Mity na temat pozycjonowania stron internetowych (cz. 1)

Branża związana z pozycjonowaniem stron internetowych rozwija się prężnie wraz ze znaczeniem wykorzystania internetu w codziennym życiu oraz biznesie. Jak w przypadku każdej dziedziny, również tutaj znaleźć można fakty i mity na temat pozycjonowania.

Zasady rządzące pozycjonowaniem stron internetowych zmieniają się razem z nowościami i technikami związanymi z branżą SEO. Jednak jak w przypadku każdej dziedziny, także tutaj panują błędne przekonania na temat jej i wykorzystywanych przez nią narzędzi. Wiele zasad, mimo że nieprawdziwych, powtarzanych jest przez wiele lat.

Jest to poniekąd związane właśnie ze wspomnianym już wyżej szybkim tempem zmian w branży związanej z SEO. Z pewnością przeciętni użytkownicy internetu nie zdają sobie sprawy, że sam Google zmienia swoje algorytmy niemal 500-600 razy w ciągu roku. Tylko w 2014 roku nastąpiło dziesięć niezwykle istotnych z punktu widzenia tej branży zmian. Z pewnością z tego powodu trudno jest je odnotować. Stąd mity na temat pozycjonowania stron internetowych i zakresu działalności SEO.

Oto najbardziej popularne mity na temat pozycjonowania stron internetowych.

Wykorzystanie link building jest korzystne

Jeszcze do niedawna link building stanowiło strategię, na której warto było skupić swoje działania marketingowe. Dla przypomnienia link building to strategia, która pozwala na budowanie coraz większej liczby linków kierujących użytkowników internetu do danej strony. Obecnie wydaje się, że temat ten stał się mniej popularny, nie przyciąga już takiej uwagi jak wcześniej. Działania związane z budowaniem odnośników wydają się być pomijane i uznane za niewarte zachodu. Okazuje się, że pozostawianie odsyłaczy do danej witryny wszędzie, gdzie pojawia się taka możliwość, uznawane jest za niekorzystną praktykę. Podobnie zresztą jak pozostawianie linków opierających się na ich wymianie, tzw. SWL, lub będących linkami z frazami w anchor text, zamieszczonymi w podpisach, artykułach sponsorowanych lub postach na forach.

Należy pamiętać, że pomijanie linków wartościowych, polegających na motywowaniu odbiorców do cytowania danej witryny, nie jest określane jako złe działanie. Jest raczej odwrotnie, takie naturalne linki są jak najbardziej pożądane. Niemniej jednak produkowanie dużej liczby nienaturalnych linków nie jest niczym innym niż zaśmiecaniem sieci i jak zapowiedział Google, strony korzystające z takiej strategii będą z tego powodu karane.

Jak odróżnić link wartościowy od nienaturalnego? Otóż te naturalne są tworzone z myślą o korzyści czytelnika, ale nie ze względu na przyjęte ogólnie działania pod znakiem SEO. Z tego też powodu istnieje tendencja zamiany kreowania ogromnej liczby odnośników do strony na rzecz publikowania wartościowych z punktu widzenia czytelnika treści.

Wpływ social media na indeksowanie witryny

Potoczna opinia mówi, że umieszczanie odnośników do strony lub bloga w Google+ może być pomocne w indeksowaniu tejże witryny. Jest to zgodne z prawdą. Jednakże nie można zgodzić się z tym, że liczba osób znajdujących się w kręgach Google, fanów na Facebooku czy retweetów na Twitterze pomoże w uzyskaniu wyższej pozycji w rankingach Google. Nawet w swoim oficjalnym stanowisku firma ta podaje do wiadomości, że sygnały płynące z mediów społecznościowych nie są brane pod uwagę w przypadku tych zestawień.

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że obecność w social mediach nie jest bezwartościowa. W końcu kiedy zamieści się odnośnik do ciekawego wpisu na blogu, taki post będzie przeczytany przez większą liczbę osób. A to z kolei wpływa na liczbę odwiedzających witrynę, linki oraz udostępnienia.

Anchor text - mity na temat pozycjonowania stron internetowych

Do niedawna jednym z elementów, które wpływały na wartość strony internetowej był tzw. anchor text. Obecnie jednak okazuje się, że jego znaczenie zostało znacznie ograniczone na korzyść treści, która znajduje się wokół niego. Jak się okazuje, Google najlepiej widzi linki naturalne, a umieszczenie we wpisie anchor textu może wskazywać, że odnośnik jest efektem działania pozycjonerów. Mimo tego wiele osób nadal skupia się na wykorzystywaniu tego typu linków, co nie jest zbyt dobrym posunięciem, gdyż ich zbyt duża liczba może skutkować nałożeniem przez Google kary za wykorzystywanie niewłaściwych metod.

Prawdopodobnie z tego powodu wielu pozycjonerów zdecydowało skupić się na publikowaniu wartościowych treści oraz pozyskiwaniu naturalnych i unikalnych linków. W tej kwestii od niedawna mówi się również o generowaniu odnośników ze stron tematycznych, ponieważ zauważono, że mogą one stanowić dobry przykład witryn generujących ruch.

Google AdWords a pozycjonowanie naturalne

Kolejny mit mówi o tym, że w momencie wykupienia reklamy poprzez Google AdWords automatycznie zwiększa się pozycja promowanej strony w wynikach wyszukiwania tej wyszukiwarki internetowej. Okazuje się to błędnym myśleniem. Trzeba pamiętać, że wszystkie kampanie zrealizowane za pomocą Google AdWords mają jedynie pośredni wpływ na miejsce, na którym wyświetlana jest witryna podczas wyszukiwania. Poprzez dobrze rozplanowaną akcję promocyjną strona staje się coraz bardziej popularna, dzięki czemu zwiększa się liczba odwiedzin, cytowań itp. To wszystko może przerodzić się w naturalne zdobywanie linków i stanowić ważniejszy element promowania. Trzeba jednak pamiętać, że uzyskanie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania nie jest kwestią zainwestowanych pieniędzy, jedynie efektem dobrze przemyślanych działań.

Narzędzia SEO i wysoka pozycja w Google

Ostatnią przedstawioną w tym artykule opinią jest przekonanie, że narzędzia wykorzystywane do SEO automatycznie zapewnią tym witrynom wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Nic bardziej mylnego, są to kolejne mity na temat pozycjonowania stron internetowych. Wykorzystywane oprogramowanie ma wielokrotnie formę zautomatyzowanego systemu, który pozwala tylko na osiągnięcie wysokich pozycji dobrych praktyk. Tak jak w przypadku kampanii Google AdWords, również posiłkowanie się Google Analytics nie spowoduje, że jej miejsce na liście będzie wyższe. Przy czym nie należy wysnuwać wniosku, że monitorowanie jest niepotrzebne. Dobrze jest mierzyć skuteczność swoich kampanii reklamowych, ponieważ otrzymane dane pozwalają na zaplanowanie kolejnych posunięć w strategii promowania swojego serwisu i uzyskania jak największej możliwej liczby stałych użytkownikowi strony.

Powyższa lista nie wyczerpuje tematu mitów na temat pozycjonowania stron internetowych związanych z działalnością branży w SEO. Uważny czytelnik, śledzący zmiany w tej dziedzinie, na pewno będzie mógł wskazać jeszcze wiele niezgodności w obrębie tematu pozycjonowania stron internetowych. Te z pewnością będą pojawiać się dopóki branża SEO będzie rozwijać się.