Pomysł jest, pieniędzy brak...

Każde przedsiębiorstwo, by mogło funkcjonować, potrzebuje gotówki. Według statystyk przeżywa tylko 1 na 10 startupów. Dowiedz się, w jaki sposób możesz sfinansować początkującą działalność gospodarczą.

Dotacje unijne

Dotacje unijne to najpopularniejsza forma wsparcia początkujących przedsiębiorców. W ciągu ostatnich 6 lat starupowcy aplikowali do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) o łączną kwotę ponad 12,24 mld zł. Dzięki unijnym dotacjom prawie 6 tysięcy polskich startupów otrzymało średnio po 495 tys. zł na rozwój swojej działalności.

Przykładem dotacji unijnych jest program 6.2. Oferuje on 40 tys. zł na osobę lub 20 tys. zł w przypadku spółdzielni. Wsparcie to nie obejmuje:

  • fundacji,

  • stowarzyszeń,

  • spółek prawa handlowego,

  • działalności w rybołówstwie, akwakulturze, rolnictwie i górnictwie.

Co więcej, nie można łączyć dofinansowań z dwóch różnych programów - Kapitału Ludzkiego i Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Warto podkreślić, że wsparcie to ma charakter bezzwrotny.

Innym popularnym sposobem dofinansowań unijnych jest inicjatywa JEREMIE (ang. Joint European Resources for Micro-to-Medium Enterprises). JEREMIE to wspólny projekt Komisji Europejskiej, Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Swoim zasięgiem obejmuje województwa:

  • pomorskie,

  • zachodniopomorskie,

  • łódzkie,

  • dolnośląskie,

  • wielkopolskie.

Co do zasady wsparcie adresowane jest do małych i średnich przedsiębiorstw, które ze względu na niespełnianie wymagań nie mogą liczyć na uzyskanie kredytu bankowego na rozruch swojej działalności.

 

Ważne!

Wsparcie JEREMIE wymaga wkładu własnego w wysokości min 10% wartości projektu.

Pożyczka JEREMIE oprocentowana jest 8,91% w skali roku. Forma spłaty ustalana jest indywidualnie. Wysokość wsparcia może wynosić 10 - 300 tys. zł.

Crowdsourcing i crowdfounding

Crowdsourcing pozwoli początkującemu przedsiębiorcy zaoszczędzić czas i pieniądze. Polega on na społecznej wymianie pomysłów. Użytkownicy dyskutują na temat rozwiązań biznesowych, dzielą się własnymi doświadczeniami i doradzają sobie wzajemnie. Z kolei crowfounding to w skrócie szukanie inwestorów w internecie. Internauci mogą wesprzeć przedstawiony projekt finansowo. Niektórzy inwestorzy zastrzegają sobie procentowy udział w zyskach startupa.

Social landing

Początkujący przedsiębiorca może skorzystać także ze społecznościowej pożyczki. Są to alternatywy dla ofert tzw. parabanków. Sami ustalamy warunki pożyczki. Za pośrednictwem portali social landingowych pożycza się pieniądze bezpośrednio od zainteresowanych internautów, bez pośredników.

Anioły biznesu

Anioł biznesu to osoba, która decyduje się finansować nowe przedsiębiorstwo w zamian za udziały. Ich pomoc nie musi ograniczać się wyłącznie do wyłożenia kapitału. Mogą oni również pomagać w kwestiach prawnych, kadrowych, kontaktach biznesowych. Sposoby działania aniołów biznesu są różne. Dotyczyć mogą wszystkich typów przedsiębiorstw.