Meta description - czy warto go tworzyć?

Od jakiegoś czasu nie milkną w sieci dyskusje o tym, czy warto tworzyć opisy meta description, skoro nie są one już uwzględniane w rankingach przez wyszukiwarki internetowe.

Specjaliści SEO starają się rzetelnie odpowiedzieć na pytanie o zasadność tworzenia opisu treści strony. I jedno jest pewne: mimo zmieniających się tendencji, warto postawić na unikalny oraz dobrze utworzony meta description, gdyż jest to jeden z tych elementów, na które będą zwracać uwagę internauci.

Głównie należy zdawać sobie sprawę, że kiedy zabraknie tego elementu, Google samo wygeneruje treść znajdującą się w pasku tuż pod tytułem strony. Jest to snippet, losowo wygenerowany tekst, który może okazać się nieczytelny i do tego mało wartościowy. I chociaż rola meta description wyraźnie się zmieniła, to nie można zaprzeczyć, że jego użycie jest ważne. Zapewnić on bowiem może bezpośrednio ruch na konkretnej stronie WWW. Zawartość danej podstrony określana jako <META name=”Description” content=”opis strony adekwatny do jej zawartości”> powinna być unikatowym i wartościowym opisem, gdyż to właśnie on jest widoczny dla internautów.

Meta description - doskonałe narzędzie marketingowe  

Właśnie ze względu na internautów meta description określa się jako doskonałe narzędzie marketingowe. Atrakcyjny opis pomaga podjąć użytkownikom sieci decyzję odnośnie tego, czy skorzystać z określonej strony.

Osoba, która go tworzy, musi więc dokładnie zastanowić się nad tym, jaką powinien mieć on formę. W tym celu, należy postawić się na miejscu użytkownika. Potencjalny odbiorca musi w końcu wejść na stronę i mieć pewność, że ma do czynienia z witryną, która jest wiarygodna i która pozwoli mu pozyskać określone informacje.

Meta description musi w pewien sposób nakreślić zawartość strony. Taki opis ma być przekonujący, jednak niezbyt nachalny. Trzeba uświadomić internautę, że to, co znajdzie w witrynie będzie warte uwagi. Z pewnością on też, kiedy zauważy, że ma do czynienia ze stroną na jakiej content jest dobrze poprowadzony, w przyszłości o wiele chętniej poleci ją innym użytkownikom. Ruch na witrynie będzie systematyczny, mało tego – będzie on wzrastać. Rozbudzenie ciekawości internauty przy użyciu 150 znaków i umiejętnym zastosowaniu słów kluczowych nie zawsze jest proste. Jednak warto się o to starać, gdyż dzięki temu można będzie bezpośrednio zobaczyć, w jaki sposób konkretna witryna się rozwija. Ciekawy i podany w zgrabnej formie opis zachęci czytelników do wnikliwego zapoznania się ze stroną.

Meta description - istotny element off page w Internecie

Description określa się również jako istotny element off page w Internecie. Jest to ważny punkt obok tytułu, ponieważ właśnie te dwie informacje wyświetlają się użytkownikom sieci najpierw. Znaczniki meta description powinny być zgodne z ogólną treścią oraz filozofią strony. Ich adekwatny kontekst jest kluczem do sukcesu. Nie dziwi więc to, że coraz częściej zatrudnia się profesjonalnych copywriterów, którzy tworzą opis treści strony. I nawet przy kwestiach dyskusyjnych, poddających w wątpliwość zasadność stosowania description nie można zaprzeczyć, że element ten jest ważny.

Meta description to opis tego, co kryje się za danym linkiem. Poza tym staje się widoczny podczas udostępniania odnośnika do konkretnej strony na portalach społecznościowych. Description odpowiedzialny jest za optymalizowanie zawartości strony, stanowiąc poniekąd jej CTR, czyli współczynnik klikalności. Streszczenie treści, która znajduje się na określonej witrynie pozwala osobie przeglądającej wyniki w wyszukiwarce podjąć decyzję, czy chce ona zajrzeć na konkretną stronę, czy też może powinna odwiedzić inną.

Znaczenie meta description

Meta description po pierwsze ma przyciągnąć uwagę internauty, po drugie zaś, co jest ważniejsze, powinien uwagę tę zatrzymać na dłużej. Strona nie musi nawet znajdować się wysoko w rankingu wyszukiwarki, by być później bardzo dobrze postrzegana. Google samo uzna, czy jest ona wartościowa, czy jest spamem, dlatego o najważniejszych zasadach podczas pisania description nie można zapominać. Główna treść strony ujęta w trafny sposób da najlepsze wyniki i osoba prowadząca witrynę nie będzie musiała nawet przez chwilę martwić się o jej popularność. Bezpośrednie określenie tego, co znajduje się na stronie, pozwoli najdokładniej uzmysłowić czytelnikom, jakiego rodzaju treści mogą się spodziewać, a co za tym idzie, z jakich usług skorzystać. Meta opis to swego rodzaju „wizytówka” strony, dlatego musi zostać pokazana w dobrym świetle. Internauta powinien być „pobudzony” do działania tuż po zapoznaniu się z takim opisem. Krótki i zwięzły jest bowiem gwarancją popularności strony.

Kontrowersje wokół meta description

Meta description jest jednym z bardziej kontrowersyjnych tematów SEO. Już od jakiegoś czasu specjaliści od pozycjonowania kłócą się, czy element ten jest potrzebny, czy też może nie tak bardzo. Z pewnością nie można zaprzeczyć temu, że bez niego określona witryna nie miałaby szans dobrze prosperować. W samym rankingu description być może nie spełnia aż tak ważnej roli, jednak nie da się zaprzeczyć, że sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej, jeśli chodzi o odbiór przez internautów.

Oczywiście roboty wyszukiwarek muszą być na pierwszym miejscu u osób tworzących strony WWW, jednak te same osoby nie mogą też zapominać, jak ważne jest to, by trafić do użytkowników indywidualnie. Szczególnie teraz, kiedy ich wymagania są tak wysokie.

Istotne jest to, by skupiać się na najważniejszych elementach stron. Twórcy witryn muszą wiedzieć, czego spodziewają się internauci, a nawet poniekąd wyprzedzać ich oczekiwania. To właśnie powinni zawrzeć w około 20 słowach znajdujących się w description, na które internauci naprawdę zwracają uwagę. Trzeba dopilnować więc przy tworzeniu opisu treści strony tego, by znajdowały się w nim słowa kluczowe w odpowiedniej liczbie, by sam ten opis miał odpowiednią liczbę znaków i by wyróżniał się pośród innych witryn z tej samej branży.

Wszystkie te wyznaczniki są istotne i nie może być mowy o tym, by przy tworzeniu profesjonalnego opisu jakiegokolwiek z nich mogło zabraknąć. Kiedy zostaną ujęte, internauta nie będzie mieć wątpliwości, że ma do czynienia z taką stroną, której warto przyjrzeć się z bliska i którą na pewno jeszcze kiedyś będzie chciał odwiedzić.

Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu jest twierdząca. Warto tworzyć profesjonalne opisy. To dzięki nim można uzyskać pewność, że witryna będzie popularna. Meta description to znak rozpoznawczy strony, tuż przed tym zanim ktoś zapozna się dokładniej z jej zawartością, a tego nie można zbagatelizować. Każdy opis musi być zrobiony dokładnie i chociaż 150 znaków nie jest zbyt dużą liczbą, to na pewno okazuje się znacząca. Ona daje gwarancję popularności strony. Stworzenie skutecznego opisu treści strony jest więc kluczowe.