Odwodnienie organizmu - kiedy musisz się go obawiać?

Często przypominamy sobie o piciu większej ilości wody, kiedy za oknem panują upały. O odpowiednie nawodnienie należy jednak dbać przez cały rok, ponieważ brak płynów może prowadzić do szeregu nieprzyjemnych objawów. Często nie zdajemy sobie sprawy, dlaczego boli nas głowa, jest nam słabo i nie możemy się na niczym skupić, a wystarczy tylko woda, aby poczuć się lepiej i zapewnić organizmowi wszystko, czego aktualnie potrzebuje. Przede wszystkim pamiętajmy, aby pić nie tylko wtedy, kiedy odczuwamy pragnienie, ponieważ jest to jeden z pierwszych objawów odwodnienia. Co jeszcze o nim świadczy? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, kiedy odwodnienie organizmu może Cię zacząć martwić.

Odwodnienie organizmu– kiedy możemy się go obawiać

Odwodnienie może towarzyszyć zatruciom pokarmowym (skutkującym biegunką lub wymiotami), gorączce lub po prostu zbyt dużemu wysiłkowi fizycznemu czy nadmiernemu poceniu. Musimy pamiętać, że 75% naszej wagi to woda, jest więc niezmiernie istotna w prawidłowym funkcjonowaniu. Jeżeli wydalamy jej więcej, niż dostarczamy, narażamy się na omawianą dolegliwość.

Jeżeli bagatelizujemy to, jak ważna jest woda i pijemy dopiero wtedy, kiedy naprawdę jesteśmy spragnieni, narażamy swoje zdrowie. Powinniśmy przyjmować ok. 2 l płynów dziennie bez względu na pogodę. Kiedy temperatura jest bardzo wysoka, warto zwiększać ilość o 250 ml za każdy stopień.

Odwodnienie organizmu - pierwsze sygnały

Jeżeli myślimy, że odwodnienie organizmu nas nie dopada, mimo że nie sięgamy po wodę, warto zwrócić uwagę na swój mocz. Ciemnożółty i gęsty jest pierwszym objawem. Co więcej pragnienie, które odczuwamy, również wskazuje na to, że wody jest zbyt mało. Nie warto czekać do momentu, kiedy naprawdę zachce nam się pić i mieć zawsze pełną szklankę pod ręką.

Jeśli zignorujemy pierwsze objawy, możemy sobie naprawdę zaszkodzić. Przede wszystkim mniej wody we krwi sprawia, że jej ilość także się zmniejsza, ciśnienie krwi się obniża, a to z kolei powoduje, że boli nas głowa, mogą wystąpić również jej zawroty. W tym samym momencie serce zaczyna szybciej pracować. U osób, których układ krążenia nie działa prawidłowo, zbyt mała ilość wody we krwi może skończyć się nawet zawałem.

Brak wody to również gorsze trawienie. Jeżeli mamy problemy z wypróżnianiem, warto zastanowić się, czy dostarczamy naszemu organizmowi odpowiednią ilość płynów. Co więcej, dłuższe niereagowanie na sygnały może spowodować nawet hemoroidy.

Jeśli odczuwasz ciągłe zmęczenie, nie możesz się na niczym skupić i nie masz motywacji, spróbuj zamienić kofeinę na wodę. Pierwsza z wymienionych wypłukuje drugą z organizmu. Kiedy zmęczenie spowodowane jest nieodpowiednim nawodnieniem, na pewno nie pomoże nam kubek kawy, warto o tym pamiętać.

Kolejnym objawem odwodnienia jest sucha skóra i podkrążone oczy. Zazwyczaj w takiej sytuacji sięgamy po krem, jednak pierwszym krokiem powinno być nawilżenie się od wewnątrz. To zdecydowanie poprawi kondycję naszej skóry.

Odwodnienie organizmu - co może pomóc?

Najlepszym lekiem na odwodnienie organizmu jest oczywiście woda. W przypadku osób, które nie mogą się zmusić do jej wypicia, odpowiednie będą również inne napoje, owoce (przede wszystkim arbuz, melon czy pomarańcze) i warzywa (najlepiej sprawdzą się pomidory i ogórki). Pamiętajmy jednak o unikaniu napojów alkoholowych oraz tych, które zawierają kofeinę.