Oddaj swój dział IT w ręce fachowców - outsourcing w firmie

Artykuł zewnętrzny

Autorka: Anna Hankiewicz, www.cal.pl

Sprawnie funkcjonująca firma to ta, w której system informatyczny działa bez zarzutów. Żeby tak było, należy powierzyć ją profesjonalistom. Może warto zrezygnować z utrzymywania stanowiska informatyka w przedsiębiorstwie, w miejsce którego wprowadzona zostanie firma zewnętrzna?

Najlepszym rozwiązaniem w opisanym przypadku jest outsourcing, który polega na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie samodzielnie funkcji i przekazanie ich do wykonania innym podmiotom. Outsourcing ma charakter strategiczny, a jego celem jest przebudowanie struktur organizacyjnych w przedsiębiorstwie. Teoretycy zajmujący się koncepcjami zarządzania wyróżniają outsourcing naprawczy, dostosowawczy oraz rozwojowy. Firmy zadają sobie pytanie, czy obszary IT powinny skorzystać z tego rozwiązania. Wybór opcji jaką jest outsourcing wiąże się przede wszystkim z redukcją kosztów i oszczędnością czasu. Te dwie najważniejsze zalety nie powinny pozostawiać cienia zwątpienia właścicielom firm.

Zaufaj specjalistom

Dostęp do grupy fachowców wyposażonych w wiedzę w zakresie najnowszych technologii umożliwi jak najlepsze wykorzystanie posiadanej infrastruktury informatycznej w optymalizacji procesów biznesowych. Dzięki outsourcingowi klienci mogą skoncentrować się na swoim biznesie, podwyższając tym samym swoją przewagę konkurencyjną. Tym samym mają gwarancję usług informatycznych na najwyższym poziomie. Niewykluczone, że współpraca nie zakończy się na realizacji jednego projektu.

Dział IT i szeroki zakres działań

Wsparcie zewnętrznej firmy to nie tylko administrowanie sieci i serwerów, pomoc w zakresie planowania i zakupu sprzętu komputerowego oraz rozwiązań informatycznych. - To również doradztwo związane z bezpieczeństwem informatycznym czy kontroli legalności oprogramowania. Specjaliści z branży IT pomagają również w sytuacjach kryzysowych, np. odzyskują utracone dane – mówi Michał Trziszka, CEO firmy Cal.pl.

Omów warunki współpracy

Niezwykle istotną kwestią w momencie rozpoczęcia procesu outsourcingu jest jego skrupulatne zaplanowanie. Po wstępnej analizie należy upewnić się, że zakres usług jest jasny. Dzięki temu firma zewnętrzna będzie w stanie zrozumieć problemy Twojej firmy, skupić się na ich rozwiązaniu i zapobiegać ich powstawaniu w przyszłości.

Otwartość na zmiany, szybka reakcja, innowacja i elastyczność to najczęstsze oczekiwania klientów, którzy postawili na outsourcing tego segmentu firmy, jakim jest dział IT. Jeśli nie znasz się na komputerach i język informatyków jest Ci obcy, to upewnij się, że pracownicy firmy zrozumieją, iż jesteś laikiem i należy rozmawiać z Tobą posługując się nieskomplikowaną terminologią.

Dział IT - koszty usługi outsourcingowej

Cena usług outsourcingowych zależy od liczby stacji roboczych i sprzętu komputerowego w firmie, maksymalnego czasu reakcji w razie zgłoszenia awarii czy liczby godzin serwisowych w abonamencie miesięcznym. Dla firm, które zatrudniają kilka osób, taką usługę można otrzymać już za ok. 400 zł netto miesięcznie. W dużych przedsiębiorstwach ceny mieszczą się w przedziale 3 000 – 6 000 zł netto miesięcznie.

Kto będzie trzymał rękę na pulsie?

Jak znaleźć firmę, która sprosta tym wymaganiom? Na polskim rynku istnieją dziesiątki większych i mniejszych firm, które wezmą w opiekę twój dział IT. Pozornie wszyscy z nich są podobni, jednak niewielu jest partnerów zapewniających zarówno profesjonalizm i wieloletnie doświadczenie. Warto poszukać informacji w sieci na temat omawianej branży i zapoznać się z referencjami usługodawców.