Marketing wielopoziomowy – zalety i kierunek rozwoju (cz. 2)

Marketing wielopoziomowy, znany również jako Multi Level Marketing (MLM), zyskuje coraz większą popularność wśród firm, które chcą w szybki i skuteczny sposób dotrzeć do nowych klientów ze swoim produktem/usługą. Dzięki osobistym poleceniom oraz możliwości uzyskania atrakcyjnych rabatów, a nawet prowizji, klienci decydują się na promowanie konkretnych dóbr. Duży nacisk położony jest na dystrybucję intelektualną.

Nie chodzi tu wyłącznie o bezpośrednią sprzedaż czy niemile widziane nakłanianie potencjalnych klientów do zakupu przed drzwiami ich domów. MLM stawia na profesjonalną obsługę, pozytywną atmosferę, oszczędność (a co się z tym wiąże - niższe ceny towarów) dzięki pominięciu pośredników w postaci hurtowni czy sklepów, a w rezultacie nieograniczone zyski w przypadku chęci reprezentowania marki przez dotychczasowych klientów. W tym miejscu warto przejść do kluczowych zalet marketingu wielopoziomowego.

Marketing wielopoziomowy – zalety dla klientów

Jedną z największych korzyści dla konsumenta w przypadku stosowania marketingu wielopoziomowego jest bardzo wysoka jakość oferowanych produktów/usług. Oferowane towary nierzadko deklasują pod względem jakości wyroby konkurencji. Firmy rozprowadzające dobra kanałem MLM nie muszą przeznaczać ogromnych nakładów finansowych na reklamę i marketing. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przekładają się na lepszą jakość prezentowanej oferty, co dodatkowo przyczynia się do zwiększenia efektywności tej formy dystrybucji towarów i usług.

Marketing wielopoziomowy – zalety dla firmy

Marketing wielopoziomowy to bardzo skuteczny sposób na rozwój początkującego przedsiębiorstwa, szukającego swojego miejsca na rynku. W dobie olbrzymiej konkurencji standardowe formy reklamy często zawodzą. Klienci nie chcą eksperymentować, decydują się na pozostanie przy zaufanej marce. Stawiając na wdrożenie MLM do firmy, warto pamiętać, że model ten nie wymaga dużego kapitału na początku prowadzenia działalności. Przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją, transportem, i reklamą, tnąc w ten sposób koszty. Dystrybucją z kolei trudnią się przedstawiciele handlowi, którzy wcześniej byli klientami – ich wiedza i doświadczenie przekłada się na profesjonalną prezentację oferty, co dodatkowo napędza sprzedaż.

Marketing wielopoziomowy - niezależność i nienormowany czas pracy

Z biznesowego punktu widzenia Multi Level Marketing daje przedsiębiorcom pełną niezależność w sposobie działania i podejmowania decyzji, a także miejscu rozpoczęcia działań marketingowych. Pracę można rozpocząć zarówno w domu, pojawiając się bezpośrednio u klienta po uprzednim poleceniu, jak również na zorganizowanym spotkaniu dla klientów w restauracji czy hotelu, połączonym z prezentacją najnowszej oferty oraz drobnymi upominkami. Przez niezależność należy także rozumieć nienormowany czas pracy oraz wysokie zarobki. Oczywiście nie pojawią się od razu, ale wraz z intensywną pracą i konsekwentnym dążeniem do celu można zbudować zespół składający się z wielu ekspertów.

Marketing wielopoziomowy - niewielkie nakłady pracy i duże zyski

Liderzy, budując własną siatkę sprzedawców, mogą osiągać bardzo duże przychody przy nienormowanym czasie pracy. Oznacza to mniejsze nakłady pracy i więcej czasu na życie prywatne. Im więcej chętnych, tym większa liczba liderów, tworzących kolejne siatki sprzedaży w obrębie firmy. W zależności od profilu działalności oraz ilości sprzedanych towarów dla najlepszych organizowane są ponadto premie w postaci wycieczek zagranicznych i inne wartościowe nagrody. Taki model może wydawać się idealną zachętą do wyścigu szczurów, jednak w tym przypadku nie ma nacisku ze strony przełożonych – to od motywacji i umiejętności osoby zależy, jak dużo uda jej się wypracować. Znaczącym czynnikiem motywującym w tej branży są liczne szkolenia dla pracowników i współpracowników, dotyczące sposobów autoprezentacji, postawy wobec klientów czy technik sprzedaży. Co ważne, w przypadku MLM obowiązuje prawo dziedziczenia biznesu. Oznacza to, że można przepisać go rodzinie i najbliższym, zapewniając im poczucie bezpieczeństwa finansowego.

Jak widać, MLM może okazać się ciekawą alternatywą dla przedsiębiorców ceniących sobie niezależność oraz nieograniczone możliwości rozwoju. Konsekwencja w dążeniu do celu może bardzo szybko przełożyć się na stworzenie siatki klientów, którzy z czasem nie tylko przekonają się do oferowanych towarów/usług, lecz również sami wypromują markę.

Artykuły z cyklu
„Marketing wielopoziomowy”
Zobacz wszystkie