Marketing internetowy - czy znasz mity z nim związane?

Marketing internetowy wywołuje mieszane odczucia wśród potencjalnych klientów. Wiele powszechnie panujących opinii mija się z prawdą, jednak niełatwo jest przekonać poszczególne grupy odbiorców do zmiany sposobu myślenia. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze mity marketingu internetowego, którym warto się bliżej przyjrzeć.

Każdy serwis WWW pozwoli nam zaistnieć w sieci 

Powyższa opinia jest popularna wśród wielu właścicieli stron internetowych, jednak mija się z prawdą. Posiadanie wartościowych materiałów nie przekona do regularnych odwiedzin, jeśli szata graficzna będzie odpychająca. Działa to również w drugą stronę - profesjonalnie wykonana strona nie ma szans w walce z konkurencją, jeśli nie dostarczy odbiorcy na bieżąco rzetelnych informacji. Duże znaczenie ma również styl, odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych działów tematycznych, przemyślana kolorystyka, rozłożenie reklam na stronie oraz stopień interakcji z użytkownikiem. Poza tym bez pozycjonowania strony internetowej, potencjalni klienci firmy mają małe szanse na znalezienie jej w sieci.

Marketing internetowy - nasz klient nasz Pan?

W przypadku marketingu internetowego ta zasada nie zawsze się sprawdza. Komunikacja z klientem, odpowiadanie na jego problemy czy potrzeby to istotna kwestia, jednak zależność nie musi być tożsama z podporządkowaniem. W tym przypadku zatem klient nie może być naszym panem lecz partnerem, który powinien rozumieć nasz punkt widzenia - np. w sytuacji pomyłki z naszej strony. Nie zawsze jednak tworzenie długoterminowych relacji musi być uproszczone, dlatego przedsiębiorca powinien czynić kroki w kierunku zwiększania atrakcyjności oferty - zwycięzcą w tym układzie powinny być obie strony.

Serwisy społecznościowe to łatwa promocja?

Powszechna jest opinia, że wystarczy założyć profil w serwisach typu Facebook, Google Plus czy Twitter, regularnie wrzucać odnośniki do najnowszych materiałów i liczba użytkowników bądź klientów, będzie sukcesywnie wzrastać. Dodajmy do tego odpowiedź na komentarz użytkownika, szybkość działania czy brak konieczności inwestowania w promocję i już wydaje się, że sukces mamy zapewniony. Nic bardziej mylnego, gdyż rozwój marketingu internetowego w serwisach społecznościowych jest procesem długotrwałym. W pierwszej kolejności należy stworzyć dobrą strategię, w trakcie której należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań: W jakim celu firma promuje się w serwisach społecznościowych? Jakie korzyści wynikną z obecności na Facebooku? W jakim odstępie czasu rozplanować publikację nowych wpisów? Jak często odpowiadać na pytania użytkowników? To tylko kilka przykładów, których analiza pozornie wydaje się prosta - potrzeba jednak nie tylko czasu, lecz również wiedzy.

Idealna strona internetowa kluczem do sukcesu firmy? 

Tworzymy stronę internetową, która odpowiada zapotrzebowaniu klientów. Wysoka jakość tekstów, starannie dopracowana szata graficzna, duża liczba unikalnych funkcji oraz umiejętność reagowania na potrzeby klienta. Wszystko wydaje się idealne, jednak czy to wystarczy, aby firma odniosła sukces? Po części tak, jeśli przedsiębiorstwo zajmuje się działalnością wyłącznie w sieci. Wiele jednak firm handlowo - usługowych, pomimo udanej kampanii marketingowej w internecie, nie spełniają oczekiwań klientów w tzw. "realu". Towary słabszej jakości niż te promowane w sieci, problemy z dostarczeniem zamówienia na czas, niesatysfakcjonująca jakość wykonywanych usług czy ignorowanie klienta, może negatywnie wpłynąć na opinie o firmie. W takiej sytuacji nawet najlepsza kampania w sieci nie będzie w stanie nam pomóc.

Marketing internetowy - duży ruch na stronie jest najważniejszy

Przedsiębiorcy, którzy dopiero wystartowali ze stroną internetową, mogą uznać to stwierdzenie za prawdziwe. Inaczej wygląda to jednak w momencie rozwinięcia serwisu, gdzie kluczową rolę przykłada się do wartościowej treści, dostosowanej do grupy docelowej. Nastawienie wyłącznie na wysokie wyniki wyszukiwania, nie w każdej branży mogą przynieść pozytywne rezultaty. Należy pamiętać, że nie powinien to być cel sam w sobie, a jedynie środek do celu. Powinniśmy zatem dbać o zwiększenie sprzedaży (w przypadku firm handlowo - usługowych), liczby ilości osób śledzących nasz produkt czy zwiększenie zainteresowania wśród subskrybentów na newsletter. Nie zawsze więcej oznacza lepiej, gdyż przekonanie osób niezainteresowanych naszą usługą, wiąże się również z poniesionymi kosztami i czasem.

Marketing internetowy nie sprzedaje usług B2B?

Internet umożliwia sprzedaż praktycznie każdego towaru. Dotyczy to również usług bardzo drogich, skierowanych do klienta biznesowego. Wiele osób wciąż uważa, że jest to trudne zadanie, gdyż tego rodzaju sprzedaż wymaga zbudowania wiarygodności oraz relacji z partnerem biznesowym. Wbrew pozorom możliwe jest to również w internecie, właśnie poprzez marketing internetowy, choć wymaga nieco więcej pracy, ze względu na brak możliwości bezpośredniej rozmowy z klientem.

Warto w tym celu założyć własnego bloga, w którym poruszane będą wyłącznie kwestie biznesowe. Założenie oficjalnego konta w serwisach społecznościowych pokroju LinkedIn lub Goldenline oraz aktywne uczestnictwo w sieci, może skutecznie zwiększyć naszą wiarygodność w oczach zainteresowanych. Sama aktywność nie gwarantuje jednak sukcesu. Trzeba mieć pomysł na marketing internetowy, wyróżniać się z tłumu, lecz przede wszystkim dzielić się swoją wiedzą w rzetelny sposób - dopiero wtedy mamy szansę na skuteczną sprzedaż usług B2B.

Nie wszystkie mity marketingu internetowego muszą mieć odniesienie do rzeczywistości. Należy jednak pamiętać, że w każdym z prezentowanych mitów znajduje się szczypta prawdy. Powyższe przykłady należy analizować indywidualnie, w zależności od branży, grupy docelowej oraz strategii rozwoju przedsiębiorstwa.