Copywriter – co powinien wiedzieć rozpoczynając pracę?

To już postanowione – chcesz zostać copywriterem. Przygotowałeś portfolio, przeczytałeś wiele artykułów na ten temat, wydaje ci się, że jesteś już gotowy i tutaj pojawia się problem, bo… nie wiesz co dalej. Skąd wziąć pierwsze zlecenia? Gdzie powinien udać się początkujący copywriter? Sprawdź!

Strony internetowe, które powinien znać każdy początkujący copywriter

Szukanie zleceniodawców może nie być łatwe, jednak istnieje wiele stron, które mogą sprawić, że wszystko pójdzie sprawniej. Co warto obserwować?

  • Początkujący copywriter może uznać za pomocne wszelkie portale z ogłoszeniami o pracę (praca.money.pl, olx.pl, gumtree.pl). Oprócz pojedynczych zleceń można na nich znaleźć ofert stałego zatrudnienia. Warto zapisać się do newsletterów i otrzymywać takie ogłoszenia, które nas interesują, gdyż jak wiadomo, na tego rodzaju portalach znajduje się naprawdę mnóstwo zleceniodawców i przeglądanie wszystkich ofert jest po prostu niemożliwe.

  • Warto sprawdzić również grupy na Facebooku (np. Copywriter poszukiwany). Codziennie pojawia się w nich dużo nowych ogłoszeń, które mogą nas zainteresować.

  • Stroną, którą warto odwiedzać jest Freelancer.com, gdzie można zdobyć zlecenia w różnych językach. Wyboru dokonujemy spośród dużej liczby ofert. Witryną przeznaczoną wyłącznie dla copywriterów jest z kolei np. Goodcontent.pl.

  • Jednym z najpopularniejszych portali ze zleceniami jest Oferia.pl. Znajduje się tam bardzo dużo zleceń z różnych dziedzin, dlatego najlepiej włączyć odpowiednie powiadomienia, dzięki którym dotrze do nas tylko to, co nas zainteresuje. Na Oferii oprócz zleceń można znaleźć również propozycje długiej współpracy. Warto pamiętać o zostawianiu kontaktu do siebie pod każdym interesującym nas ogłoszeniem, nawet jeżeli nie uda nam się go dostać, zleceniodawcy mogą się do nas odezwać.

  • Początkujący copywriter powinien sprawdzić również giełdy tekstów (np. gieldatekstow.pl), gdzie można sprzedać gotowe teksty.

Słownik copywritera

Otrzymałeś już pierwsze zlecenie. Zostajesz poproszony o napisanie 30 tekstów zapleczowych, 10 z nich potrzebna jest również w wersji z synonimami, wszystkie teksty mają zamykać się w 2000 zzs. Oblewa cię zimny pot, bo nie masz pojęcia, o czym mowa. Nie martw się, początkujący copywriter ma do tego prawo. Przedstawiamy kilka podstawowych pojęć.

  • zzs/zbs – znaki ze spacjami / znaki bez spacji. Wiele teksów ma określoną długość, bardzo często podawaną w liczbie znaków. Mogą być one liczone ze spacjami lub bez nich;

  • strona znormalizowana – 1800 znaków ze spacjami;

  • SEO copywriting – stworzenie tekstu opartego na frazie kluczowej, którą trzeba w nim zawrzeć. Jest on pisany w taki sposób, aby zdobył jak najwyższe miejsce w wyszukiwarce;

  • black hat SEO – złe praktyki SEO, karane przez Google. Polegają np. na ukrywaniu tekstu (kolor tekstu taki sam, jak tła), sztucznym generowaniu linków itp.;

  • precle – teksty oparte na frazie kluczowej, które nie do końca są przeznaczone dla ludzi, ale właśnie dla wyszukiwarek. Najczęściej poziom tekstu jest dość niski, a precle tworzy się hurtowo. W ich przypadku zdecydowanie liczy się ilość, nie jakość;

  • teksty zapleczowe – teksty na zaplecze również powstają w oparciu o frazę kluczową, jednak tworzone są w sposób bardziej rzetelny, dla „realnego” odbiorcy, nie wymagają dużych nakładów pracy, jednak muszą być związane z tematyką;

  • synonimy / teksty zsynonimizowane / teksty w alternatywach – niemal każde słowo w takim tekście powinno posiadać synonim. Są to teksty tworzone do programów, które wygenerują z jednego tekstu kilkaset/kilkadziesiąt (wszystko w zależności od liczby znaków) innych. Ich zapis wygląda następująco: {Dobry|Świetny|Doskonały} {tekst|artykuł} {powstał|napisano} {wczoraj|dzisiaj}. Przykładowe zdania, które powstaną po przemieszaniu:
    Dobry tekst powstał dzisiaj, Świetny tekst napisano wczoraj, Doskonały artykuł powstał wczoraj itd.