Nie musisz przytyć w święta!

„Zjedz jeszcze trochę!”, „Zobacz, zrobiłam twoje ulubione pierogi, a ty nie chcesz zjeść!”, „Dieta? W święta? Oszalałeś” – znajome, prawda? Utrzymanie zdrowego trybu życia w Boże Narodzenie jest niezwykle trudne, szczególnie kiedy rodzina wcale nam w tym nie pomaga. Poza tym często po prostu nie potrafimy powiedzieć nie wszystkim potrawom, na widok których cieknie ślinka. Kapusta z grzybami, podsmażane pierogi polane tłuszczem z kawałkami boczku, pieczenie, sałatki z majonezem… Choć smaczne, niestety nasz żołądek zdecydowanie za nimi nie przepada. Szczególnie kiedy nie odchodzimy od stołu godzinami i ciągle coś sobie dokładamy.

Święta Bożego Narodzenia często wiążą się z zawieszeniem diety i zdrowego trybu życia. Nierzadko przecież niektóre z potraw trafiają na stół tylko raz w roku i zwyczajnie nie potrafimy ich sobie odmówić. Jemy za dużo, nasz żołądek cierpi i rozciąga się, a świąteczne przejedzenie jest niczym tradycja. Pamiętaj, że wcale nie musisz rezygnować ze wszystkiego, jeżeli nie chcesz przytyć. Wystarczy zastosować się do kilku rad, aby doskonale poradzić sobie z nadmiarem świątecznych posiłków. Jak nie przytyć?

Świąteczne przejedzenie nie jest konieczne

Przede wszystkim staraj się kontrolować. Jeżeli masz ochotę na spróbowanie wszystkich potraw, nałóż na talerz małe porcje i jedz powoli. Dzięki temu nie tylko będziesz mógł delektować się smakiem potraw, które często pojawiają się na stole raz w roku, lecz także szybciej poczujesz się syty i nie będziesz mieć potrzeby sięgania po dokładki. Pół godziny przed jedzeniem napij się wody niegazowanej. Oczyszcza i nawadnia organizm oraz sprawia, że nasz apetyt jest nieco mniejszy. Unikniesz dzięki temu świątecznego przejedzenia, które naprawdę nie musi być koniecznym elementem tego czasu. Nie przesadzaj również z alkoholem, jest on bowiem naprawdę kaloryczny, jeżeli masz ochotę na coś mocniejszego, sięgnij po lampkę czerwonego wytrawnego wina.

Walcz z przejedzeniem w święta – bądź aktywny!

Scenariusz świątecznych spotkań wygląda mniej więcej tak samo, spotykasz się z rodziną przy obficie zastawionym stole i jak usiądziesz koło południa, tak wstajesz zazwyczaj późnym wieczorem. To błąd! Przede wszystkim trawimy lepiej, kiedy stoimy. Dodatkowo aktywność fizyczna przyśpiesza pracę jelit, a my spalamy nadprogramowe kalorie. Co jakiś czas wstań, pochodź chociażby po mieszkaniu, np. przygotuj dla wszystkich ciepłe napoje, zmyj trochę naczyń. Najlepszym wyjściem będzie również długi, rodzinny spacer. Jeżeli w domu są dzieci – pobaw się z nimi, pobiegaj trochę, po prostu nie zapominaj się ruszać. Jeśli nie będziesz ciągle siedzieć przy stole, zjesz zdecydowanie mniej i świąteczne przejedzenie zupełnie nie będzie cię dotyczyć.

Święta: Bądź zapobiegliwy

Słodycze są dla ciebie największą pokusą? Jeżeli odczujesz chęć zjedzenia czegoś słodkiego, najpierw sięgnij po owoce. Twój apetyt na takie smaki powinien się uspokoić i z pewnością zjesz mniej ciasta. Warto mieć w pogotowiu takie słodkie, naturalne przekąski. Jeżeli czujesz, że przesadziłeś i dopada cię świąteczne przejedzenie, przed snem wypij zioła pobudzające pracę żołądka np. miętę. Zrezygnuj z przeczyszczania, tak naprawdę nie jest to do końca skuteczne.

Nie głodź się w święta

W wielu domach jest właściwie tradycją, że w Wigilię czeka się z jedzeniem aż do kolacji. To ogromny błąd. Jeżeli cały dzień głodzimy się, później wręcz rzucamy się na świąteczne potrawy. Wcześniej zjedź przynajmniej dwa lekkie posiłki. Nie musisz się najadać do syta, jednak musisz coś zjeść.

Podobnie rób przed spotkaniami rodzinnymi. Nie rezygnuj ze śniadania przed świątecznym obiadem. Staraj się spożywać taką liczbę posiłków, jak to robisz na co dzień. W innym razie rozregulujesz swój organizm, rozciągniesz żołądek, co odbije się na twoim zdrowiu i wadze dopiero po świętach.

Święta Bożego Narodzenia to prawdziwy sprawdzian dla zdrowego odżywiania. Jednocześnie nie chcemy przerywać tego, co udało się nam zbudować, z drugiej strony jednak marzymy o świątecznych potrawach i uroczystych posiłkach z najbliższymi. Jeżeli tylko zachowamy umiar, z pewnością niczego nie będziemy musieli sobie odmawiać, a święta nawet na chwilę nie stracą swojego uroku.