Planowanie własnej kariery zawodowej - Zmiana pracy (cz.5)

Co jest najważniejsze w pierwszych dniach w nowej pracy? Na co zwracają uwagę pracodawcy i co może ci pomóc na nowym stanowisku? Przede wszystkim opanowanie, pewność siebie i brak stresu - reszty się nauczysz! Sprawdź, kiedy zmiana pracy jest konieczna oraz jak się do tego przygotować!

Każda zmiana to sytuacja powodująca stres. Boimy się tego, co nowe i nieznane. Często wolimy się nie wychylać tylko dlatego, by zostać w miejscu, które stanowi dla nas strefę komfortu i jest bezpieczne. Nie zawsze jednak jest to odpowiednie rozwiązanie. Zmiany, choć trudne na początku, zazwyczaj wychodzą na dobre. Jeśli widzimy konieczność przeprowadzenia zmiany w naszym dotychczasowym życiu zawodowym, to znak, że w obecnym miejscu przestaliśmy się już rozwijać i nie widzimy możliwości, aby mogło się to zmienić.

Zmiana pracy a radzenie sobie ze stresem 

Jeśli zdołamy już poradzić sobie ze strachem związanym ze zmianą pracy i zdecydujemy się na nową, najgorsze mamy już za sobą. Pierwszy dzień w nowym miejscu, choć równie stresujący, ma jeden atut - trwa tylko jeden dzień. Aby uniknąć nieprzyjemności, przygotuj się na niego w odpowiedni sposób. Przede wszystkim dzień wcześniej wybierz strój, w którym będziesz czuł się swobodnie i wygodnie. Zaplanuj dojazd do miejsca pracy i sprawdź, o której powinieneś wyruszyć, aby się nie spóźnić. Wyśpij się. Rano zadbaj o dobry wygląd, użyj ulubionych perfum i zadbaj o dobry nastrój. Przy pierwszym spotkaniu z szefem i współpracownikami bądź pewny siebie, ale nie arogancki. Uśmiechaj się i staraj się nawiązać kontakt z każdą osobą.

Umiejętności komunikacyjne a zmiana pracy

To właśnie umiejętność komunikacji ze współpracownikami może okazać się bezcenna na początku nowej pracy. Staraj się rozmawiać z wszystkimi, nie stroniąc od żadnych kontaktów. Dopiero z czasem będziesz mógł stwierdzić, z którymi osobami będziesz trzymał się bliżej, a z którymi nie masz wspólnych tematów. Nie oceniaj pochopnie osób które poznałeś, a przynajmniej nie wypowiadaj swoich ocen na głos. Na razie nie wiesz jeszcze, komu możesz ufać. Nie wahaj się pytać nawet o najprostsze rzeczy - masz prawo, jesteś nowym pracownikiem. Staraj się skupić i wykonuj swoje nowe obowiązki z zaangażowaniem i skrupulatnością.

Mowa ciała pod kontrolą

Pamiętaj, że każdy werbalny komunikat powinien mieć odzwierciedlenie w mowie ciała. Czasem gesty i mimika stanowią 90% przekazu, warto więc zadbać o to, by były one zbieżne z tym, co mówisz. Podstawą dobrego kontaktu ze współpracownikami jest umiejętność słuchania i zainteresowanie tym, co mówią. Słuchaj uważnie, zadawaj pytania i bądź zaangażowany. Receptą na wiele sytuacji jest także uśmiech. Nawet najgorsza sytuacja, sprawnie zamieniona w żart, może pozwolić Ci zachować twarz.

Kreowanie nowego wizerunku - zmiana pracy

Zmiana pracy wiąże się z dołączeniem do nowego środowiska, gdzie nie unikniesz oceniania. Bardzo wiele znaczy już pierwsze kilka sekund kontaktu - pierwsze wrażenie można wywrzeć tylko raz. Po tej pierwszej chwili zostajemy przez naszego rozmówcę zakwalifikowani do konkretnej grupy osób i trudno będzie to później zmienić. Jak temu zaradzić? Znowu najlepszym rozwiązaniem jest po prostu uśmiech i naturalność. Dobry nastrój i serdeczność zazwyczaj pozytywnie wpływa na relacje z ludźmi.

Zarządzanie czasem

Pierwsze kilka tygodni w nowej pracy to przejmowanie nowych obowiązków i nauka procedur, które funkcjonują wewnątrz organizacji. Nie przejmuj się, jeśli na początku będziesz mieć mnóstwo pytań - to normalne. Każdy nowy pracownik jest na to narażony, a ci bardziej doświadczeni są w takiej sytuacji zobowiązani do udzielenia odpowiedniej pomocy. Z czasem staraj się wykonywać coraz więcej czynności sam i bierz za nie odpowiedzialność. Staraj się w jak najlepszy sposób zarządzać czasem i priorytetami zadań, tak, aby realizować je zgodnie z wykazem obowiązków na Twoim stanowisku. To recepta na sukces!

Już po kilku tygodniach w nowym miejscu pracy wszystko powinno wrócić do normy. Mniejszy stres, nowe znajomości, rozwijające obowiązki, pierwsze sukcesy. Czy warto było zatem wzbraniać się zmiany pracy i stresować pierwszym dniem w nowym środowisku? Teraz już wiesz, że nie.