Nowe formy reklamy - co jeszcze oferuje nam branża marketingowa?

Każdego dnia internauci są atakowani tysiącami reklam - w formie banerów, pop-upów i innych denerwujących wynalazków. To wyzwala w użytkownikach sieci prawdziwą irytację, która objawia się m.in w instalowaniu rozszerzeń do przeglądarek, blokujących wyskakujące zewsząd przekazy perswazyjne. Nachalność kampanii reklamowych w takich formach być może przynosi profity w postaci większej rozpoznawalności marki, jednak drugą stroną medalu jest całkiem możliwy spadek liczby konsumentów, którzy postrzegają ją pozytywnie. To oznacza, że dobrym pomysłem staje się rezygnacja z ekspansywnych (aktywnych) form reklamowych. Zamiast tego nowe formy reklamy realizują się w na pasywne działaniach, czyli inaczej mówiąc - Inbound Marketing.

Nowe formy reklamy - Inbound Marketing

To świeże podejście, które zakłada, że nowoczesne technologie internetowe pozwalają na rezygnację z aktywnych prób docierania do klienta i zarazem skupienie wysiłków na tym, by ten klient sam “odnalazł” markę w gąszczu setek innych. Chodzi o to, by mieć mu coś do zaoferowania, co sprawi, że zainteresuje się ofertą firmy, spędzi trochę czasu na jej stronie i dokona zakupu. Starania trzeba zacząć od wizytówki marki, czyli witryny WWW. Powinna ona prezentować się estetycznie, a przy tym cechować się użytecznością (web usability). Jednak to nie wygląd jest głównym wabikiem - internautów skuteczniej przyciągają wartościowe treści.

Nowe formy reklamy - Content Marketing

Po polsku tłumaczy się to pojęcie jako marketing treści. To mądra koncepcja, która podkreśla, że internauta musi znaleźć na stronie jakieś interesujące dla niego rzeczy - artykuły, filmy, obrazki. Takie podejście po części wynika z wprowadzonej parę lat temu nowej polityki Google. Dwa sprytne algorytmy - Panda i Pingwin - premiują w wyszukiwarce witryny zawierające wartościowe i oryginalne treści. Ważny jest czas, jaki spędza średnio użytkownik sieci na konkretnej stronie. Mając to na uwadze, podmioty z branży e-commerce - instytucje, firmy, sklepy - zaczęły publikować dłuższe formy tekstowe. Na stronach e-sklepów pojawiły się recenzje poszczególnych towarów, agencje usługowe udostępniają przydatne poradniki, jak grzyby po deszczu powstają firmowe blogi. Wszystko po to, by internauta trafił na konkretną witrynę, poszukując ciekawych i pomocnych informacji. Jeśli wizyta w danym miejscu przyniosła mu jakąś korzyść, być może wróci tam w przyszłości. Ponadto w głowie zostaje miłe wspomnienie, tworzące pozytywny wizerunek danej marki. Psychologia behawioralna mówi o tym, że człowiek skuteczniej i szybciej internalizuje poglądy i postawy, które uważa za swoje - wypracowane samodzielnie, a nie narzucone z zewnątrz. Dlatego warto porzucić agresywne formy reklamy, skupiając się na dostarczaniu konsumentom dobrego contentu.

Nowe formy reklamy - SEO

W jaki sposób internauci mogą znaleźć stronę danej firmy? Tu istnieją dwa rozwiązania. Wspomniane wcześniej wszechobecne banery i pop-upy są aktywną metodą zwracania na siebie uwagi konsumenta. Pasywną techniką- a więc nieinwazyjną i zgodną z podejściem Inbound Marketingu - jest po prostu pozycjonowanie, a więc dbanie o to, by użytkownik sieci bez problemu znalazł stronę marki za pomocą wyszukiwarki. Na działania SEO składają się m.in dwie rzeczy, o których już wspomnieliśmy, czyli dobra budowa strony i użyteczne treści na niej publikowane. Inne ważne elementy to np. umiejętne rozmieszczanie słów kluczowych, stosowanie tagów, nagłówków i śródtytułów. Znaczące jest też linkowanie - od i do strony.

Nowe formy reklamy - reklama natywna

Aby ominąć problem irytacji wszechobecnymi komunikatami perswazyjnymi, marketingowcy próbują opracowywać reklamy, które reklamami się wcale - na pierwszy rzut oka - nie wydają. W prasie od dawna znane jest pojęcie artykułu sponsorowanego - ta forma jest już obecna również w internecie. Najpopularniejszą odmianą reklamy natywnej jest system Google AdWords. Są to komunikaty reklamowe, które idealnie wpasowują się w oglądaną stronę - czyli tym samym spełniają warunek natywności. Pojawiają się także na stronie wyników wyszukiwania, co skutecznie zwraca uwagę internauty. Stosowane są powszechnie w remarketingu, czyli działaniach, które mają na celu nakłonienie konsumenta do powrotu do przeszukiwanego wcześniej sklepu. Facebook reklamodawcom proponuje posty sponsorowane, znakomicie wtapiające się w tablicę (strumień informacji) użytkownika, a ponadto dobrze ztargetowane - wyświetlają się jedynie tym fejsbukowiczom, którzy mogą być nimi zainteresowani.

Nowe formy reklamy - podsumowanie

Jak widać, Internet dał reklamodawcom wiele alternatyw, dzięki którym mogą skutecznie dotrzeć do klienta, nie wywołując przy tym negatywnego wrażenia. Warto z takich rozwiązań skorzystać, gdyż jest to emanacja nowoczesnego myślenia o marketingu - ignorowanie świeżych i zarazem efektywnych koncepcji może się źle skończyć.