Jak założyć salon fryzjerski - praktyczne wskazówki

Salon fryzjerski to dobry pomysł na biznes dla osób przedsiębiorczych, utalentowanych i przede wszystkim - posiadających kilkuletnie doświadczenie w zawodzie.Tego typu działalność ma szansę powodzenia zarówno w dużym mieście, jak i w mniejszych miejscowościach, a nawet wsiach. Wszędzie bowiem znajdują się kobiety i mężczyźni, którzy pragną dobrze wyglądać i dbać o swój wizerunek. Jak założyć własny salon fryzjerski? Jakich procedur należy dochować? Na co zwrócić szczególną uwagę? Jak osiągnąć sukces? Odpowiedzi na te i inne pytania oraz praktyczne wskazówki, jak założyć salon fryzjerski znajdziesz w niniejszym artykule!

Jak założyć salon fryzjerski - formalności

Rejestracja firmy

Chcąc założyć własny salon fryzjerski, w początkowej fazie warto zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną osób fizycznych. Wówczas w celu zarejestrowania działalności należy wypełnić druk CEIDG-1. Co ważne, przedsiębiorca ma cztery możliwości jego złożenia:

  • osobiście w urzędzie miasta lub gminy,
  • elektronicznie przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu kwalifikowanego,
  • elektronicznie bez bezpiecznego podpisu kwalifikowanego - profil zaufany ePUAP,
  • listem poleconym (podpis poświadczony notarialnie).

Przy trzeciej możliwości należy pamiętać, że konieczne będzie udanie się do odpowiedniej placówki urzędu i potwierdzenie swojej tożsamości.

Rejestracja do VAT

Podmioty, które będą czynnymi podatnikami VAT, powinny złożyć formularz VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym.

Wskazówki odnośnie wypełnienia VAT-R znajdziesz w artykule Jak wypełnić VAT-R?

Rejestracja do ZUS

Oprócz CEIDG-1 oraz VAT-R należy także pamiętać o złożeniu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych formularza ZUS ZUA. Druk ten ma na celu zgłoszenie osoby do ubezpieczenia.

Wskazówki odnośnie wypełnienia ZUS ZUA znajdziesz w artykule Jak wypełnić ZUA?

Sanepid

Szczegółowe wymogi sanitarne, jakie musi spełniać salon fryzjerski, zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dn. 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Przepis ten uchylono, jednakże ustawodawca do tej pory nie wydał zastępczego aktu prawnego, w związku z czym Sanepid wciąż opiera się na jego regulacjach.

Zgodnie z jego treścią pomieszczenie, w którym świadczone będą usługi fryzjerskie, powinno być zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu - albo stanowić wyodrębnioną część lokalu/budynku.

W salonie fryzjerskim należy wydzielić kilka zasadniczych pomieszczeń, o których mówi wyżej wspomniane rozporządzenie. Wśród nich wymienia się:

  • pomieszczenie do świadczenia usług,
  • szatnię i poczekalnię,
  • pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla klientów,
  • miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
  • pomieszcznie (lub szafy) do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,
  • miejsce na pojemniki, w których gromadzone są odpady.

Ponadto zakład powinien posiadać dostęp do ciepłej i zimnej wody. Niedopuszczalne jest palenie wyrobów tytoniowych w zakładzie (chyba że została wydzielona palarnia) oraz wprowadzanie do niego zwierząt.

Salon fryzjerski - określenie specjalizacji

Jest to pierwszy i zasadniczy punkt, na którym należy się skupić na długo przed założeniem biznesu w postaci salonu fryzjerskiego. Przyszły przedsiębiorca powinien odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie - w czym chce się specjalizować? Udzielenie odpowiedzi nie powinno być problemem, bowiem doświadczony fryzjer bądź stylista musi znać mocne i słabe strony - zarówno swoje, jak i potencjalnego zespołu. Te najmocniejsze powinny stanowić podstawę - główną usługę świadczoną przez salon. Z reguły są to strzyżenie i koloryzacja. Dopiero na dalszych miejscach znajdują się pielęgnacja czy czesanie.

Odpowiedni lokal kluczem do sukcesu

Znalezienie odpowiedniego lokalu dla salonu fryzjerskiego jest niezwykle istotne. Przyszły przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę na jego lokalizację oraz wielkość.

Salon fryzjerski powinien znajdować się w miejscu, do którego klient łatwo dotrze, które będzie charakteryzowało się dobrym połączeniem komunikacyjnym i dostępem do parkingu. Nie ma co ukrywać - lokalizacja uzależniona jest również od konkurencji oraz funduszy, jakie posiada przyszły przedsiębiorca. Nierozsądnym wydaje się otwieranie czwartego salonu na ulicy, na której istnieją już trzy inne.

Istotnym aspektem są również ceny -  im mniejsza odległość od centrum, tym wyższy czynsz.

Natomiast jeżeli chodzi o wielkość lokalu, to nie może on być zbyt mały. Powinien posiadać wydzieloną poczekalnię, toaletę dla klientów, pomieszczenie socjalne oraz salę główną. Przy czym w sali głównej powinny znajdować się minimum dwa stanowiska do strzyżenia oraz miejsca do mycia włosów.

Wynajmując lokal pod działalność, należy liczyć się również z dodatkowymi kosztami - takimi jak remont mający na celu dostosowanie go do charakteru świadczonych usług.

Wyposażenie lokalu

Wyposażenie lokalu to kolejny ważny aspekt, na który należy zwrócić uwagę przed założeniem własnego biznesu. Specjalistyczny sprzęt nie należy do najtańszych i trzeba wydzielić na niego sporo środków. Niekiedy sięgnięcie do własnych oszczędności nie wystarczy i początkujący przedsiębiorca jest zmuszony do skorzystania z zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak np.:

Wywiad z właścicielem salonu fryzjerskiego Trinity we Wrocławiu

jak założyć salon fryzjerski

Chcąc zachęcić osoby dotychczas nieprzekonane do założenia własnego biznesu tego rodzaju, postanowiliśmy przeprowadzić wywiad z właścicielem jednego z najbardziej prestiżowych wrocławskich salonów fryzjerskich - Trinity -panem Arturem Żukowskim, który szczyci się wieloletnim doświadczeniem zawodowym oraz wykwalifikowaną kadrą stylistów-fryzjerów. Salon prowadzony jest w formie spółki cywilnej trzech wspólników.

Jakie były Pana pierwsze kroki w kierunku założenia własnej firmy?

Kiedy wraz ze wspólnikami zdecydowaliśmy się na złożenie własnego salonu, pierwszym krokiem, jaki podjęliśmy w tym kierunku, było gromadzenie oszczędności oraz poszukiwanie lokalu, który odpowiadałby naszym oczekiwaniom.

Skąd pochodził kapitał na założenie firmy?

Jak już podkreślałem, głównym źródłem finansowania firmy w jej początkowych okresie były oszczędności wszystkich wspólników, a także kredyt. Nie korzystaliśmy z dotacji unijnych ani innych rodzajów wsparcia.

Co sprawiło Panu największe trudności, a co było największym zaskoczeniem?

Największym problemem było znalezienie lokalu - dobrze zlokalizowanego, o odpowiednim (nie za małym) metrażu - oraz rozpropagowanie informacji o nim. Problemem okazała się również cała biurokracja związana z założeniem tego typu biznesu. Natomiast największym zaskoczeniem okazały się podatki oraz składki ZUS. Mimo iż zdawaliśmy sobie sprawę, że są oczywistością, zadziwiły nas.

Jakie wartości przyświecały Państwu przy tworzeniu firmy?

Chcieliśmy stworzyć salon, w którym zarówno nasi klienci, jak i my, jako właściciele, będziemy się dobrze czuli. Który da nam niezależność i pozwoli zaspokoić potrzeby najbardziej wymagających klientów.

W jaki sposób promowali Państwo swój salon? Jak obecnie wygląda jego promocja?

Na samym początku działalności, co może zaskoczyć, nie promowaliśmy salonu. Każdy z nas posiadał swój portfel klientów (zdobyty w poprzednich miejscach pracy), którzy przeszli z nami do naszego salonu. Generalnie na tym etapie jakakolwiek dodatkowa reklama nie była nam potrzebna.

Natomiast obecnie, idąc z duchem czasu, w celach promocyjnych wykorzystujemy, dobrze wszystkim znany, serwis społecznościowy Facebook oraz korzystamy z kampanii reklamowych w radio. Jednak jednym z głównych źródeł klientów jest poczta pantoflowa.

Obecnie zastanawiamy się także nad wprowadzeniem innych form promocji - takich jak np. program lojalnościowy, który pozwoli na nawiązanie i utrzymanie pozytywnych relacji z wybranymi i najbardziej wartościowymi klientami.

Na jakim etapie rozwoju znajduje się Państwa salon fryzjerski?

Cały czas się rozwijamy, czego najlepszym potwierdzeniem jest ciągłe poszukiwanie przez nas wykwalifikowanych fryzjerów i stylistów, których niestety brakuje na naszym polskim rynku.

Ilu pracowników posiada Pana salon?

Aktualnie w naszym salonie pracuje pięciu wykwalifikowanych i doświadczonych fryzjerów-stylistów oraz recepcjonista. Ponadto w naszej kadrze znajdują się również stażyści i uczniowie, którzy pod naszym czujnym okiem szlifują swoje talenty. Wspólnie dbamy o to, by świadczone przez nas usługi były jak najwyższej jakości i zaspokajały indywidualne potrzeby każdego klienta.

W jaki sposób rekrutował Pan pracowników?

Pracowników szukaliśmy zarówno w sposób tradycyjny - ogłoszenia w prasie - jak również na portalach rekrutacyjnych i w sposób bardziej nowoczesny - za pośrednictwem Facebooka. Jednak jeżeli chodzi o efekty tych rekrutacji, to bywają one różne. Jak już wcześniej podkreślałem, na naszym rynku występuje deficyt dobrych, wyszkolonych i doświadczonych fryzjerów.

W czym specjalizuje się Państwa salon fryzjerski i co wyróżnia go spośród konkurencji?

Naszą główną specjalizacją jest strzyżenie oraz koloryzacja, przy czym zajmujemy się także pielęgnacją i upięciami. Generalnie są to standardowe usługi oferowane przez większość salonów fryzjerskich.

Spośród konkurencji wyróżniamy się przede wszystkim indywidualnym podejściem do klienta. Mamy świadomość, że każdy ma inne oczekiwania i potrzeby. Wykonując swoją pracę, chcemy osiągnąć swój podstawowy cel, którym jest podkreślenie urody oraz odzwierciedlenie unikatowej osobowości naszych klientów.

Czym Pański salon fryzjerski może się pochwalić?

Z pewnością tym, czym możemy się pochwalić, to nasz personel, który tworzy zespół cechujący się partnerstwem, profesjonalizmem oraz wysokim wyszkoleniem technicznym nabytym w renomowanych akademiach Światowego Fryzjerstwa, takich jak VIDAL SASSOON czy TONY & GUY. Ponadto współpracujemy z TVP Wrocław, jesteśmy autorami wielu fryzur w pokazach mody, współpracowaliśmy z kilkoma polskimi gwiazdami.

Co poradziłby Pan osobom noszącym się z zamiarem otworzenia takiego biznesu?

Pierwszą i zasadniczą radą dla osób chcących spróbować własnych sił w biznesie jest to, by zdobyli doświadczenie zawodowe pod okiem prawdziwych profesjonalistów. Kilkuletnia praktyka nabyta podczas pracy w różnych salonach z coraz to bardziej doświadczonymi i utalentowanymi fryzjerami z pewnością jest kluczem do sukcesu. Warto zwrócić uwagę, że wykonując swoją pracę rzetelnie i fachowo, można liczyć na skomponowanie portfela lojalnych klientów, którzy pójdą dalej za swoim fryzjerem-stylistą.

Niezwykle ważne są także szkolenia, organizowane między innymi przez koncerny kosmetyczne, bowiem praktykowany przez nas zawód wymaga ciągłej nauki, doskonalenia oraz podążania za modą i trendami.

W ramach podsumowania, decydując się na otworzenie własnego salonu fryzjerskiego, przyszły przedsiębiorca nie musi obawiać się wymogów formalnych, bowiem w ostatnich latach zostały one ograniczone do niezbędnego minimum. Dodatkowo należy pamiętać również o innych nie mniej istotnych warunkach, stawianych zakładom fryzjerskim przez Sanepid. Co ważne, nie są one aż tak restrykcyjne, by otworzenie własnego biznesu było niemożliwe. Zostanie panem samego siebie nie jest tak trudne, jakby się mogło wydawać - ale wymaga pewnych poświęceń i wytrwałości w dążeniu do celu.

 

jak założyć salon fryzjerski