Na czym dokładnie polega personal branding?

Personal branding to pojęcie, które zagościło w naszym kraju stosunkowo niedawno. Do tej pory liczba specjalistów znająca się na wizerunku personalnym jest niewielka. Czasami można spotkać się ze stwierdzeniem, iż personal branding jest zarezerwowany tylko dla polityków, celebrytów bądź ważnych osobistości. Nic bardziej mylnego. Pojęcie to dotyczy każdego z nas, niezależnie od wieku, prowadzonej działalności, czy liczby zatrudnianych pracowników.

Personal branding polega na budowaniu własnej marki, poprzez zarządzanie swoim wizerunkiem. Oczywiście wszystkie działania muszą być przemyślane i w pełni świadome. My przekazując określony komunikat i angażując w to starannie dobrane narzędzia, oczekujemy określonej reakcji zwrotnej ze strony określonej grupy odbiorców. Najwięcej o personal brandingu mówi się w odniesieniu do osób działających w branży rozrywkowej i politycznej. Nie da się ukryć, że kształtowanie wizerunku jest to bardzo istotnym, a wręcz niezbędnym elementem promocji medialnych postaci. Każdy z nas, nie tylko osoba wysoko postawiona, dąży do perfekcji w swojej dziedzinie. By ją osiągnąć, niezbędne staje się podjęcie odpowiednich działań z zakresu personal brandingu. Zapewni nam to rozpoznawalność naszej osobistej marki, a tym samym wzmocnienie pozycji na rynku.

Personal branding wywodzi się z USA

W Polsce do tej pory brakuje specjalistów i wykwalifikowanych doradców, którzy pomogliby nam znaleźć odpowiedzi na liczne pytania dotyczące personal brandingu. Samo zjawisko wywodzi się z Zachodu, z USA. Tam właśnie personal branding jest podstawą funkcjonowania każdej jednostki na rynku pracy. Nie istnieją żadne uniwersalne zasady prowadzenia kampanii. Personal branding stawia na indywidualne podejście do tematu. Każda jednostka powinna być traktowana wyjątkowo tak, by jej strategia opierała się na tym, co unikatowe. W wielu przypadkach sukces prowadzonych działań zależy od wielu miesięcy ciężkiej pracy. Należy dokładnie poznać zachowanie danej osoby, jej charakter, wady, zalety, preferencje, a także specyfikę prowadzonych przez nią czynności. Trzeba niewątpliwie być konsekwentnym w tym, co się robi. Wszystkie nieuczciwe praktyki momentalnie wychodzą na jaw.

Wielu z nas zastanawia się, gdzie potrzebny jest personal branding. Odpowiedź jest prosta. Wszędzie. Jego tajniki sprawdzą się w każdej dziedzinie. Jeśli jesteśmy narażeni na ciągłą obserwację, czy to klientów, czy też opinii publicznej, kiedy każdy nasz krok poddawany jest szczegółowej analizie, personal branding jest nieoceniony. Każdy z nas powinien znać przynajmniej podstawy prowadzenia kampanii zarządzania własnym wizerunkiem. Jeżeli pragniemy znaleźć jakiś wzór, punkt zaczepienia, który pozwoli nam zacząć realizować założone punkty, warto spojrzeć w stronę USA. Tamtejsi politycy stanowią sztandarowy przykład udanego personal brandingu. W ich przypadku nie trzeba było tworzyć marki od podstaw.

Warto rozróżnić pojęcie personal brandingu od manipulacji. Kreowanie własnego wizerunku nijak ma się do fabrykowania faktów, czyli zwykłego oszustwa. Wielu z nas popełnia ten błąd, iż już na samym początku opiera swoje działania na kłamstwie. Prędzej czy później informacje te zostaną zweryfikowane, a my stracimy wiarygodność na długie lata. To, co sprawia, że nie udaje nam się pozyskać zamierzonych efektów, to również brak konsekwencji w działaniu. By uzyskać pewien status społeczny, potrzeba czasu. Warto również mieć na uwadze, że w personal brandingu liczy się świadomość własnej osoby. Kreowanie własnej marki wiąże się nierozłącznie z poznaniem samego siebie, swoich atutów, ale i słabości.

Budowa strategii osobistej marki, czyli personal branding

Każdy, kto pragnie budować swój wizerunek zgodnie z metodyką personal branding, powinien początkowo sformułować strategię swojej osobistej marki. W tym celu niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej analizy samego siebie, swoich umiejętności, wad i zalet, cech osobowości. Warto skorzystać z pomocy doświadczonego konsultanta. Specjalista niewątpliwie pomoże nam wybrać działania adekwatne do zamierzonego celu, zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo. Personal branding sam z siebie wymaga niemałej wiedzy z zakresu budowania własnej marki, a także dużej dawki obiektywności. Obca osoba spojrzy na nas inaczej niż my sami.
W wielu środowiskach mówi się, że personal branding jest nieetyczny. Jest to jak najbardziej błędne założenie. Nieetyczne mogą być tylko i wyłącznie działania wchodzące w zakres budowania własnej marki. Na szczęście coraz więcej osób odkrywa zalety personal brandingu. Planowanie i prowadzenie własnej ścieżki kariery jest w obecnych czasach czymś obowiązkowym. W epoce szeroko rozwiniętej cyfryzacji i informatyzacji promowanie się na wysokim poziomie, zwłaszcza w internecie to zabieg niezbędny – silna marka pozwala osiągnąć znaczną przewagę nad konkurencją.

Personal branding pozwala przedstawić firmę w zupełnie innym świetle. Dziedziną tą powinny zainteresować się nie tylko postacie medialne, jak politycy czy celebryci, ale również właściciele przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, menedżerowie wyższych szczebli, a także eksperci PR zatrudnieni w danej spółce. Dla wielu obecność personal brandingu jest czymś w rodzaju gwarancji na świadczone przez firmę usługi. Budowanie własnej marki w sieci to sporo pracy. Efekt jest bardzo ważny – wypracowany wizerunek powinien być wiarygodny i autentyczny. Dobra organizacja oraz odpowiednio dobrana strategia pozwolą nam osiągnąć cel.

Personal branding i jego cel 

Każdy cel w personal brandingu powinien być konkretny, mierzalny, osiągalny, realny oraz terminowy. Należy bezwzględnie utożsamić go z osobą, której wizerunek tworzymy. Cel powinien motywować nas do działania. Wiele osób, które rozpoczynają budowę własnej marki, opiera swoje działania na opowieści. Opowieść musi być autentyczna i wiarygodna – idealna, by przedstawiać ją w mediach, wywiadach, artykułach tematycznych. Powinna dotrzeć do odbiorcy i wpłynąć na wiarygodność osoby, wobec której stosowany jest personal branding. W tym celu można wykorzystać ciekawe hobby lub osiągnięcia, również pozabiznesowe. Na kształtowanie wizerunku wpływa nie tylko praca, ale również życie prywatne danej osoby.

W personal brandingu jesteś zawsze specjalistą. Niezależnie czy wypowiadamy się na gruncie zawodowym, czy też prywatnym, kreujemy się na eksperta w wąskiej dziedzinie. Przykładowo nie jesteś grafikiem, a specjalistą od grafiki wektorowej.

Działania swobodne i autentyczne a personal branding

Wszystko, co robimy, jeśli chodzi o personal brandingmusi być swobodne i autentyczne. Wizytówką każdej firmy powinna być osoba, która lubi to, co robi, posiada dużą wiedzę, systematycznie się dokształca. Idealny wydaje się tutaj właściciel, gdyż jego osoba wpłynie pozytywnie nie tylko na relacje biznesowe z kontrahentami, ale również na kontakty społeczne z pracownikami. Niezależnie czy zdecydujemy się na działania związane z personal brandingiem, czy też nie, pamiętajmy – efekty osiąga się tylko i wyłącznie ciężką pracą. W tym wypadku niezbędna jest niemała ilość czasu i spora cierpliwość.