Połączenia żywieniowe czyli co jeść z czym, a czego unikać - niezdrowe zestawy

Jedzenie ma wpływ nie tylko na nasz wygląd, ale również samopoczucie, dlatego tak ważne jest przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania, aby zachować zdrowie i formę. Co ciekawe powinniśmy zwracać uwagę nie tylko na to, co jemy, ale również w jakim zestawieniu. Są bowiem połączenia żywieniowe, które w połączeniu ze sobą tracą swoje odżywcze składniki. Przeczytaj, jakich połączeń żywieniowych unikać.

Złe połączenia żywieniowe, czyli zestawy szkodliwe dla zdrowia

Jak ogórek, to nie pomidor

W pomidorze występuje witamina C, która w połączeniu z ogórkiem jest rozkładana przez askorbinazę - enzym, który zawiera ogórek. Dlatego też nie tylko nie powinniśmy go jeść z pomidorem, ale też z innymi warzywami zawierającymi witaminę C, np. kapustą, papryką, kalafiorem czy natką pietruszki

Bułka z masłem, czyli tłuszcze nasycone i cukry proste

O dziwo tym razem przysłowie może zwieść, bo nie powinno łączyć się bułki z masłem. Bułka to przede wszystkim węglowodany szybko przyswajalne, które po zjedzeniu podnoszą cukier we krwi. Kiedy trzustka mobilizuje się, aby wyrównać poziom cukru produkuje insulinę, która pobudza Fkomórki do zaopatrywania się w energię zapasową, w tym magazynowania tkanki tłuszczowej. Połączenie w jednym posiłku cukrów prostych i tłuszczy nasyconych sprzyja także syntezie złego cholesterolu. Poza bułką z masłem, można tutaj zaliczyć przede wszystkim wyroby cukiernicze: pączki, ciasto francuskie, kruche ciastka, batoniki itp.

Herbata, kawa i wino dopiero po posiłku

Każdy z tych napojów należy spożywać ok. 2 godziny po posiłku i unikać popijania nimi podczas jedzenia. Dlaczego? Dzięki obecności w każdym z tych napojów przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed starzeniem się. Niestety - mają również właściwości wiązania metali - w tym żelaza, które po wejściu w reakcję z polifenolami traci zdolność do wchłaniania. Dlatego częste popijanie posiłków np. kawą może doprowadzić ostatecznie do anemii.

Melon to singiel - najlepiej mu w pojedynkę

Melony należy spożywać osobno, ponieważ są trawione bardzo szybko. Wszelkie pożywienie, z którym byłyby połączone, opóźnia ich trawienie, powodując fermentację.

Mimo, że każde z tych połączeń żywieniowych nie jest tak szkodliwe dla naszego organizmu, jak np. fastfoody, jeżeli chcemy zmienić swoje nawyki żywieniowe i świadomie zacząć się zdrowo odżywiać, warto tak łączyć pokarmy, aby zyskiwały jeszcze wartość dodatnią, zamiast szkodzić sobie nawzajem.

Artykuły z cyklu
„Połączenia żywieniowe czyli co jeść z czym, a czego unikać”
Zobacz wszystkie