Porównywarki cenowe - nieuczciwe zagrania na rynku e-commerce

Porównywarki cenowe stały się ważnym elementem zakupów dokonywanych przez internet. W szybki sposób informują o tym, gdzie i w jakiej cenie dostępne są poszukiwane przez nas produkty.

Klienci kochają porównywarki cenowe, ponieważ te w szybki i właściwie bezproblemowy sposób dostarczają informacji na temat poszukiwanego produktu. Podają ceny oraz porównują oferty z największych sklepów internetowych w kraju. Dostarczają również danych na temat poziomu zadowolenia użytkowników z określonego produktu, jak i współpracy z danym sprzedawcą. Wszystkie najpotrzebniejsze informacje zostają przedstawione jak na tacy. Nie pozostaje zatem nic innego, jak tylko przenieść się na odpowiednią stronę internetową i dokonać zakupów.

Jednakże nie zawsze proces zakupowy przebiega dokładnie z opisanym powyżej wzorem. Internetowe porównywarki cen coraz częściej oskarżane są o stosowanie nieuczciwych praktyk na rynku e-commerce.

Porównywarki cenowe – co to jest?

Aby wyjaśnić fenomen porównywarek cenowych, warto przypomnieć, czym jest ten specyficzny rodzaj stron internetowych. Otóż porównywarki cenowe to taki rodzaj serwisu, który pozwala na porównanie cen poszczególnych towarów z kilku sklepów internetowych. Dzięki temu, że każdy użytkownik ma możliwość zastosowania własnych kryteriów wyszukiwania, otrzymuje indywidualną listę wyników, zawierającą zarówno ceny, jak i nazwy sklepów je oferujące.

Porównywarki cenowe stanowią zatem specyficzny rodzaj bazy danych, która uzupełniana na bieżąco zawiera nie tylko ceny regularne, ale również udostępnia informacje na temat najnowszych promocji i wyprzedaży. Ogromną zaletą tego typu witryn jest fakt, że użytkownik wraz z listą wyszukań otrzymuje jeszcze dane dotyczące zadowolenia klientów z użytkowania produktu oraz ocenę współpracy ze sprzedawcą. Z tego powodu porównywarki uznawane są za jedno z najbardziej pomocnych narzędzi w informowaniu klientów i zachęcaniu ich do dokonania zakupu.

Okazuje się jednak, że tak pomocne strony internetowe jak porównywarki mogą także działać na szkodę użytkowników oraz osób, które ogłaszają się za ich pomocą.

Porównywarki cenowe - gwarancja najniższej ceny

Zasadą działania porównywarek jest to, że powinny one pokazywać ceny oferowane przez kilkadziesiąt sklepów, aby użytkownik mógł je porównać i wybrać ofertę, która najbardziej mu odpowiada ze względu na koszt zamówienia, sposoby dostarczenia produktu, formy płatności oraz jeszcze inne kryteria, które potencjalny kupiec może wziąć pod uwagę.

Jednakże fakt otrzymania listy wyników nie zawsze jest zgodny z tym, co przechowują bazy danych porównywarek. Może się okazać, że ich parametry są ustawione w taki sposób, że pokazują jedynie najniższe ceny wyszukiwanych towarów.

Załóżmy, że poszukujemy jakiegoś specyficznego produktu, np. odkurzacza. Wyniki wyszukiwania pokazują, że znajduje się on jedynie w sklepie X oraz w sklepie Y, które oferują go w niemal identycznych cenach. Użytkownik nie ma jednak pojęcia, że w bazie danych widnieją jeszcze informacje na temat sklepów A, B, D i G, które posiadają ten odkurzacz, jednak oferowane przez nich kwoty są lekko lub znacznie wyższe od ofert sklepów X i Y. W przypadku, kiedy klientowi zależy przede wszystkim na cenie towaru, z pewnością nie sprawi to znacznego problemu, ponieważ i tak wybrałby on najtańszą ofertę. Ewentualnie zastanowiłby się nad nieco wyższą ceną w przypadku, gdy inne warunki zakupu byłyby korzystniejsze.

Co w takim razie z osobami, które lubią sobie powybierać i wcale nie liczą na okazje w sieci? Niestety, są one skazane na samodzielne poszukiwania i przedzieranie się przez wiele stron internetowych, co z pewnością zbierze sporo czasu i energii, a nawet może zniechęcić do zakupienia danego przedmiotu.

Takie działanie nie jest również fair w stosunku do tych sprzedawców, którzy oferują wyższe ceny i ich produkty nie zostaną w ogóle wyświetlone w wynikach wyszukiwania. Skazuje to automatycznie mniejsze sklepy na znaczne obniżenie marży, a co za tym idzie konkurowanie z większymi podmiotami, które mogą pozwolić sobie na zaproponowanie najniższej możliwej kwoty.

Porównywarki cenowe i aktualizacja danych 

Oczywiście może zdarzyć się również tak, że ceny zostaną podane prawidłowo, ale nadal klient nie będzie w stanie zaopatrzyć się w produkt, ponieważ nie będzie go w e-sklepie. Cały proces wydaje się niezwykle prosty, o ile dane o ofercie zostały zaktualizowane. Porównywarki cenowe pokażą dostępność towaru w danym sklepie oraz jego cenę. Klient przejdzie na stronę, aby kupić przedmiot. U sprzedawcy dowie się, że niestety towar został wyprzedany jakiś czas temu i nie można go już kupić. Internauta zmuszony będzie do dalszych poszukiwań, a czasem nawet będzie oczekiwał telefonicznego potwierdzenia, że dana rzecz jest faktycznie dostępna w e-sklepie.

Można odnieść wrażenie, że takie działanie zostało celowo zaplanowane, pytanie tylko: przez kogo? Czy jest to zagranie związane z działalnością większych sklepów, czy może jednak zwykłe gapiostwo?

Porównywarki cenowe - a może kupisz coś innego?

Przyzwyczailiśmy się wszyscy do tego, że w trakcie zakupów przez internet dostajemy propozycje zakupienia innych, często powiązanych z naszymi zakupami produktów. Wydaje nam się oczywiste to, że w trakcie składania zamówienia pojawia się dodatkowy pasek, informujący nas o tym, że inni klienci zaopatrzyli się również w określone przedmioty.

Podobną taktykę stosują porównywarki cenowe, jednakże wyniki wyszukiwania mogą nieco odbiegać od oczekiwań. Proszę wyobrazić sobie sytuację, kiedy użytkownik porównywarki poszukuje na przykład książki autora X, zawęża kryteria wyszukiwania i otrzymuje informację o tym, że powieść pana Y znajduje się w kilku sklepach internetowych w niezwykle atrakcyjnej cenie. Czy oznacza to, że poszukiwana książka nie znajduje się w żadnym z większych sklepów? Wydaje się to niemożliwe i rzeczywiście może się okazać, że użytkownik padł ofiarą nieuczciwej praktyki, której dopuściła się porównywarka. Zamiast wskazać wyszukiwany produkt, wyszukiwarka wyświetliła dane dotyczące dostępności innego (najprawdopodobniej promowanego) towaru. Jest to na tyle nieuczciwe zagranie, że godzi nie tylko w sprzedawców, ale również wytwórców, producentów oraz artystów, a co za tym idzie wprowadza nieświadomych klientów w błąd.

Porównywarki cenowe miały pomagać użytkownikom, aby ci nie musieli marnować czasu na przeszukiwanie półek sklepowych i witryn sklepów internetowych w poszukiwaniu idealnej oferty. Jednakże jak zawsze górę wzięły interesy, a nie wygoda klientów i ich zadowolenie. Czy odkrycie nieuczciwych zachowań stosowanych w porównywarkach w stosunku do użytkowników oraz ogłaszających się sprzedawców przyniesie jakieś zmiany? Z pewnością dowiemy się tego w przyszłości.