Marketing mobilny w działalności gospodarczej

Rozwój technologii i coraz szerszy dostęp do sprzętu elektronicznego sprawił, że dziś zupełnie inaczej niż jeszcze 20 lat temu definiuje się marketing mobilny. Kiedyś jako marketing mobilny określano reklamy na billboardach umieszczonych na przejeżdżających samochodach. Aktualnie są to wszystkie działania, które za pomocą sprzętu elektronicznego umożliwiają firmom kontakt z potencjalnym klientem.

Co to jest marketing mobilny?

Marketing mobilny to szereg działań kształtujących świadomość marki i zachęcających do wyboru konkretnego produktu przy wykorzystaniu elektronicznej drogi kontaktu. Wraz z popularyzacją i coraz łatwiejszym dostępem do telefonów komórkowych rozpoczęła się nowa forma marketingu mobilnego. Wysyłane przez firmy wiadomości tekstowe zachęcające do skorzystania z oferty, stawały się coraz popularniejsze. Otrzymywane wiadomości SMS lub MMS budziły duże zainteresowanie i uważano je za skuteczną formę kontaktu z konsumentem. Co więcej, z powodzeniem są wykorzystywane do dziś.

Obok wzrastającej liczby użytkowników telefonów komórkowych, stale przybywa osób korzystających z Internetu. Większość internautów posiada prywatne konto mailowe, na które w miarę regularnie zagląda. W związku z tym właśnie skrzynki mailowe postanowiono wykorzystać jako kolejny sposób przedstawienia oferty klientowi. Mailing reklamowy lub rozsyłanie newslettera to podsunięcie potencjalnemu konsumentowi całej oferty prosto pod nos. Ponadto, coraz bardziej widoczne są interaktywne reklamy w formie banerów lub linków sponsorowanych, których głównym zadaniem jest zwrócenie uwagi użytkownika sieci na konkretny produkt lub markę.

Rozwój sprzętu elektronicznego, szczególnie pojawienie się smartfonów i tabletów, to kolejna droga, która umożliwia i przyspiesza kontakt z klientem. Ważne, aby wysyłane informacje na każdym sprzęcie otwierały się tak samo, a otrzymywane komunikaty nie wykluczały się wzajemnie. Firmy coraz chętniej kontaktują się z użytkownikami za pomocą ściąganych przez nich aplikacji. Tworzą nowe projekty, które są dla nich użyteczne, a jednocześnie zawierają subtelny product placement. Przykładem może być tutaj aplikacja kulinarna, która zawiera przepisy. W recepturze każdej potrawy znajduje się jeden konkretny składnik, które aktualnie promuje firma tworząca projekt. Drugą, rozwijającą się i coraz częściej stosowaną metodą kontaktu z konsumentem jest stosowanie technologii „rzeczywistości rozszerzonej” (ang. Augmented Reality). Przy pomocy specjalnej aplikacji i kamery w telefonie lub tablecie można połączyć świat rzeczywisty z wirtualnym. Wskazaną technologię zastosował w Holandii jeden z banków we współpracy z telefonem G1 Google’a. Każdy, kto obserwował otaczające go budynki przez wymieniony telefon, otrzymywał informację o lokalizacji najbliższego bankomatu.

Firmy, które decydują się na stosowanie marketingu mobilnego muszą planować swoje kampanie zgodnie z obowiązującym prawem. Najważniejsze postanowienia w tej sprawie zawierają ustawa o ochronie danych osobowych oraz ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W związku z tym, aby wysłać klientowi wiadomość drogą elektroniczną należy na początku zdobyć jego zgodę na otrzymywanie tego typu ofert. Zgoda ta powinna być świadoma - odbiorca musi wiedzieć, że jej udziela oraz jakiego zakresu dotyczy. Ponadto zgoda musi być dobrowolna, co oznacza, że nie może być złożona pod przymusem. Warte podkreślenia jest, że przymusu nie stanowi udzielenie zgody w zamian za na przykład zapis adresu mailowego newslettera.

Marketing mobilny rozwija się bardzo dynamicznie, ponieważ na bieżąco dostosowuje się do panujących trendów i wykorzystuje wszystkie dostępne nowinki techniczne i technologiczne. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej przedsiębiorców korzysta z reklam tego typu.