Najczęstsze błędy początkujących firm

Celem każdego przedsiębiorcy jest osiągnięcie sukcesu. Jednak droga do niego bywa kręta i wyboista. Często właściciele firm nie posiadają elementarnej wiedzy dotyczącej prowadzenia biznesu. Poddają się po drobnym upadku lub nie są wystarczająco zaangażowani.

Klarowny wykaz najczęściej popełnianych błędów może okazać się zbawienny w skutkach. Przedsiębiorca unikając niżej wymienionych, szybciej dotrze do upragnionego celu. Zatem oto on:

Samo założenie firmy gwarantuje klientów

Karygodny błąd i niestety najczęściej popełniany. Pozyskanie klientów wiąże się z rozwojem firmy, a jest to niezwykle żmudny i pracochłonny proces. Oczywiście zdarzają się szczęśliwcy, którzy radzą sobie już na wstępie. Jednak ci często posiadają klientów już od samego początku, gdyż po pracy dla jakiejś firmy i po podjęciu decyzji o założeniu własnej, zabierają ze sobą swoich klientów. Aby wiedzieć, jak pozyskać nowych klientów i uchronić firmę przed bankructwem, należy stworzyć intratny biznesplan. Na początek mogą to być cztery punkty, które zdaniem przedsiębiorcy staną się momentem przełomowym w rozwoju firmy i doprowadzą ją do sukcesu. Cóż, jak to się mówi: „małymi kroczkami do celu”.

Niezaznajomienie się z elementarną wiedzą biznesową

Przedsiębiorcy zakładający firmy kierują się własną pasją i pragnieniem wdrożenia jej do biznesu. Jednak należy pamiętać o czterech relewantnych komponentach udanego biznesu:

  • Umiejętne zarządzanie firmą oraz inwencja twórcza – stworzenie dobrego biznesplanu i wdrożenie go w życie, skrupulatne kierowanie projektami oraz realizacja planów zgodna z wcześniej ustalonym terminem.
  • Administracja oraz operacyjność – opłacanie rachunków na czas, zachowanie ciągłości korespondencji, przeprowadzenie odpowiednich procesów rekrutacyjnych, realizacja zamówień, a także adekwatna organizacja księgowości.
  • Odpowiedni marketing i sprzedaż przynosząca zyski – skorzystanie z wielu dróg prowadzących do potencjalnego klienta, a następnie budowanie korzystnej i wieloletniej relacji z nim poprzez prowadzenie korespondencji informującej o poczynionych przez firmę krokach.
  • Działania związane z dostarczaniem usług i produktów – przedsiębiorcy zakładają, iż dostarczenie produktu jest procesem prostym, jednak zapominają, że ów proces musi spełniać określone funkcje.

Aby nie zatracić się w wirze pracy, można pozyskać partnera biznesowego bądź zlecić część prac innej firmie. Przede wszystkim należy pamiętać, że funkcjonowanie firmy zależy od ilości pozyskanych klientów. Na początek warto wybrać jeden z powyższych komponentów i starać się go rozwinąć. Gdy skrupulatnie wypełni się jedną funkcję, reszta pójdzie znacznie szybciej.

Pasywny marketing w miejscu aktywnego

Po pewnym czasie warto przygotować sobie listę dotychczasowych lub przyszłych aktywności marketingowych. Następnie ocenia się ich funkcje – pasywną oczekującą na reakcję klienta oraz aktywną wychodzącą naprzeciw klientowi. Na marketing pasywny składają się: ogłoszenia w prasie, reklamy i oferty wysyłane poprzez pocztę tradycyjną bądź e-maile, strona internetowa. Natomiast marketing aktywny to: komunikacja telefoniczna z potencjalnymi klientami, e-maile z linkiem do firmowej strony internetowej. Marketing aktywny daje znaczne większe korzyści i warto w niego zainwestować, w tym celu można sporządzić plan działania na najbliższe sześć miesięcy.

Bezgraniczne zaufanie naturalnej sieci kontaktów

Na naturalną sieć kontaktów składają się: rodzina, przyjaciele oraz znajomi. Przedsiębiorcy bezgranicznie ufając jej, zakładają, iż zapewni im ona klientów. Jednak osiadłszy w ten sposób na laurach właściciel może doprowadzić swoją firmę do bankructwa. Należy nauczyć się pozyskiwać klientów samodzielnie poprzez rozszerzanie sieci kontaktów.

 

Wybranie złej grupy docelowej

Należy sporządzić drobiazgowy profil potencjalnego klienta i nauczyć się umiejętnie pozyskiwać idealnego klienta czyli takiego, który wyrazi zapotrzebowanie na oferowane produkty i usługi.

Nadmierne skupienie uwagi na kształcie produktów i usług

Błąd ten staje się o tyle istotny, gdyż przedsiębiorca pomija rezultaty i korzyści wynikające ze sprzedaży produktów. Należy pamiętać, że klienci również zwracają uwagę na to, co zyskają na zakupie danego produktu czy usługi oraz jakie wartości dzięki nim zaspokoją. Aby zapobiec temu błędowi, warto stworzyć dwie wirtualne grupy klientów i określić dla nich istotne korzyści oraz rezultaty uzyskane poprzez zakup oferowanego towaru lub usługi. Oferty skierowane są przede wszystkim do klientów, a nie do ich wytwórców. Dlatego też znalezienie się po drugiej stronie barykady, może okazać się niezwykle intratne.

Stawianie na samowystarczalność

Przede wszystkim świeżo upieczony właściciel firmy musi poznać swoje mocne strony i na nich się skupić, nie tracąc przy tym czasu na rzeczy, na których się kompletnie nie zna. Cenny czas warto poświęcić na pracę w obrębie własnych kompetencji, resztę zadać można zlecić specjalistom.

Nie wyciąganie wniosków z popełnianych błędów

Dotyczy to przede wszystkim wszelakich aktywności marketingowych. Przedsiębiorcy mają tendencję do popełniania wciąż tych samych błędów, np. ogłoszenie nieprzynoszące adekwatnych wyników ponownie trafia go gazety. Warto na bieżąco śledzić efekty własnych działań i ilu klientów zostało pozyskanych dzięki nim. Właściciele powinni rozwijać i inwestować w te aktywności marketingowe, które przynoszą zyski, jednocześnie rezygnując z tych niedochodowych. I w żadnym razie nie kierować się zdaniem osób trzecich.

Założenie firmy bez wystarczającego budżetu

Przedsiębiorca, aby zarobić pieniądze, musi je najpierw wydać. Środki finansowe związane z przewidzianymi i nieoczekiwanymi wydatkami biznesowymi powinny być zabezpieczone na co najmniej 12 miesięcy. Plan kosztów pomnożony o przedział liczbowy od 1.3 do 1.6 daje wymaganą roczną kwotę.

Warto zapoznać się z powyższą listą błędów, gdyż spisanie tych najczęściej popełnianych, może w przyszłości zaowocować w pomnożenie grona klientów, a co za tym idzie, także własnego budżetu.