajomych lub osób lubiących te same strony. Wówczas, gdy użytkownik loguje się na swoim profilu, wyświetlane są np. reklamy produktów, które interesują jego znajomych.

Marketing behawioralny to skuteczny sposób na zwiększenie konwersji swoich internetowych działań marketingowych. Dzięki automatyzacji - to również oszczędność czasu dla ciebie i twoich pracowników. Personalizacja reklamy ma przed sobą wielką przyszłość w marketingu B2C.