Nowe etykiety na produktach spożywczych - wiedz, co jesz!

13 grudnia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie unijne w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Postanowienie to zostało zawarte 25 października 2011 roku. Producenci i dystrybutorzy żywności mieli ponad 3 lata na dostosowanie się do nowych przepisów. Zobacz, zmieny dotkną też etykiety na produktach spożywczych.

Jak będą wyglądały nowe etykiety na produktach spożywczych?

Do tej pory kwestię znakowania żywności regulowały różne przepisy. Komisja Europejska postanowiła je ujednolicić w całej Unii Europejskiej. Nowe zasady jednoznacznie określają nie tylko zawartość merytoryczną etykiet (co musi być napisane na opakowaniu), ale także ich wygląd. Informacje o produktach spożywczych mają być:

  • jednoznaczne - nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd, mają być łatwe do zrozumienia,

  • czytelne - minimalna wielkość liter na etykiecie to co najmniej 1,2 mm (w przypadku opakowań bądź pojemników, których największa powierzchnia ma pole mniejsze niż 80 cm2 - co najmniej 0,9 mm),

  • nieusuwalne,

  • kompletne.

Wszystkie etykiety będą wyglądały podobnie w całej UE. Nie będzie można stosować zbliżonych do siebie kolorów, jeśli wpłynie to na zmniejszenie przejrzystości (np. różowe litery na czerwonym tle).

Informacje o alergenach i produktach mogących powodować nietolerancję pokarmową

Już dziś producenci żywności muszą ujawniać na etykietach wszystkie składniki produktu. Niestety czcionka często jest bardzo mała, wyrazy zlewają się ze sobą, a czasami budowa opakowania utrudnia przeczytanie składu towaru. Nowe przepisy nałożą na producentów obowiązek wyraźnego oznaczania wszystkich substancji, które mogą wywołać alergię. Substancje te powinny być wyróżnione inną czcionką, kolorem lub innym tłem, aby od razu rzucały się w oczy. Klient musi zostać także poinformowany o alergenach w przypadku żywności sprzedawanej bez opakowań, pakowanych przy sprzedaży na życzenie klienta, a także w przypadku żywności sprzedawanej zakładom żywienia zbiorowego.

Etykiety na produktach spożywczych - zmiany dla sektora mięsnego

Komisja Europejska postanowiła rozszerzyć obowiązek oznaczania, z jakiego kraju pochodzi sprzedawane mięso. Obecnie obowiązek dotyczy wołowiny i cielęciny (oraz oliwy z oliwek, miodu, owoców i warzyw). Od grudnia obejmie również wieprzowinę, drób, baraninę i kozinę.

Klienci dowiedzą się także, czy do wyrobów mięsnych dodano wodę. Jeśli jej ilość przekroczy 5%, producent będzie musiał poinformować o tym na etykiecie. Dotyczyć to będzie mięsa sprzedawanego w płatach, tuszy i plastrach (również w przypadku ryb!).

Jeżeli sprzedawane mięso sprawia wrażenie jednego, integralnego kawałka, a takim nie jest, etykieta będzie zawierała informację: “z połączonych kawałków mięsa” lub “z połączonych kawałków ryby”. Jeśli mięso i ryby sprzedawane są mrożone, na opakowaniu musi znaleźć się data zamrożenia.

Kolejną ważną informacją, jaka pojawi się na etykietach produktów mięsnych, będzie ujawnienie dodawania do nich białka, np. “filet z indyka z dodatkiem białka wołowego”. Jeśli osłonka wędliny jest niejadalna, klient również dowie się o tym z etykiety.