Marketing wielopoziomowy – definicja, zalety i kierunek rozwoju (cz.1)

Sprzedaż bezpośrednia wielu ludziom kojarzy się z akwizycją. Pukanie do drzwi i oferowanie domownikom rozmaitych sprzętów czy wynalazków nie jest w dzisiejszych czasach zawodem cieszącym się dobrą opinią. Powodów jest co najmniej kilka. Najważniejszy z nich to brak zaufania – zarówno do tej formy sprzedaży, jak i samego sprzedawcy, który nierzadko okazuje się zwyczajnym oszustem. Rozwiązaniem może okazać się marketing wielopoziomowy.

Marketing bezpośredni traci na znaczeniu?

Kolejna kwestia to zaskoczenie. Z reguły akwizytorzy działają niespodziewanie, próbując przekonać do sprzedaży oferowanego produktu osoby, które wcale ich nie potrzebują. Brak informacji o marce i produkcie sprawia, że zawód ten wymaga nie tylko cierpliwości, lecz również kreatywności oraz umiejętności bezbłędnej prezentacji produktu/usługi w taki sposób, aby w ciągu kilku minut przekonać do siebie potencjalnego klienta. Niemały wpływ na mniejszą niż jeszcze parę lat temu popularność mają nowe kanały sprzedaży. Z każdym miesiącem rośnie popularność zakupów przez sieć. Wiedzą o tym zarówno klienci, którzy mogą w zaciszu kupować wybrane produkty/usługi, jak również marketingowcy. Marketing internetowy ma dziś ogromne znaczenie i w kolejnych latach jego dominacja nad marketingiem bezpośrednim będzie jeszcze bardziej wyraźna.

Marketing wielopoziomowy szansą na rozwój marketingu bezpośredniego

Pomimo rozwoju marketingu internetowego tradycyjne formy promowania marki i produktów/usług nie odejdą zbyt szybko w zapomnienie. Dowodem na to jest marketing wielopoziomowy (Multi Level Marketing), który obecnie jest jedną z najszybciej rozwijających się form sprzedaży na świecie. W Polsce wciąż jest to bardzo wąska dziedzina marketingu – szczególnie w mniejszych miastach – jednak ma przed sobą przyszłość ze względu na sposób promowania produktów i usług.

Marketing wielopoziomowy – definicja

Marketing wielopoziomowy czyli Multi Level Marketing (MLM) to wyspecjalizowana forma dystrybucji towarów i usług, polegająca na bezpośrednim dotarciu do klienta i sprzedaży produktów. Kluczowym aspektem MLM jest fakt, że omija tradycyjne formy dystrybucji w postaci hurtowni, sklepów czy akwizytorów. Towar/usługa dostarczana jest bezpośrednio przez producentów i ich przedstawicieli. Co więcej, marketing wielopoziomowy całkowicie pomija popularne formy reklamy (prasa, radio, telewizja, internet), koncentrując się na osobistych poleceniach klientów – działa w oparciu na marketingu wirusowym. Niewątpliwą zaletą MLM jest dynamika rozwoju podyktowana brakiem pośredników, a co za tym idzie, mniejszych kosztów związanych z promocją i reklamą. Przedstawiciele handlowi reprezentujący firmę mają dzięki temu większą motywację do działania i jednocześnie większe obroty, którymi nie muszą się dzielić z pośrednikami.

Marketing wielopoziomowy – sposób działania

Marketing wielopoziomowy rozwija się dzięki poleceniom zadowolonych klientów. Dlatego kolejni zainteresowani mają większe zaufanie do oferowanych dóbr. Rozwój MLM następuje przede wszystkim dlatego, że umożliwia zadowolonym klientom uzyskać premię prowizyjną od sprzedanych towarów/usług. W praktyce działa to tak, że firma prowadzi bazę aktywnych klientów. Im więcej produktów zakupi wybrana osoba, tym większe uzyskuje rabaty na kolejne towary. Należy podkreślić, że nie istnieją w tym przypadku ograniczenia co do maksymalnej prowizji, dzięki czemu tak wielu zadowolonych klientów decyduje się na polecanie marki znajomym. W ten sposób tworzy się sieć klientów, którzy z czasem stają się aktywnymi przedstawicielami firmy.

Kiedy już zostaje stworzona liczna grupa klientów, nierzadko pojawia się możliwość wspólnych spotkań i zakupów. Zaproszenie do ekskluzywnej restauracji czy hotelu (pocztą tradycyjną lub e-mailem) połączona z pokazem najnowszych produktów, profesjonalnym doradztwem oraz darmowym obiadem nie tylko podnosi prestiż marki, lecz również silnie motywuje klientów do kolejnych zakupów.

W kolejnej części artykułu zaprezentujemy główne zalety marketingu wielopoziomowego, a następnie odpowiemy na pytanie, czy można połączyć tę formę promocji produktów i usług z marketingiem internetowym.

Artykuły z cyklu
„Marketing wielopoziomowy”
Zobacz wszystkie