Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Media relations - bądź w dobrych kontaktach z mediami!

Media określane są często czwartą władzą, co jest niewątpliwie słuszną etykietą ogromnego wpływu, jaki posiadają na rzesze swoich odbiorców. Media mają tę niezwykłą moc, która sprawia, że osoby, rzeczy, zjawiska w nich przedstawiane, zyskują na rozpoznawalności i prestiżu. Dlatego tak ważne jest, aby twoja firma również dobrze współpracowała z mediami i miała po ich stronie sojusznika. Media relations to dziedzina, którą szczególnie powinieneś się zainteresować!

Czym zajmuje się media relations?

Terminem media relations określane są działania pozostające w orbicie kompetencji działu public relations, które koncentrują się na budowaniu i utrzymywaniu kontaktów firmy lub organizacji z mediami. Przeważnie ze strony firmy media relations są koordynowane przez osobę rzecznika prasowego lub w większych firmach - całego biura prasowego. Zakres obowiązków PR-owca odpowiedzialnego za media relations jest dość szeroki.

Znaczącą zmianę w kształcie media relations można zaobserwować za sprawą wyraźnego rozwoju internetu i technologii mobilnych. Kiedyś do klasycznych zadań zespołu biura prasowego należało przede wszystkim odpowiadanie na zapytania mediów, organizacja konferencji prasowych i udzielanie wywiadów. Dziś specjalistom od media relations przybyło nieco obowiązków, lecz ważna jest także kreatywność w sposobach nawiązywania kontaktów z mediami.

Media relations - główne cele

Z perspektywy firmy, media relations to zabieganie o efektywną komunikację na linii media-firma oraz uzyskanie rozgłosu, czyli darmowej formy promocji biznesu. Warto wskazać na pewną zależność - rozgłos bardzo często jest pokłosiem nawiązania skutecznej komunikacji firmy z mediami. Jej nawiązanie najczęściej rozpoczyna się ze strony mediów - treści, którymi firmy “bombardują” media, nierzadko trafiają do wirtualnego lub realnego kosza na śmieci. Dlatego ważne, aby dziennikarz, który nawiązał kontakt z twoją firmą, połknął haczyk. Ten pierwszy kontakt z danym medium jest najważniejszy i od niego zależy dalszy kształt media relations.

To, że firmy powinny dbać o dobre relacje z mediami, wydawałoby się truizmem. Wciąż w wielu przedsiębiorstwach dziennikarz zwracający się z pytaniem traktowany jest jak zło konieczne. Wcale nie ułatwia mu się pracy, odsyłając z przysłowiowym kwitkiem lub dając lakoniczne odpowiedzi, nie bez łaski. Warto pamiętać, że nawiązanie dobrego kontaktu z dziennikarzem jest kamieniem milowym pod późniejszą realizację celu, który nazwaliśmy rozgłosem.

Nawiązanie komunikacji może także nastąpić podczas bezpośredniego spotkania przedstawicieli firmy z mediami, aranżowanego przez firmę. Mogą to być różnego rodzaju konferencje prasowe, choć coraz częściej klasycznie rozumiana konferencja odchodzi do lamusa. O wiele bardziej atrakcyjną formą jest spotkanie zawierające elementy prezentacji - pokazu nowego produktu, zwiedzania nowego oddziału firmy itp. - oraz briefingu prasowego.

Media relations - konkretne działania

Jeśli udało ci się nawiązać nić współpracy z mediami, wówczas masz dużą szansę na stopniowe budowanie swojej marki za ich pośrednictwem. Staraj się cały czas informować media (zaprzyjaźnione i nie tylko) o interesujących wydarzeniach z udziałem twojej firmy lub związanych stricte z nią. Twórz na ten temat notki prasowe, uzupełniaj zdjęciami i filmami, formułuj komentarze lub opinie eksperckie dotyczące jakiegoś konkretnego wydarzenia, przedstawiaj ciekawe historie o wartych zainteresowania osobach. Przesyłaj te treści do mediów - jeśli skutecznie budowałeś media relations, pewnie znajdą się redakcje lub serwisy, które zainteresują przekazane im przez ciebie informacje.

Organizuj interesujące eventy - czy to konferencje i spotkania branżowe, czy wspomniane prezentacje, czy briefingi lub konferencje prasowe w związku z bieżącymi wydarzeniami, zapraszaj na nie przedstawicieli mediów i przygotuj dla nich interesujące i pogłębiające wiedzę na dany temat materiały prasowe.

Bądź aktywny w social media. Obecnie właśnie tam informacji szuka wielu dziennikarzy. Poznaj specyfikę Twittera, Facebooka czy YouTube’a - komentuj na bieżąco ważne kwestie, zamieszczaj ciekawe treści oraz twórz interesujące materiały filmowe dotyczące twojej branży lub - konkretnie - firmy. Zwracaj uwagę na to, co w danej chwili jest popularne w mediach społecznościowych i spróbuj znaleźć tam miejsce dla siebie.

Prezentuj wysoki poziom wiedzy branżowej i nie tylko. Specjalista media relations to również ekspert w określonej branży, znający współczesne trendy w jej obszarze, posiadający ugruntowaną wiedzę o niej. Przekazuj swoją wiedzę podczas kontaktów z dziennikarzami - stań się dla nich prawdziwym ekspertem, po którego poradę będą sięgać i z którym chętnie przeprowadzą wywiad na temat związany z twoja branżą. Oczywiście, przy propozycji wywiadu, możesz równie dobrze skierować dziennikarza do osoby odpowiadającej w firmie za konkretne sprawy i dobrze zorientowanej w interesującym media temacie.

Segmentuj media, z którymi się kontaktujesz, pod względem tematycznym - innych informacji będzie potrzebował dziennikarz serwisu lokalnego, a innych - redaktor pisma branżowego. Wykorzystuj to przy okazji kontaktu z nimi - do udzielanych danym mediom odpowiedzi dobuduj kontekst nawiązujący do twojej firmy i jej sukcesów lub obecnie prowadzonych działań. Kontekst uzależnij od wspomnianej specyfiki mediów.

Orientuj się dobrze na rynku medialnym. Obserwuj, co interesuje konkretne media lub dziennikarzy, czym z zacięciem się zajmują i o czym często informują swoich odbiorców. Może to być dodatkowym atutem przy tworzeniu odpowiedzi lub materiałów prasowych.

W media relations triumfuje kreatywność

Bardzo dużo w media relations zależy od osoby rzecznika prasowego lub specjalisty z działu public relations - od jego wiedzy, kreatywności, umiejętności zainteresowania mediów ciekawymi treściami lub wydarzeniami. Wbrew pozorom, nie w każdej branży media relations wyglądają podobnie. Są bowiem takie, w których kontakty firm z mediami stoją na bardzo wysokim poziomie, a z drugiej strony - nie brakuje innych, w których media relations są, delikatnie mówiąc, dalekie od standardów.

Niezależnie od działań konkurencji w zakresie media relations, staraj się utrzymywać dobre kontakty z mediami. Bądź kreatywny, nie popadaj w schematy związane z funkcjonowaniem rzecznika prasowego w firmie. Skuteczny, nieszablonowy plan budowania relacji z mediami oraz solidna i obszerna wiedza branżowa zagwarantują twojej firmie sukces w media relations.