0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

PageRank oraz czynniki wpływające na pozycję w Google

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Wyrobienie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki Google wymaga wiele miesięcy ciężkiej pracy. Aby nasza strona była dobrze rozpoznawalna przez roboty indeksujące, należy spełniać odpowiednie warunki, dzięki którym zaufanie do witryny będzie sukcesywnie rosnąć. Regularna aktualizacja treści, unikalne wpisy, dbanie o content marketing, pozycjonowanie strony w sposób etyczny oraz zgodny z zaleceniami Google - to główne czynności, od których należy zacząć. Wraz z rozwojem serwisu dochodzą jednak kolejne składowe, które nie zawsze uzależnione są od właściciela serwisu. Komunikacja obustronna z klientem, dbanie o odpowiednie linki wychodzące, a także polecenia ze strony innych użytkowników na zewnątrz – nie wszystkie z wymienionych elementów są możliwe do osiągnięcia już na starcie prowadzenia działalności w sieci. Niemałe znaczenie dla lepszej pozycji w wyszukiwarce ma tzw. PageRank. Czym jest PageRank oraz jaki ma wpływ na pozycjonowanie? Czy wysoka pozycja PageRank ma istotny wpływ na rozpoznawalność w sieci? Zanim odpowiemy na te pytania, warto zacząć od omówienia definicji. W dalszej części zaprezentujemy również pozostałe czynniki, wpływające na wysoką pozycję w Google.

PageRank – definicja oraz historia powstania

Zanim przejdziemy do omówienia definicji terminu PageRank, warto zatrzymać się przy pojęciu "Indeksowanie stron". Wszystkie treści, które pojawią się w globalnej sieci WWW, zostają analizowane przez specjalne programy komputerowe. Mogą to być materiały tekstowe w formacie html, pdf, a także różnego rodzaju pliki graficzne lub wideo. "Prześwietlone" treści są następnie umieszczane w specjalnych bazach danych, dzięki którym użytkownicy mogą wyszukiwać interesujące ich materiały na podstawie zindeksowanych słów kluczowych, obrazków czy filmów. Wspomniane bazy danych skonstruowane są w taki sposób, aby po jednorazowej analizie materiału umożliwić odnalezienie go przez użytkowników wyszukiwarki. Mechanizm ten jest zawiera w sobie miliardy zindeksowanych fraz, dzięki czemu wyszukanie dokumentów z poziomu Google trwa znacznie poniżej sekundy, umożliwiając odpowiednią segregację wartościowych treści dla użytkownika - spośród niewyobrażalnie dużej liczby słów kluczowych.

Teraz, kiedy już objaśniliśmy mechanizmy indeksowania stron internetowych przez wyszukiwarki, można przejść do omówienia pojęcia PageRank. W ogólnym skrócie jest to metoda, dzięki której indeksowanym witrynom nadawana jest określona wartość liczbowa, oznaczająca ich jakość z punktu widzenia algorytmów Google. PageRank został stworzony specjalnie na potrzeby najpopularniejszej obecnie wyszukiwarki na świecie – Google – przez Larry'ego Page'a i Sergieja Brina, jeszcze w czasie ich studiów na Uniwersytecie Stanforda w roku 1998. Wbrew błędnym interpretacjom nazwa nie wzięła się od angielskiego słowa 'strona' czyli 'page', a od nazwiska jednego z twórców Google – Larry'ego Page'a. Należy podkreślić, że wyniki PageRank poszczególnych stron wyświetlane są w pasku narzędziowym Google (Google Toolbar), a także za pośrednictwem niezależnych serwisów.

Za datę wkroczenia PageRank do Internetu przyjmuje się 9 stycznia 1998 rok, kiedy to algorytm został opatentowany w Stanach Zjednoczonych, stając się znakiem handlowym Google. Co ciekawe, patent te nie należy do firmy Google, gdyż wówczas twórcy jeszcze studiowali, robiąc projekt na Uniwersytecie Stanforda. Amerykański gigant dogadał się jednak z uczelnią i w konsekwencji uzyskał prawa licencyjne na wyłączność. Oczywiście nie za darmo – uniwersytet otrzymał aż 1,8 miliona akcji Google, których wartość w 2005 roku – czyli w momencie sprzedaży – osiągnęła 336 milionów dolarów.

Jak działa PageRank?

PageRank ma ścisły związek z pozycjonowaniem strony. Kluczową kwestią w przypadku tego algorytmu są jednak odnośniki. Google stworzyło rozwiązanie polegające na tym, że jakość tekstu jest proporcjonalna do liczby tekstów powołujących się na tekst źródłowy. Co to oznacza? Jeśli opublikowaliśmy na naszej stronie wartościowy tekst, czyli taki, który jest unikalny, ma dużą liczbę wyświetleń, a ponadto pojawiają się do niego odnośniki na witrynach zewnętrznych, to jego pozycja PageRank ma większą wartość. Z kolei tekst unikalny, który cieszy się mniejszą renomą wśród odwiedzających, nawet jeśli jest dobrej jakości, nie zdobędzie porównywalnego do pierwszego przykładu wskaźnika PageRank. Co więcej, wartość liczbowa może wzrosnąć w przypadku, gdy zewnętrzny adres polecający (przekierowujący do naszej strony) również będzie miał wysoki PageRank – oznacza to tyle, że jesteśmy polecani przez adres o wysokim stopniu zaufania. A zatem im więcej odnośników z zewnątrz, cieszących się dużą oglądalnością i wyższym wskaźnikiem PageRank, tym bardziej rośnie szansa na to, że nasz artykuł znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google.

Rozwiązanie stworzone przez Google wprowadzane jest do kolejnych wyszukiwarek internetowych, choć szczegółowa specyfikacja i zasady działania PageRank do dziś utrzymywane są w ścisłej tajemnicy. Podobnie jak w przypadku innych algorytmów (m.in. Panda czy Pingwin), amerykański gigant regularnie wprowadza nowe zmiany, których celem jest eliminowanie nieuczciwych praktyk SEO, a jednocześnie nanosi kolejne poprawki związane ze zwiększeniem bezpieczeństwa i stabilności.

W tym miejscu warto przyjrzeć się również innym, nie mniej istotnym czynnikom, wpływającym na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwarki Google. Znajomość i stosowanie się do poniższych wskazówek znacząco ułatwi pracę nad pozycjonowaniem naszej strony internetowej, pozwalając jednocześnie unikać często popełnianych błędów lub niedopatrzeń. Jest to tym bardziej istotna kwestia, że na algorytm Google ma wpływ ponad 200 czynników, dzięki którym możemy albo znaleźć się wysoko w wyszukiwarce, albo zostać "zakopanym" na kolejnych podstronach, z których korzysta zdecydowana mniejszość internautów.

Co wpływa na wyższą pozycję strony w wyszukiwarce Google?

1. Nazwa a słowa kluczowe

Wbrew pozorom sam adres strony nie ma najmniejszego znaczenia. Należy jednak pamiętać, by uwzględnić w nazwie domeny przynajmniej jedno słowo kluczowe lub jego człon. Ponadto jeśli strona znajduje się w sieci ponad 6 miesięcy, to automatycznie jej pozycja jest lepsza od stron, które dopiero zadebiutowały online.

2. Pozycjonowanie a słowa kluczowe

Optymalnie dobieraj słowa kluczowe. Skoncentruj się na tych, które mają znaczenie dla tematyki strony. Wybieranie fraz popularnych, ale niezwiązanych tematycznie, może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

3. Przemyśl projekt strony

Kwestię pozycjonowania strony internetowej w sieci powinniśmy zaplanować już na etapie projektowania oraz implementacji. Ważne jest, aby strona tworzona była zgodnie ze standardami Google, aby można było dopasować się do jej algorytmów. Tutaj powinniśmy wziąć pod uwagę takie składowe jak:

  • Unikalność treści – zabronione jest kopiowanie tekstów ze stron zewnętrznych.

  • Poprawna nawigacja – warto, aby do poszczególnych podstron prowadził przynajmniej jeden link statyczny.

  • Wskazane jest używanie przyjaznych linków URL oraz umiejętne wprowadzanienagłówków h1, h2, h3.

  • Należy pamiętać o indywidualnym tytule strony głównej oraz pozostałych podstron.

  • Nie można również zapominać o dbaniu o poprawność nazw plików i tytułów, gdyż nawet drobne literówki mogą zmniejszyć szansę na wyższą pozycję w wyszukiwarce.

4. PageRank

W przypadku algorytmu PageRank link ze strony X do strony Y traktowany jest jako głos oddany przez stronę X na stronę Y. Kluczową kwestią jest tu liczba oddanych w ten sposób głosów – nie są zatem zliczane linki bezpośrednie. Aby PageRank strony, która otrzymała głos był wyższy, dane liczbowe PageRank głosującej również musi mieć wyższą wartość.

Jak widać, aby strona internetowa znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google, należy spełniać dużą liczbę narzuconych przez Google wymagań. Jeśli jednak poświęcimy odpowiednią ilość czasu i będziemy konsekwentni w budowaniu pozycji strony, to w ciągu kilku miesięcy nasz wysiłek może się zwrócić z nawiązką.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów