Optymalizacja usability może pomóc e-sklepowi

Strona internetowa Twojego sklepu jest nie tylko Twoją wizytówką, ale również narzędziem pracy. To przy jej pomocy zyskujesz klientów, prezentujesz swoją ofertę i prowadzisz sprzedaż. Dużo sprawniej i przyjemniej robi się zakupy w supermarkecie, wiedząc gdzie znajdują się koszyki, kasy i nasze ulubione produkty. Z pomocą zawsze może też przyjść miła obsługa, co jeszcze bardziej ułatwia cały proces zakupowy. W sklepie internetowym może być podobnie, dlatego to od Ciebie zależy, czy poprawisz usability, a Twój sklep będzie miejscem, do którego klienci będą chętnie wracać.

Łatwość wyszukiwania produktów oraz dokonywania zakupów zależy od odpowiednio przygotowanej strony i obsługi klienta. Łączy się to z zaprojektowaniem strony możliwie najbardziej ergonomicznie. Takie działanie określa się pojęciem usability, co oznacza użyteczność strony www. Na pierwszy plan wysuwają się potrzeby klienta i łatwość obsługi serwisu z punktu widzenia internautów. Nietrudno jest zauważyć, że niektóre strony cieszą się dużą popularnością wśród odbiorców, podczas gdy inne są odwiedzane i użytkowane raczej niechętnie. Nie jest to zależne tylko i wyłącznie od oferty oraz reklamy firmy, ale również od wspomnianej użyteczności strony. Na to wpływ ma przede wszystkim niewiedza przedsiębiorcy, który nie do końca wie, jak w odpowiedni sposób przystosować strukturę swojego sklepu internetowego do potrzeb i wymagań swoich klientów. Czasami wydaje nam się, że cała procedura zakupów w naszym serwisie jest prosta i nie przysparza problemów, nie zawsze jednak jest to zgodne z prawdą. Szukając przyczyn małej ilości odwiedzin i niezadowalającego wskaźnika sprzedaży, powinniśmy już na początku zwrócić szczególną uwagę na użyteczność naszej strony. Istnieje wiele testów, które mogą pomóc nam to sprawdzić. Co zatem wpływa na zadowolenie naszych klientów? Jak przystosować nasz serwis do ich potrzeb?

Optymalizacja usability - zakupy w kilka minut

Projektując i tworząc stronę internetową dla swojego e-sklepu, musimy mieć na względzie wiele istotnych aspektów, które najczęściej opierają się na szczegółach. Często nie zwracamy na nie uwagi, dopóki nie zauważymy małego zainteresowania naszym portalem. W takim momencie zaczynamy szukać przyczyny i odpowiedzi na pytanie, dlaczego klienci nie odwiedzają sklepu i dlaczego do niego nie wracają. Tu z pomocą może przyjść nam wyobraźnia - trzeba zacząć myśleć jak potencjalny klient i to do niego dopasować usability strony.

  • Koszyk - gdzie go umieścić? Jak powinien być oznaczony? Czy musi się wyróżniać? Podstawowe pytania początkującego handlowca. Przede wszystkim nie należy kombinować. Jeżeli wydaje Ci się, że oryginalność w każdej sytuacji popłaca, to powinieneś zmienić myślenie. Prawdą jest, że musimy dać się zapamiętać i wyróżnić się na tle konkurencji, ale pewne elementy struktury naszej strony powinny zawsze pozostać na swoim miejscu. Zastanów się, gdzie znajdują się koszyki w supermarkecie. Czy są one zawsze w tym samym miejscu czy może każdy sklep decyduje się na ich umieszczenie w różnych zakątkach sklepu? Bez głębszych refleksji można odpowiedzieć, że mają one swoje miejsce i z reguły nie zmienia się ich położenia. Znajdują się one zazwyczaj przy wejściu do sklepu lub przy kasach. Jest to ułatwienie dla klienta i praktyczne rozwiązanie. Znając już odpowiedź na to pytanie, możesz teraz zastanowić się, gdzie powinieneś umieścić koszyk na swojej stronie internetowej. Przede wszystkim musi być widoczny i wyraźnie oznaczony. W większości serwisów znajduje się w prawym górnym roku i to jest jego stałe miejsce. Nie zmieniaj go, ale warto oznaczyć go w oryginalny sposób - kontrastującym kolorem lub ciekawą ikoną. Nie odbiegaj za bardzo od utartych reguł. Internauta, który spojrzy w prawy górny róg, musi od razu wiedzieć, że znajduje się tam koszyk, a nie inny element strony. Zadbaj również o to, by podczas zakupów po prawej stronie wyświetlały się wszystkie produkty, które zostały wybrane przez klienta.

  • Dodaj do koszyka - z pozoru sprawa oczywista. Przycisk, który odpowiada za dodanie danego produktu do koszyka, musi być wyróżniony, tak samo jak w przypadku samego koszyka. Jeżeli klient będzie bez skutku szukał tej opcji, może w łatwy sposób się zniechęcić i zrezygnować z zakupów. Zwróć uwagę na kolorystykę swojej strony i tła, niech przycisk będzie widoczny. Jak go oznaczyć? Można go uwypuklić i, co najważniejsze, odpowiednio nazwać: Kup, Dodaj do koszyka, Dodaj.

  • Rejestracja - zapewne, naśladując funkcjonowanie innych sklepów internetowych, Ty również chętnie wprowadziłbyś do swojego sklepu funkcję rejestracji. Bardzo dobre rozumowanie, jednak rejestracja nie może stać się obowiązkowa dla tych, którzy chcą dokonać zakupów w naszym sklepie. Dajmy szanse również tym, którzy są u nas po raz pierwszy i chcą uniknąć takich formalności. Pamiętaj, że jeżeli Twoja oferta spodoba się klientowi i będzie chciał on ponownie zajrzeć na Twoją stronę, tak czy inaczej w niedalekiej przyszłości dokona rejestracji.

  • Struktura strony - niezwykle istotny jest również sam wygląd i układ strony. Internauta lubi mieć wszystko podane na tacy. Uporządkuj swoje produkty według kategorii i dodaj opcję wyszukiwania towaru. Warto również wprowadzić zaawansowane wyszukiwanie - dzięki temu internauta będzie mógł wpisać parametry poszukiwanego przedmiotu: kolor, rozmiar, przedział cenowy itp. Ze strony głównej powinna być możliwość dotarcia do każdego miejsca serwisu. Nie można przesadnie komplikować odnalezienia interesujących nas opcji i informacji. Prostota jest tutaj drogą do sukcesu. Nie zapominaj o podaniu danych swojej firmy, sposobu kontaktu z Tobą, kilku informacji na Twój temat, linków do portali społecznościowych oraz logo marki.

Testy usability

Użyteczność strony internetowej należy stale badać, by móc wprowadzać zmiany, które usprawnią funkcjonowanie naszego sklepu i ułatwią odnalezienie naszym klientom poszukiwanych produktów. Istnieje wiele testów, które mogą nam w tej kwestii pomóc. Jedna z aplikacji, Uxeria, umożliwia przeprowadzenie takich badań zdalnie przy pomocy samych użytkowników. Na ekranie komputera użytkownika pojawia się komunikat, który informuje, że nasz e-sklep chciałby przeprowadzić badania dotyczące użyteczności strony internetowej. Warto jest również podać cel, w jakim chcemy to uczynić. Pokazując zaangażowanie w swoją pracę, jesteśmy w stanie zyskać zaufanie naszych internautów. Oto kilka przykładów, w jaki sposób można zbadać usability sklepu, wykorzystując do tego aplikację Uxeria.

  • Sortownia kart - takie badanie najlepiej przeprowadzić już na samym początku powstawania naszego serwisu. Internauci są naszą prawą ręką i decydują, do jakiej kategorii przyporządkować określony produkt. Niekiedy sprawa jest oczywista np. w przypadku balsamu do ciała. Inaczej już jest, kiedy mamy w swojej ofercie pałeczki do uszu czy chusteczki higieniczne. Nasi przyszli klienci mogą nam naprawdę bardzo pomóc i spojrzeć na strukturę naszej strony z innej perspektywy. W końcu to oni są użytkownikami serwisu.

  • Testy scenariuszowe - dzięki temu badaniu możemy dowiedzieć się, dlaczego użytkownicy opuszczają daną stronę i jest ona niechętnie przez nich użytkowana. Klient sklepu jest poproszony o wykonanie kilku zadań, które mają nam pokazać, co powoduje, że właśnie dana aplikacja czy opcja nie zwraca ich uwagi. Przykładowo można zapytać internautę, jak odnaleźć dany produkt. Wyniki mogą być zaskakujące i bardzo nam przydatne.

  • Test klikania i komentowania - wielu handlowców zastanawia się, co wyeksponować na stronie i co przyciąga największą uwagę klienta. W takiej sytuacji prosimy internautów o wykonanie testu, w którym ich zadaniem jest wskazanie obszarów na danej stronie, które najbardziej przykuwają ich uwagę. Najczęściej działają oni spontanicznie, co daje jeszcze lepsze wyniki testu.

  • Test x-sekundowy - polega on na tym, że internaucie zostaje pokazana przez kilka sekund strona sklepu, po czym odpowiada on na kilka pytań dotyczących serwisu. W ten sposób badamy, czy w niedługim czasie są oni w stanie zapoznać się z najważniejszymi informacjami o naszym sklepie internetowym. Jeżeli istotne dla nas kwestie nie zostały zauważone, należy je bardziej uwydatnić i podkreślić.

Optymalizacja usability może dać więcej korzyści, niż Ci się wydaje. Dzięki niej jesteś w stanie zmienić swoją stronę internetową tak, aby zakupy na niej były proste, przyjemne i szybkie, czyli cechujące się tym, z czym kojarzą się zakupy przez internet. Przeprowadzanie testów oraz zasięgnięcie odpowiedniej wiedzy powinno być obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, który chce stworzyć serwis na potrzeby klienta, a nie nastawiony wyłącznie na osiąganie natychmiastowych zysków. Czasami nasze spojrzenie jest mało obiektywne, dlatego trzeba zaufać samym klientom. To dla nich jest nasz sklep i to dla nich staramy się być jak najskuteczniejsi.