Marketing w internecie - wprowadzenie i podstawowe informacje

Wyszukiwarka Google tak głęboko zakorzeniła się w świadomości każdego użytkownika Internetu, że wydaje się jakby istniała od zawsze. Stała się synonimem wypartej do lamusa encyklopedii i źródłem wiedzy na każdy temat. Czasem można nawet usłyszeć, że jeśli czegoś nie ma w sieci to najprawdopodobniej przedmiot poszukiwań nie istnieje. By temu zapobiec, należy zagłębić się w marketing w internecie.

Czy jest możliwe, że właśnie to żartobliwe stwierdzenie przyczyniało się do stale rosnącego zainteresowania przedsiębiorców, aby ich firmy miały swoje, na bieżąco aktualizowane wizytówki w sieci? Oczywiście prawdziwe powody stosowania narzędzi, stosowanych w  są bardziej poważne. Wiążą się z dostępem do nowych klientów, budowaniem świadomości marki i tworzeniem stałych i wiarygodnych relacji z klientami.

Aby zaistnieć w świecie Internetu trzeba się w nim pojawić. Dlatego tak istotne dla każdej firmy powinno być posiadanie strony internetowej. Strona internetowa tworzy wizerunek firmy w sieci i daje podstawy do założenia, że przedsiębiorstwo rzeczywiście istnieje. Ponadto aktualnie stanowi naturalną formę kontaktu z otoczeniem zarówno dla właściciela serwisu jak i potencjalnego klienta. Warto więc, aby była przejrzysta i intuicyjna oraz zawierała odpowiednie treści.

Prawidłowo przygotowana strona internetowa to tylko połowa sukcesu. Tak naprawdę przydaje się tylko w momencie, kiedy potencjalny klient dokładnie wie, czego szuka i gdzie to może znaleźć. Większy problem stanowi potrzeba dotarcia to nowych klientów i przedstawienie im oferty. Oferty, która z pewnością jest godna uwagi, ale musi się wybić spośród innych, aby zostać zauważona i wybrana. Nawet w pełni profesjonalna strona internetowa, na której znajduje się wspaniała grafika i szereg merytorycznie poprawnych informacji może nigdy nie zostać zauważona przez internautów. I właśnie w tym momencie świadomy potęgi Internetu przedsiębiorca zaczyna używać takich środków jak marketing w internecie i zauważa możliwości, jakie może dać pozycjonowanie lub zamieszczanie linków sponsorowanych.

Marketing w internecie i pozycjonowanie 

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg procesów, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarki przy wykorzystaniu ciągu słów i fraz kluczowych. Mówiąc o pozycjonowaniu często używa się angielskiego skrótu SEO (Search Engine Optimization). Skrót SEO stał się już synonimem dla słowa pozycjonowanie i w związku z tym oba są używane zamiennie. SEO, w tłumaczeniu na język polski, oznacza optymalizację strony dla wyszukiwarek internetowych. Warto zwrócić uwagę, że terminy pozycjonowanie i optymalizacja określają dwa różne, chociaż bezpośrednio się ze sobą łączące, pojęcia.

Nagłe i stale rosnące zainteresowanie przedsiębiorców pozycjonowaniem  swoich stron przyczyniło się do powstawania firm, które świadczą wskazane usługi. Można skorzystać z ich oferty, ponieważ jest niezwykle bogata, a proponowane ceny są konkurencyjne. Z drugiej strony warto rozważyć samodzielne pozycjonowanie swojej strony. Jest to zadanie, które wymaga aktualnie stosunkowo łatwo dostępnej wiedzy i dużej ilości czasu. Ponadto takie rozwiązanie nie wiąże się z żadnymi kosztami. Efekty, niestety, nie będą widoczne już na drugi dzień i trudno je szybko zweryfikować. Tylko duża cierpliwość i systematyczna praca krok po kroku przyniosą oczekiwany rezultat.

Oprócz SEO przedsiębiorca może wybrać reklamę swojej firmy w formie linków sponsorowanych, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwarki Google. Użytkownik po wpisaniu słowa kluczowego otrzymuje naturalną listę wyników wyszukiwania. Zazwyczaj nad lub z boku listy znajdują się linki sponsorowane. Usługa Google AdWords oferuje ponadto możliwość zamieszczenia linków sponsorowanych w sieci kontekstowej, na serwisie YouTube oraz w smartfonach i tabletach.

Po kilku miesiącach aktywnej promocji strony internetowej powinien zwiększyć się jej PageRank. PageRank to wskaźnik stworzony przez Google, który służy do przypisana każdej stronie internetowej wartości w skali od 1 do 10, która odzwierciedla jej użyteczność i jakość. Według PageRank strona internetowa jest ważna tylko w sytuacji, kiedy wskazują na nią inne ważne strony internetowe. Korzystając z narzędzi, jakie oferuje marketing w internecie można sprawić, że wyszukiwarka sklasyfikuje wskazany podczas pozycjonowania adres strony www jako bardziej wartościowy.

Postępowanie zgodnie z zasadami marketingu internetowego oraz wykorzystywanie jego narzędzi to wyjście naprzeciw użytkownikowi, który jeśli znajdzie interesującą go ofertę, to z pewnością z niej skorzysta. W związku z tym najważniejsze  zadanie to sprawić, by jak najłatwiej i najszybciej dotarł do wskazanego produktu.