Marketing szeptany – jak efektywnie wykorzystać buzz marketing?

Nieraz przekonaliśmy się o sile plotki - może ona zarówno pomóc, jak i zaszkodzić. Jedno jest pewne - jest świetnym nośnikiem informacji, niezależnie od tego czy jest ona prawdziwa. Mechanizm plotki został wykorzystany w marketingu. W jaki sposób? Poznaj marketing szeptany inaczej nazywany marketingiem plotki.

Marketing szeptany - definicja

Buzz marketing, czyli marketing szeptany to forma marketingu, która wraz z rozwojem internetu wciąż zyskuje na popularności. Jak sama nazwa wskazuje, polega on na “szeptaniu” konsumentom o danej marce, usłudze czy produkcie i jego zaletach. Celem jest wywołanie dyskusji o danej marce lub firmie, ale w sposób naturalny i niewymuszony. Efektem marketingu szeptanego są zatem dobrowolne, spontaniczne i niezależne rozmowy już samych konsumentów. Rola marketerów ogranicza się jedynie do pobudzenia dyskusji, dzięki temu informacje o marce i jej produktach rozchodzą się w sposób całkiem naturalny, nie rażą klientów, bo nie czują się oni nakłaniani do zakupu. Siła rekomendacji i dobrej opinii drugiego konsumenta jest ogromna.  Ludzie dużo bardziej ufają znajomym i chętniej wybiorą dany produkt, jeżeli został on już sprawdzony przez osobę z bliższego otoczenia. Według badań 9 na 10 konsumentów przy wyborze danego produktu kieruje się opiniami i rekomendacjami innych klientów, natomiast tylko 14% badanych zwraca uwagę na reklamę.

Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?

Marketing szeptany cieszy się ostatnimi czasy dużym powodzeniem i jest często stosowany w internecie. Nic dziwnego! Internet dostarcza bowiem narzędzi, za pomocą których możemy dalej przekazywać informacje, a także budować sieci społeczne. Marketing szeptany z powodzeniem możemy prowadzić na blogach, forach czy portalach społecznościowych. Umiejętnie moderowany buzz marketing  powinien zacząć się od wywołania dyskusji na dany temat. Dopiero potem staramy się delikatnie wspomnieć o jakiejś marce czy produkcie. Kluczem jest naturalność i nienachalność - jeżeli od razu będziemy namawiali kogoś do zakupu, zamiast zachęcić klientów do swojej firmy, jedynie jej zaszkodzimy. Nie zawsze musimy zakładać osobne wątki, aby skierować dyskusję naszą markę/produkt czy usługę, wystarczy umiejętnie podpiąć się do już założonych tematów. Co istotne, działania marketingu szeptanego powinny być prowadzone w sposób etyczny, nie ma tu miejsca na szkalowanie konkurencji, czy przekazywanie kłamliwych informacji. Właściwie prowadzony marketing szeptany zakłada zachowanie w miarę neutralnej,  umiarkowanie pozytywnej opinii na temat danej marki, produktu czy usługi, albowiem pisanie o firmie w samych superlatywach również wzbudza podejrzenia czujnych internautów. Etyczne zasady, którym kieruje się marketing szeptany można znaleźć na stronach WOMMA (Word Of Mouth Marketing Association).

Marketing szeptany - korzyści

Buzz marketing jest skuteczną formą budowania pozytywnego wizerunku firmy. Daje możliwość szybkiego dotarcia do wielu potencjalnych klientów, wśród których cieszy się wysoką wiarygodnością. Dzięki długofalowym działaniom zwiększa ruch na stronie internetowej firmy i bezpośrednio przekłada się na zyski finansowe. Wymaga także stosunkowo niewielkiego nakładu pracy (wystarczy kompetentny kilkuosobowy zespół), a działania są prowadzone przede wszystkim w oparciu o serwisy społecznościowe, fora czy strony internetowe, do których dostęp jest darmowy. Dodatkowo marketing szeptany można wykorzystać do promowania  niemalże każdego produktu, usługi czy wydarzenia

Dobrze prowadzony buzz marketing to niezwykle skuteczna forma marketingu i promocji dla firmy. Trzeba jednak pamiętać, że istnieje także druga strona medalu: jeśli “szepty” o nas są nieudolne i nachalne, nasza marka czy produkt może zostać odebrana, jako nieuczciwa i stosująca nieetyczne chwyty, a co za tym idzie źle zapamiętana przez potencjalnych klientów.