Nazwa firmy - jak sprawić by została w pamięci klientów

Nazwa firmy, która trwale utkwi w pamięci klienta, musi być naprawdę dobrze przemyślana. Stworzenie tej idealnej, zapamiętywalnej i dopasowanej do charakteru przedsiębiorstwa to wielka sztuka i wyzwanie, wymagające poza kreatywnością pewnej wiedzy z zakresu lingwistyki, psychologii czy fonetyki oraz sporych umiejętności i wyczucia marketingowego. Dziś skupimy się na kilku istotnych aspektach jej tworzenia.

Nazwa firmy - postaw się w roli klientów

Zastanawiałeś się, jaki jest Twój wymarzony klient? Myślisz podobnie jak on? Jeśli nie, to spróbuj postawić się w jego roli i postaraj się wyczuć, jakie określenie może trafnie odzwierciedlać w jego oczach to, czym zajmie się Twoja firma.

Idealna nazwa firmy - zacznij od bazy słów

Przydatną metodą do zbudowania podwalin dla powstania dobrej nazwy firmy jest stworzenie bogatej bazy słów i określeń charakteryzujących twoją działalność. Można ją przygotować samodzielnie lub przy wsparciu znajomych, którzy mogą mieć odmienne spojrzenie, trafniej odpowiadające temu, jak na firmę będą patrzeć twoi przyszli klienci. Każde skojarzenie, które będzie oddawało ideę twojego biznesu, jest cenne, bowiem to właśnie ono może w dalszym etapie wyboru stać się podwaliną stworzenia dobrej nazwy. Warto pamiętać jednak, że nazwa firmy niekoniecznie powinna zawierać wszystkie informacje o naszej, działalności. Ma ona bowiem sugerować, a nie stanowić skróconą charakterystykę działalności a tym samym niekończący się ciąg liter. Warto także poszerzyć naszą bazę słów o synonimy. Z tak skompletowanej listy będzie już w czym wybierać i metodą eliminacji wyłuskać te najlepsze typy.

Właściciel w nazwie firmy

Jeżeli jesteśmy właścicielami firmy, możemy pokusić się o wykorzystanie w jej nazwie własnego imienia lub nazwiska lub dowolnej ich kombinacji. Ze względu jednak na popularność tego rodzaju nazw warto dokładnie przeanalizować, czy na pewno nie będzie ona mylona z zupełnie innym i niekoniecznie dobrze kojarzonym podmiotem.

Nazwa firmy z błędami

Nazwa firmy z oczywistych względów nie może zawierać żadnych błędów językowych. Bez względu na to, czy odnoszą się one do sfery gramatycznej, logicznej czy semantycznej, nie są mile widziane.

Prawo a nazwa firmy

Niedopuszczalne jest naruszenie praw ochronnych na znaki towarowe innych firm. Dlatego już na etapie tworzenia nazwy dla własnej firmy warto dokładnie sprawdzić, czy nasz wybrany typ nie jest już zarejestrowany jako słowny znak towarowy. Nazwa firmy powinna być bezpieczna, a funkcjonowanie pod nazwą zarejestrowaną już przez innego przedsiębiorcę może z czasem stać się przyczyną wielu kłopotów.

Nazwa firmy a jej tłumaczenia

Planując działanie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, dobrze jest sprawdzić, czy wybrane przez nas oznaczenie nie ma jakiegoś niefortunnego znaczenia w którymś z języków obcych.  Warto wziąć to pod uwagę, że nawet jeśli nie planujemy podboju rynku globalnego, nasza działalność może rozprzestrzenić się także w innych państwach.

Słowo, kombinacja, mix - rodzaje nazw firmy

Decydując w sprawie nazwy firmy, należy rozważyć, czy wolimy, by było to jedno konkretne słowo czy by posiadała ona kilka składników. Zarówno jedna, jak i druga opcja ma swoje wady i zalety, dlatego warto przekalkulować, który rodzaj będzie dla nas najlepszy. Można spróbować stworzyć nazwę, będącą zlepkiem kilku popularnych słów. Dobrą metodą jest też wykorzystanie inicjały i różnego rodzaju skróty.

Nazwa firmy jest bardzo istotnym elementem majątku przedsiębiorstwa. Źle dobrana może okazać się wręcz utrudnieniem. Największy sukces zapewnia nazwa firmy krótka, oryginalna, łatwa do zapamiętania i wymówienia, a równocześnie unikalna. Ważna jest także jej neutralność, także w językach obcych.