O wzajemnej pomocy w biznesie, czyli marketing afiliacyjny

Afiliacja w Polsce jest jeszcze stosunkowo mało popularna i niewiele sklepów decyduje się na prowadzenie programu partnerskiego. W innych krajach Europy jest ona dużo bardziej rozpowszechniona, a wręcz stała się koniecznością w branży e-commerce. Dlaczego w naszym kraju wielu przedsiębiorców jest tak sceptycznie nastawionych do korzystania z programów afiliacyjnych? Czy jest to spowodowane brakiem wystarczającej wiedzy, a może zwykłym brakiem motywacji? Prowadzenie sklepu internetowego nie opiera się jedynie na samej sprzedaży. Trzeba powiązać ją ze skuteczną reklamą, na której również można zarabiać. Dla niewtajemniczonych - krótkie szkolenie z marketingu afiliacyjnego.

Czym jest ta afiliacja?

Bez znajomości definicji afiliacji nie moglibyśmy wyjaśniać funkcjonowania tego typu marketingu. Afiliacja to nawiązanie, a następnie podtrzymanie pozytywnych kontaktów oraz owocnej współpracy przez grupę ludzi, organizację lub pojedyncze jednostki. W odniesieniu do reklamy internetowej jest to przyłączenie się do sieci, grupy, która zrzesza wydawców witryn internetowych, biorących udział w programach afiliacyjnych. Dla wielu taka definicja nadal może być mało zrozumiała. Marketing afiliacyjny to nic innego jak wzajemna pomoc dwóch podmiotów. Najczęściej jest to sprzedawca - właściciel sklepu internetowego (będący w tym przypadku reklamodawcą) oraz osoba prowadząca bloga lub inną stronę www (czyli wydawca). Ich relacja polega na działaniu reklamowym w Internecie, a rozliczenie odbywa się na podstawie wygenerowanych efektów. Cel to nakłonienie użytkownika do podjęcia konkretnego  działania, np. wejście na stronę czy zakup produktu. Reklamodawca płaci zatem za pozyskanie określonej grupy klientów, a nie za samo udostępnianie reklamy. Istnieje kilka modeli rozliczeń:

  • CPS czyli Cost Per Sale - wydawca otrzymuje procent od sprzedaży na stronie internetowej,

  • CPA czyli Cost Per Action- reklamodawca płaci wydawcy za wykonanie określonej czynności, zwanej  leadem. Może to być rejestracja każdej poleconej osoby na stronie lub wypełnienie formularza przez każdą z tych osób,

  • CPC czyli Cost Per Click- wydawca za każde kliknięcie otrzymuje od reklamodawcy taką samą stawkę,

  • model hybrydowy czyli połączenie CPC i CPS.

W poszukiwaniu wydawcy

Znalezienie dobrego wydawcy nie jest rzeczą prostą. Musi to być osoba, która ma pewne pojęcie o marketingu afiliacyjnym i posiada doświadczenie w tego typu reklamie internetowej. Gdzie szukać? Afiliantem może być osoba, która prowadzi bloga lub posiada swoją stronę internetową. Jego zadanie wbrew wszystkiemu nie jest trudne. Wyświetla on reklamy oraz linki reklamowe i tym samym kieruje swoich odbiorców do sklepu internetowego reklamodawcy oraz zachęca do wykonania określonej czynności. Wydawców możemy podzielić następująco:

  • wydawcy kontentowi - na swoich stronach umieszczają informacje, opinie, które nawiązują do konkretnej tematyki. W przypadku strony z darmowymi e-bookami, obok recenzji wydawca wyświetla link do strony internetowej, na której można kupić dany produkt,

  • wydawcy wyszukiwarkowi - wielu przedsiębiorców chce zaoszczędzić pieniądze na kampanii reklamowej, ale jednocześnie nie ma wystarczającej wiedzy, aby prowadzić działania w zakresie wyszukiwarek. Może on więc zlecić wydawcy dopasowanie słów kluczowych i tekstów, które najkorzystniej wpłyną na sprzedaż,

  • wydawcy remarketingowi - w tym przypadku zadaniem wydawcy jest zachęcić potencjalnego klienta swojego reklamodawcy do powrotu na jego stronę. Często jest tak, że klient odwiedził sklep, ale nie dokonał w nim żadnego zakupu. W takiej sytuacji warto jest skorzystać z pomocy wydawcy remarketingowego,

  • wydawcy kuponowi - jest to bardzo skuteczna forma marketingu afiliacyjnego. Tacy wydawcy gromadzą na swojej stronie kupony rabatowe, które zachęcają do zakupów w sklepie internetowym. Jest to w pewnym sensie chwyt marketingowy. Jeżeli w trakcie transakcji klient zostanie poproszony o podanie kodu z kuponu rabatowego, następnym razem będzie się starał go znaleźć.

Może się również zdarzyć, że wydawca sam będzie szukał reklamodawcy. Cała procedura przebiega przy pomocy sieci afiliacyjnej, która zrzesza afiliantów i udostępnia im programy, które zostały zlecone przez reklamodawców. Jest to rodzaj kanału komunikacyjnego pomiędzy wydawcą a reklamodawcą. Sieć afiliacyjna w momencie rozliczenia z wydawcą występuje w roli przedstawiciela reklamodawcy. Specjaliści, którzy pracują w takiej sieci, mogą być pomocni przy doborze odpowiednich narzędzi reklamowych, analizie przeprowadzonych działań oraz optymalizacji kampanii.

Wstąp do sieci afiliacyjnej

Kiedy już zdecydujesz się na znalezienie wydawcy, który będzie wspierał Twoją kampanię reklamową, powinieneś przystąpić do sieci afiliacyjnej. Stajesz teraz przed wyborem tej odpowiedniej, która pozwoli Ci znaleźć skutecznego wydawcę.

  • SalesMedia - sieć afiliacyjna, która rozlicza tylko za pomocą CPS, czyli wydawca otrzymuje procent ze sprzedaży. Bazuje na zachodnioeuropejskich i amerykańskich wzorcach i gwarantuje innowacyjną technologię, która zwiększa kontrolę nad prowadzeniem działań. Brak opłat za uruchomienie programu partnerskiego, opłaty abonamentowej oraz miesięcznie. Wystarczy podpisać umowę i w przeciągu jednego dnia roboczego program zostanie uruchomiony. Na swoim koncie mają 120 programów partnerskich oraz 30 000 witryn w sieci.

  • WebePartners - na rynku marketingu afiliacyjnego działa od roku 2009, ale na swoim koncie mają już 500 reklamodawców. Kampanie prowadzone są w modelu CPS i CPL. Każdy reklamodawca, który przystępuje do programu, otrzymuje dostęp do wszystkich kanałów promocyjnych, wyszukiwarek, porównywarek produktów, serwisów rabatowych, blogów, portali społecznościowych i wielu innych ciekawych opcji. Ma on również stały dostęp do analizy i statystyk, dotyczących swojej kampanii. Istnieje jednak opłata za uruchomienie programu - cena takiej usługi to 200zł.

  • TradeTracker - sieć, bazująca na technologii wykorzystywanej w Holandii. TradeTracker nie tylko zrzesza reklamodawców i wykonawców, ale oferuje im także kompleksową obsługę, doradza, analizuje i dostarcza najnowocześniejszych narzędzi. Jest to jedyna firma, która działa na technologii fingerprint, czyli utrwala cookies. Sieć nieustannie się rozwija. Obecnie cieszy się bardzo dobrą opinią i chętnie jest polecana przez jej użytkowników. Koszty uruchomienia programu partnerskiego są ustalane indywidualnie, tak samo jak opłaty miesięcznie.

Powyższa lista sieci afiliacyjnych to tylko niewielka część tego, co możemy spotkać na rynku programów partnerskich. Jest wiele innych sieci, które również oferują bardzo dobre warunki współpracy. Przede wszystkim musimy sami odpowiedzieć sobie na pytanie, czego oczekujemy od wydawcy i czy właśnie to otrzymamy w interesującej nas sieci afiliacyjnej.

Model wygrany-wygrany

W relacji reklamodawca - wydawca obie strony bardzo mogą zyskać. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla blogerów, którzy chcą otrzymywać dodatkowe pieniądze i pośrednio zyskiwać większe grono czytelników, jak również dla handlowców, którzy szukają skutecznej kampanii reklamowej, by przyciągnąć klientów do siebie i zwiększyć swoją sprzedaż. Afiliacja wiąże się jednak z pewnymi obowiązkami, o których nie powinno się  zapominać:

  • Jeżeli wprowadzasz w swoim sklepie jakieś zmiany, promocje czy kupony rabatowe, koniecznie poinformuj o tym sieć afiliacyjną. Specjaliści pomogą Ci skutecznie wykorzystać wprowadzone zmiany i tym samym zwiększysz swoje szanse na dodatkowych klientów.

  • Nie zapominaj o aktualizacjach plików XML.

  • Motywuj swoich wydawców do jeszcze bardziej efektywnej pracy. Teraz należą oni do Twojego zespołu i tak samo jak dbasz o swoich pracowników, musisz dbać o nich. Przyniesie to korzyści również Tobie. Jeżeli afiliant będzie skuteczny, to Ty na tym zyskujesz. Organizuj konkursy na najlepszego wydawcę. Niech oni również wiedzą, że zależy Ci na współpracy z nimi.

  • Ważne jest, aby afiliacja opierała się nie tylko na stałej ofercie, ale przede wszystkim była źródłem wiedzy o promocjach czy wyprzedażach. To właśnie na obniżki cen internauci zwracają szczególną uwagę.

  • Optymalizuj współczynnik konwersji i kontroluj ilość wejść na stronę swojego sklepu.

  • Zadbaj o skuteczny landing page. Internauta po kliknięciu na reklamę jest przekierowywany na właśnie stronę docelową. Strona powinna być oryginalna i przede wszystkim bardzo dobrze zaprojektowana, tak, by zainteresować użytkownika.

  • Link tekstowy, czyli wyróżnione w tekście słowo lub fraza, które przekierowują czytelnika na stronę Twojego sklepu, powinno być ściśle związane z branżą, w której się poruszasz.  Niech internauta nie czuje się zaskoczony, że po kliknięciu na „wakacje w Egipcie” znalazł się nagle w sklepie z kosmetykami.