Media społecznościowe w e-commerce

Internet to skarbnica wiedzy, o czym wiedzą nie tylko studenci i uczniowie, którzy media społecznościowe i strony internetowe oblegają całymi dniami. W ostatnim czasie jest on nieodłącznym elementem, towarzyszącym nam w każdej dziedzinie życia. Świadczyć o tym może nieustanny wzrost znaczenia sklepów internetowych, które zaczynają wypierać sklepy offline. Swój sukces osiągają przede wszystkim poprzez promowanie zakupów szybkich, tanich i z każdego miejsca na świecie. Każdy przedsiębiorca, która zdecydował się na biznes e-commerce wie, że aby stać się pionierem w tej branży, trzeba się rozwijać i stale doskonalić. W centrum powinien stać przede wszystkim klient, który wspólnie z nami tworzy wizerunek naszej firmy. W tym celu wykorzystuje się potencjał jaki mają media społecznościowe, które umożliwiają nawiązanie kontaktu z naszą grupą docelową.

Media społecznościowe to konieczność 

Promowanie firmy w mediach społecznościowych jest obecnie tak rozpowszechnione, że przedsiębiorcy nie mają wątpliwości, co do tego, że powinni oni zadbać o obecność i aktywność na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Teraz głównym problemem stało się to, w jaki sposób media społecznościowe mogą pomóc promować markę. Istnieje bardzo dużo strategii, z których można wyodrębnić te bardziej i mniej skuteczne oraz te, które nie przynoszą pożądanych już efektów i takie, które dopiero zaczynają być lansowane przez specjalistów. Tym, którzy nadal wątpią w potencjał portali społecznościowych, przypomnijmy, jakie korzyści mogą one przynieść naszej firmie:

  • nowe grupy odbiorców, większa grupa docelowa - Facebooka codziennie odwiedzają miliony internautów z całego świata. Jest to miejsce, które gromadzi niewyobrażalną ilość użytkowników. Gdzie najlepiej szukać naszych potencjalnych klientów? W miejscu, w którym wirtualnie spotyka się największa liczba ludzi! Nie zapominajmy, że tym samym nie ograniczamy się tylko do osób z naszego kraju, ale możemy również dotrzeć na rynek międzynarodowy.

  • wiarygodność i zaufanie - żeby osiągać zyski, trzeba najpierw pokazać się od jak najlepszej strony. Żaden klient nie dokona zakupu w sklepie internetowym, który nie cieszy się dobrą opinią oraz nie wywarł na nim dobrego wrażenia. Poprzez media społecznościowe masz możliwość zaangażowania swoich przyszłych klientów w działalność swojej firmy, pokazanie jej struktury od środka oraz uchylenia rąbka tajemnicy w kwestii spraw organizacyjnych. Tym samym pokażesz się od zupełnie innej strony. Firmę tworzą nie tylko jej właściciele i pracownicy, ale również klienci. To oni najlepiej wiedzą, co ich interesuje i co chcieliby otrzymywać od sprzedawcy. Wspólnie z nimi możesz doskonalić i zmieniać swoją ofertę pod kątem ich preferencji.

  • kontakt z klientem i bliższa znajomość - Twoi klienci nie mają możliwości porozmawiania z Tobą twarzą w twarz, obejrzenia Twoich produktów, przymierzenia spodni, które chcą kupić, czy sprawdzenia nowego laptopa. Od tego, w jaki sposób się zaprezentujesz, zależy jak dużą ilość internautów przyciągniesz na swoją stronę internetową. Media społecznościowe pomogą Ci bliżej poznać swoją grupę docelową, dowiedzieć się, czego potrzebują i oczekują od Ciebie. Tym samym zarówno Ty poszerzysz wiedzę o nich, jak również oni o Tobie i Twojej marce. Lepiej dostosujesz ofertę do ich potrzeb i tym samym zyskasz większą liczbę zadowolonych klientów.

  • skuteczna reklama - nie ulega wątpliwości, że zakładając fanpage w mediach społecznościowych, promujesz swoją firmę. Nie zastąpi to tysiąca reklam w prasie, telewizji czy na billboardach. Przede wszystkim wychodzisz naprzeciw klientom, możesz bezpośrednio nawiązać z nimi kontakt i pozwalasz im przekonać się o jakości Twojej firmy i usług.

Media społecznościowe - jak to wygląda w praktyce?

Aby przekonać się o ich skuteczności, powinieneś poznać sposób, w jaki funkcjonują media społecznościowe. Warto wiedzieć, jak je skutecznie wykorzystać, aby pomogły Ci osiągnąć sukces w branży handlowej. Poniżej proponujemy kilka działań, które pomogą Ci wykorzystać potencjał mediów społecznościowych:

  • Dialog z klientem: na Facebooku czy Twitterze Twoi klienci mogą dzielić się opiniami i rekomendacjami o Twoim sklepie. Pozwól im mówić, niech wyrażą swoje zdanie. Będzie to bodziec, zachęcający innych do zapoznania się z Twoją ofertą. Ty również na tym zyskujesz i wzbogacasz swoją wiedzę o postrzeganiu Twojej marki wśród klientów. W momencie, kiedy będziesz zyskiwać kolejne pozytywne opinie, nowi klienci sami do Ciebie przyjdą. Zadawaj pytania, zachęcaj do dyskusji. Niech to nie będzie tylko monolog z Twojej strony, a dialog sprzedawca-klient.

  • Daj coś od siebie: gdzie, jeśli nie na Facebooku możesz dostarczyć swoim klientom bony rabatowe, zniżki oraz przedstawić swoje oferty specjalne? Owszem, istnieje kilka innych kanałów, dających taką możliwość - na przykład mailing. W tym jednak przypadku ograniczasz się tylko i wyłącznie do określonej grupy ze swojej bazy mailingowej. Poprzez media społecznościowe docierasz do dużo większego grona klientów i możesz im zaoferować dużo więcej. Nasz konsument oczekuje od nas impulsu do działania.

  • Zmiany na życzenie: uwzględniaj wszelkie rady i wskazówki swoich klientów w rozbudowywaniu swojej oferty. Klient sam najlepiej wie, czego mu brakuje i co jest mu potrzebne. Słuchaj jego uwag i wprowadzaj zmiany. Niech zobaczy on, że liczysz się z jego zdaniem i tworzysz ofertę specjalnie dla niego. Dzięki opiniom internautów w mediach społecznościowych możesz wzbogacać swoją ofertę o nowe produkty, które będą cieszyły się dużym powodzeniem i sprawią, że Twoje zyski będą dużo większe. Bądź jednak konsekwentny w działaniu. Jeżeli otrzymasz od swoich klientów informację zwrotną, nie pozostawiaj jej bez echa. Każda zmiana na życzenie klienta jest na wagę złota.

  • Bądź inicjatorem: media społecznościowe to nie sklep internetowy ani rynek czy targ. Tutaj ludzie nie sprzedają swoich produktów, a rozmawiają, szukają ciekawych pomysłów i rozwiązań. Wszelkie rabaty i prezentacje Twojej oferty są ważne, ale postaw przede wszystkim na angażowanie swoich klientów w działalność swojej firmy. Poprzez ten kanał komunikacji możesz zwiększyć grupę konsumentów, rozpoznawalność swojej firmy oraz zyskać duże zaufanie i uznanie. Nie zapominaj o odbiorcach, bądź obecny w sieci i pojawiaj się na portalu regularnie. Sprawdzaj i analizuj każdą opinię i informację zwrotną. Pokaż, że jesteś otwarty na nowe rozwiązania i chętni nawiążesz rozmowę ze klientem. Odpowiadaj na pytania, informuj o zmianach, o wdrożeniu nowych pomysłów. Daj swoim odbiorcom znak, że jesteś tutaj dla nich. Nie zamykaj się na krytykę, ona też jest ważna. Nie przez wszystkich musisz być odbierany pozytywnie, nie jesteś przecież w stanie dać każdemu tego, czego od Ciebie oczekuje. Jeżeli popełniłeś błąd i zdajesz sobie z niego sprawę, powiedz o tym, przeproś, wytłumacz, dlaczego postąpiłeś tak, a nie inaczej. Media społecznościowe dają możliwość pokazania się jako ekspert w swojej branży. Publikuj ciekawe informacje, które są związane z Twoją ofertą. Pokaż, że znasz się na tym, co robisz, że Twoja obecność tutaj nie jest przypadkowa, że jesteś  odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu.

  • Integracja: masz również możliwość zintegrowania swojego fanpage z mailingiem, newsletterem oraz swoją witryną. Niech wszystkie działania, które wprowadzasz w życie, będą integralną częścią Twoich działań promocyjnych.

Media społecznościowe w e-commerce są często poddawane analizie poprzez ankiety i badania, aby móc w jak najlepszy sposób dostosować swoją kampanię reklamową do potrzeb klienta. Wyniki są niekiedy zaskakujące. Takie statystyki uświadamiają wielu, jak duży błąd popełniają, nie korzystając z tego kanału komunikacji.

Fanpage idealny

Stworzenie dobrego fanpage’a z pozoru wydaje się proste, jednak w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Trzeba postawić na oryginalność i unikatowość. Musisz wyróżnić się na tle innych i przekonać do siebie jak największą liczbę internautów. Na początku należy zastanowić się nad nazwą. Powinna nawiązywać do Twojej działalności, kojarzyć się z Twoją firmą i jednocześnie zachęcać już na samym początku do zapoznania się z informacjami, jakie się na nim znajdują. Istotną kwestią jest również wygląd strony, jej grafika i kolorystyka. Niech media społecznościowe staną się Twoją rozszerzoną wizytówką. Umieszczaj na niej nie tylko linki do swojej oferty, ale również zdjęcia związane z działalnością swojej firmy. Niech klienci dowiedzą się, jak się rozwijasz, jak funkcjonujesz i co robisz na co dzień. Tak skonstruowany fanpage pomoże wzbudzić zaufanie internautów i dać początek całkiem nowemu spojrzeniu na Twoją markę.