Meta tagi - jaką rolę odgrywają w pozycjonowaniu?

Z pewnością niejednokrotnie spotkałeś się z określeniem meta tagi. Często mówi się o nich w kontekście pozycjonowania. Zdania specjalistów o roli niektórych meta tagów w SEO raczej nie potwierdzają ich wielkiego wpływu na pozycjonowanie. Jednakże warto o nie zadbać, chociażby z czysto marketingowego punktu widzenia. Dobry meta opis i tytuł niewątpliwie przełożą się na wzrost liczby kliknięć.

Co to są meta tagi?

Meta tagi to znaczniki występujące w sekcji nagłówkowej (<head>) dokumentu HTML lub XHTML. Ich zadaniem jest opisanie treści dokumentu, do którego się odnoszą. Istnieje wiele meta tagów (zwanych też meta znacznikami), jednak najważniejsze dotyczą opisu strony, jej tytułu, słów kluczowych, sposobu kodowania, sposobu indeksowania czy weryfikowania strony w narzędziach dla webmasterów.

Google w oficjalnej dokumentacji z szeregu meta tagów wyselekcjonował te, które są zrozumiałe przez roboty wyszukiwarki. Wśród nich znalazło się jedynie sześć meta znaczników:

  • description - odpowiedzialny za opis strony,

  • robots - od którego zależy indeksowanie strony,

  • title - tytuł strony,

  • content type - ustala typ kodowania na stronie,

  • refresh - odpowiedzialny za przekierowanie strony,

  • site verification - pozwala na weryfikację strony w narzędziach webmasterów.

Nie wszystkie z nich uważane są jednak za niezbędne dla strony i tylko niektóre uznawane są za naprawdę wartościowe. Część ze wspomnianych meta tagów omówimy w tym artykule.

Gdzie szukać meta tagów?

Oglądając określoną stronę w przeglądarce (w tym konkretnym przypadku Mozilla Firefox), kliknij w dowolnym miejscu prawym przyciskiem myszy i wybierz “pokaż źródło strony”. W początkowej części tekstu źródłowego, za znacznikiem <head>, zobaczysz wiersze rozpoczynające się od znacznika <meta>. Są to właśnie omawiane meta tagi.

Meta tag słów kluczowych

Spójrz jeszcze raz na sześć meta tagów zrozumiałych dla robotów Google. Czy nie powinien znaleźć się tam jeszcze jeden i nie powinien to być meta znacznik dodatkowych słów kluczowych - keywords? Otóż nie - Google jeszcze w 2009 r. uznało, że meta tag keywords nie ma znaczenia dla pozycji witryny w wyszukiwarce. W ślad za Google poszły także inne wyszukiwarki - Yahoo i Bing, które sprawę keywords traktują marginalnie.

Czy oznacza to, że nie powinno się w ogóle przywiązywać wagi do tego meta znacznika? Nie warto go pomijać całkowicie. Nie należy jednak też skupiać na nim nadmiernej uwagi. Warto jedynie zadbać o to, by słowa kluczowe w meta znaczniku były zgodne z tematyką strony. Jeśli jest inaczej, wyszukiwarki biorące pod uwagę ten meta tag mogą potraktować stronę jako spam.

Meta tagi description

Sam meta tag odpowiedzialny za opis strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania, nie wpływa bezpośrednio na pozycję w wyszukiwarkach. Ma jednak znaczenie pod nieco innym względem. Dobrze wykonany opis strony zachęca użytkownika internetu do odwiedzenia wyszukanej witryny i jest ważnym generatorem ruchu na niej.

Jak przygotować skuteczny i zachęcający opis strony? Przede wszystkim pamiętaj o ograniczeniu - opis nie może być dłuższy niż 155 znaków, ponieważ tylko tyle jest w stanie pokazać wyszukiwarka Google. Każdy znak ponad tym limitem będzie z tego opisu usuwany. O czym napisać w tym minitekście? Postaw na krótkie przedstawienie tego, czego dotyczy strona. Przy okazji zainteresuj czymś internautę, zdobądź jego uwagę i zachęć do jej odwiedzenia. W opisie używaj słów kluczowych stosownych do tematyki strony.

Meta tag title

Tytuł strony to chyba najważniejszy meta tag - jest on zarówno brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarek, jak i przez poszukujących w sieci internautów. Wpływa on na pozycję w wynikach wyszukiwania i ważne jest, aby był niepowtarzalny. Powinny znaleźć się w nim słowa kluczowe, jednak nie mogą one przesłonić czytelności tytułu. Tym razem również musisz zwracać uwagę na limit znaków, o ile nie chcesz wykropkowania części twojego tytułu. Tytuł nie może być dłuższy niż 55-60 znaków.

Meta tag robots

Ten meta znacznik wiąże się z indeksowaniem i udostępnianiem strony. Nie musi obowiązkowo znajdować się na stronie - jego brak w źródle oznacza, że strona automatycznie zaprogramowana jest na indeksowanie (index) oraz udostępnienie (follow). Gdy, przykładowo, nie chcesz indeksować swojej strony, musisz stworzyć w źródle wiersz <meta name=”robots” content=”noindex”/>.

Okazuje się, że tylko niektóre meta tagi mają rzeczywisty wpływ na pozycjonowanie naszej strony w wynikach wyszukiwania. Niezależnie jednak od tego, warto zwrócić uwagę na czysto marketingowy aspekt pewnych meta znaczników - w szczególności description oraz title. Oba te znaczniki pojawiają się w wynikach wyszukiwania, a zatem powinno być dla ciebie ważne, jaką informację o twojej stronie dostanie użytkownik internetu. Być może skuteczny opis oraz tytuł zachęcą go do odwiedzenia twojej strony.