Pinterest - jak promować na nim swoje produkty?

Żyjemy w czasach, kiedy media społecznościowe są tak samo popularne, jak oglądanie wiadomości i czytanie gazet. Wielu z nas zagląda jedynie na swoje ulubione serwisy, gdzie spędza swój czas i prowadzi na bieżąco swój profil. Tak samo, jak ludzie różnią się od siebie, tak też poszczególne serwisy oferują inne możliwości. Mówi się, że Twitter służy do wyrażania tego, co robisz, Facebook do wyrażania tego, kim jesteś, a Pinterest - tego, kim chciałbyś być. Tendencje te przekładają się także na kształtowanie strategii marketingowych i obecności w mediach. Przyjrzymy się z bliska Pinterestowi - serwisowi, na którym można wizualizować swoje marzenia.

Pinterest - jak zacząć?

Pinterest, jak każdy portal społecznościowy, oferuje założenie własnego profilu oraz możliwość integracji w technologii mobile (m.in. na Androida, iPhona). Ponadto można go połączyć z Facebookiem, przez co publikowane treści będą widoczne jednocześnie w dwóch kanałach i mogą linkować do siebie nawzajem. Można także zalogować się kontem na Facebooku, co znacznie ułatwia proces rejestracji.

Pinterest to nieskończone źródło inspiracji. Użytkownicy otrzymują możliwość kreowania nieograniczonej ilości tablic, którym sami dyktują tematy i decydują, co ma się na nich znaleźć. Zawartość to głównie przekaz wizualny:

  • zdjęcia - zarówno te profesjonalne, z oficjalnych stron sklepów internetowych, jak i zdjęcia produktu w użyciu,

  • ilustracje - najczęściej twórczość własna oraz aktualne trendy, np. wzory plakatów do wnętrz,

  • infografiki autorstwa niezależnych artystów lub będące elementem kampanii.

Warto dodać, że pomimo całkowitej swobody dodawania i udostępniania zdjęć na portalu Pinterest, największy zasięg mają tylko materiały w wysokiej rozdzielczości. Słabsze grafiki są na starcie dyskwalifikowane przez użytkowników, ponieważ są słabo widoczne i mało estetyczne na tle konkurencji.

Użytkownikami Pinteresta są głównie kobiety - dzięki wirtualnym tablicom przenoszą całą pracę koncepcyjną do internetu. Planowanie ślubu, organizacja remontu i aranżacji wnętrza lub spis kulinarnych inspiracji - to główne zadania Pinteresta. Zakładając własne konto warto uwzględnić, że dominującymi tematami i zarazem najbardziej poszukiwanymi kategoriami są:

  • inspiracje wnętrzarskie,

  • kulinaria,

  • moda,

  • DIY.

O ile moda czy wnętrza to faktycznie specyfika, której nie sposób przeskoczyć, reprezentując biznes z nimi niepowiązany, o tyle DIY jest już bardziej obiecującym trendem. Użytkownicy Pinteresta są bardzo otwarci na niecodzienne rozwiązania i tutoriale z wykorzystaniem produktów codziennego użytku. Nikogo już nie dziwią projekty lamp z płyt CD lub wykroje, wskazujące, jak uszyć sukienkę z męskiej koszuli. Warto wysilić się na unikalny content z użyciem swojego produktu, a zdjęcie będzie wędrować się po całym świecie i zagości na setkach tablic.

Zakładając konto firmowe na Pintereście, trzeba już na samym początku zadbać o ujednolicenie komunikatów i kreatywne podejście do produktu. Dla formalności - nazwa wyświetlana na profilu powinna być identyczna z nazwą użytkownika. Podobnie powinno być w kwestii opisu profilu. Ważne, aby zawierał on frazy kluczowe (tak, jak przy pozycjonowaniu), ale był jednocześnie przyjazny w odbiorze. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, dlatego dobrze jest postawić na naturalny przekaz, nawet jeżeli odbyłoby się to kosztem jednej z fraz. Opis i prezentacja naszego profilu decyduje o pierwszym wrażeniu i daje szansę na zainteresowanie klienta marką.

Działania promocyjne i Pinterest

Pinterest to miejsce w sieci, gdzie można spotkać ludzi kreatywnych, ciekawych i przede wszystkim - chętnych do dzielenia się swoimi opiniami. Dlatego należy do niego podejść zupełnie inaczej niż do standardowych kampanii marketingowych. Po prostu trzeba się zaangażować, dobrze bawić i być częścią społeczności. To z kolei znaczy, że nie można jedynie dodawać treści, zdjęć czy ilustracji. Trzeba także doceniać pracę innych użytkowników. Znacznie lepiej będzie wyglądało konto, na którym są przypięte inspiracje z innych tablic o podobnej tematyce, niż zwykłe konto ze zdjęciami produktowymi jednej marki.

Drugą ważną rzeczą jest dodanie widgetów Pinteresta na stronie sklepu internetowego. W ten sposób użytkownicy będą mieć możliwość przypięcia produktów, które im się spodobają, bezpośrednio na swoją tablicę i udostępnienie treści na profilu.  

Pinterest - na co uważać?

Pierwszym i najczęstszym błędem jest brak linków lub linki, które prowadzą do nieistniejących stron. Jeżeli zapomnimy o dodania linku do zdjęcia, które zostało opublikowane bezpośrednio z komputera - nic straconego. Wystarczy wejść w edycję i podlinkować do odpowiedniej podstrony. Jednak sprawa się komplikuje, jeżeli w przeszłości podlinkowaliśmy zdjęcie i nie sprawdziliśmy, czy link jest nadal aktualny. Często tak się dzieje, gdy została zmieniona struktura sklepu internetowego, a wraz z nią - linki do poszczególnych produktów. Dlatego za każdym razem, gdy zmienia się budowa strony, sposób prezentacji menu - warto sprawdzić, czy linki promowanych produktów wyglądają tak samo. Jeżeli wykryjemy rozbieżności - wystarczy podmienić pierwotny link na prawidłowy przy użyciu edycji na Pintereście. Można także wykonać przekierowania 301 dla odpowiednich adresów.

Drugą, ważną i często zaniedbywaną rzeczą, jest weryfikacja. Pinterest to pożyteczne narzędzie pozyskiwania wejść na stronę, a jeżeli już na samym początku zweryfikujemy swój firmowy profil - będziemy wyglądać profesjonalnie. Dlatego warto poświęcić chwilę na wypełnienie wszystkich rubryk w polu prezentacji profilu. Dodatkowo wpłynie to na ekspozycję witryny i zwiększy szansę na to, że zainteresowany danym pinem klient przejdzie bezpośrednio na naszą stronę.