Outdoor jako skuteczna forma reklamy

Formą marketingu, którą można spotkać praktycznie na każdym kroku po wyjściu z domu lub miejsca pracy, jest outdoor, czyli reklama zewnętrzna. Spośród najczęściej wykorzystywanych narzędzi można natknąć się na plakaty, billboardy, ulotki, afisze, witryny sklepowe oraz wiele innych. Chociaż dotarcie do klienta za pomocą wizualnego środka przekazu jest bardzo skuteczne, można spotkać się z opiniami, że taka forma reklamy szpeci otoczenie centrum miasta.

Outdoor - reklama zewnętrzna

Reklama zewnętrzna (outdoor), nazywana także out-of-home, wraz z rozwojem technologii zaczęła być kojarzona z wielkoformatowymi nośnikami umieszczanymi w centrach miast. Skierowana jest głównie do osób przemieszczających się po ulicach, a jej celem nie jest przekazanie jak największej ilości informacji, ale zwrócenie uwagi na dany produkt. Obejmuje szeroki zakres dostępnych form, począwszy od zwykłych plakatów, billboardów, kończąc na wielkich ekranach wykonanych w technologii LED. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się reklamy zewnętrzne umieszczane na budynkach, przystankach oraz środkach komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje). Można powiedzieć, że stała się integralną częścią krajobrazu nowoczesnej społeczności.

Skuteczność outdooru będzie zagwarantowana wówczas, gdy wizualizacja będzie posiadała jak najmniej słów, a skupi się na elementach plastycznych. Często wystarczy zamieszczenie jednego słowa (np. nazwy firmy) na tle ciekawie zestawionych obrazów, aby marka stała się rozpoznawalna. Co istotne, przygotowywanie zewnętrznej kampanii reklamowej nie może być dziełem przypadku, ale powinno wynikać z dobrze przemyślanych decyzji. Należy szczególną uwagę skierować na hasła reklamowe, a nie na sam wygląd, ponieważ istotą outdooru jest przede wszystkim działanie w pośpiechu. Osoba przemierzająca ulice miasta bardzo często dosłownie na chwilę zwraca swoją uwagę na dany element reklamowy, w związku z czym najczęściej zdąży zapamiętać jedynie jej fragment.

Równie istotna jest kwestia dobrania właściwej kolorystyki, a także wybór odpowiedniej czcionki. Barwy zamieszczone na reklamie powinny ze sobą współgrać i - przede wszystkim - przyciągać uwagę potencjalnych klientów. Właściwe zestawienie kolorów spowoduje, że reklama będzie zauważalna oraz wyróżniająca się na tle pozostałych. Założeniami dotyczącymi czcionki są głównie jej prostota, przejrzystość i czytelność.

Formy reklamy zewnętrznej

Wśród obecnie istniejących form reklamy zewnętrznej można wymienić m.in.:

  • plakaty, afisze, billboardy, słupy,
  • citylighty (podświetlone tablice na przystankach),
  • diapazony (plansze reklamowe wsparte na metalowo-betonowej konstrukcji, umieszczane prostopadle do kierunku ruchu),
  • mobile (dwustronna tablica reklamowa umieszczona na przyczepie samochodu),
  • wielkoformatowe nośniki reklam (konstrukcje zamieszczone na elewacjach nieruchomości),
  • backlight scrolle (przewijane tablice reklamowe),
  • infoscreeny (elektroniczne ekrany emitujące spoty reklamowe).

Jak widać, reklamy typu outdoor mogą przybrać różnorodne formy, a specjaliści zajmujący się ich tworzeniem coraz bardziej prześcigają się w innowacjach. Zastosowanie mają specyficzne nośniki informacji, oddziałujące jak bodźce na zmysły człowieka (nie tylko wzrokowe, ale także zapachowe - aromamarketing). Warto jednak zwrócić uwagę na to, że reklama zewnętrzna nie może się opierać na wzorcach już wykorzystanych, które stały się powszechnie znane, ponieważ w efekcie stanie się niezauważalna.

Można uznać, że outdoor jest niestandardowym rozwiązaniem marketingowym. Odbiorca reklamy często nie jest świadomy, że mimowolnie cały czas się z nią spotyka. Ukazujące się praktycznie wszędzie przekazy reklamowe działają skutecznie na podświadomość klientów, zwiększając tym samym rozpoznawalność danej marki.