Po raz kolejny akcja "Weź paragon"

Tradycją stają się okresowe akcje pod tytułem "Weź paragon", które mają na celu uświadomienie konsumentów jak ważne jest żądanie wydania potwierdzenia dokonania zakupu. Jeśli sprzedawca zobowiązany jest do rejestrowania transakcji za pomocą kasy fiskalnej, jego obowiązkiem jest wydanie paragonu przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Akcja "Weź paragon" - organizatorzy

Akcje te prowadzone są przez urzędy kontroli skarbowej, izby i urzędy skarbowe oraz koordynowane przez Ministerstwo Finansów. Dodatkowe wsparcie zapewniają: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej oraz BCC.

Nie bądź Jeleń, weź paragon

"Nie bądź Jeleń, weź paragon" – takie hasło pojawia się w okresie ferii zimowych i letnich wakacji. Same akcje mają na celu nie tylko kontrolę podatników, ale również uświadomienie konsumentów. W przypadku, gdy sprzedawca zobowiązany jest do prowadzenia sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, musi wydawać każdorazowo paragon. Nie zawsze jednak jednak jest on przekazywany kupującemu, co jest niezgodne z przepisami. Może to bowiem oznaczać, że sprzedawca zataja wysokość przychodów, powiększając tym samym działalność szarej strefy.

Wydanie paragonu świadczy przede wszystkim o tym, że działalność prowadzona jest w sposób uczciwy. Główne przekazy akcji informacyjno- edukacyjnej mają na celu podkreślenie, że konsument biorąc paragon:

  • zapewnia sobie prawo do zgłoszenia reklamacji,
  • wspiera uczciwą konkurencję,
  • ułatwia sobie porównanie cen,
  • zyskuje pewność, że nie został oszukany,
  • zmniejsza szarą strefę.

W okresie wakacyjnym kontrole przeprowadzane są przede wszystkim w miejscowościach wypoczynkowych, obleganych przez turystów.