Pozycjonowanie dla małych firm - jak to zrobić?

Czytając teksty o marketingu internetowym, na pewno wielokrotnie natrafiłeś na trzy często powtarzające się literki: SEO. Jest to angielski skrót od słów Search Engine Optimalization. Oznacza on wszelkie działania, które podejmuje się, by strona wyświetlała się w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej. Jednym słowem: pozycjonowanie. Jest ono niezwykle ważne dla firm, które swoich klientów poszukują w internecie. Uważa się, że najlepsze efekty przyniesie zlecenie działań SEO zewnętrznej, wyspecjalizowanej agencji. To prawda, jednak jest to kosztowna decyzja. Z tego powodu warto przyjrzeć się, jak działa pozycjonowanie, dzięki którym można w tej materii zdziałać wiele na własną rękę.

Pozycjonowanie - duże firmy

Zanim właściciel małego przedsiębiorstwa rozpocznie działania pozycjonerskie, powinien dokładnie przeanalizować obecną sytuację w tym zakresie. Na rynku istnieją duże podmioty, które już dawno temu zdołały sobie wywalczyć uprzywilejowaną pozycję w wyszukiwarce. To strony wyświetlające się na samym szczycie wyników wyszukiwania po wpisaniu nawet bardzo ogólnej frazy - takiej jak np. “serwis informacyjny”. Z takimi gigantami lokalny przedsiębiorca nie ma szans, dlatego walka o ogólne, najczęściej wpisywane sformułowania jest bezcelowa. Wielkie firmy mają wielkie budżety, a ponadto posiadają znaczną przewagę czasu istnienia na rynku i zebranego doświadczenia.

Pozycjonowanie - małe firmy

Co w takim razie mogą zrobić mniejsze podmioty? To proste - postawić na zawężenie pozycjonowania. Opiszmy to na przykładzie wspomnianej wcześniej frazy “serwis informacyjny”. Mały lokalny portal z wiadomościami nie pokaże się wysoko w wynikach wyszukiwania po użyciu takiego sformułowania. Co innego, jeśli jego pozycjonowanie zoptymalizuje się pod kątem rozwiniętej frazy, która zawiera w sobie informacje precyzujące - np. “serwis informacyjny Szczebrzeszyn”.

Inne podejście muszą wdrożyć posiadacze internetowych sklepów o szerokim asortymencie, dla których lokalizacja nie jest w ogóle istotna. Dla nich dobrym wyjściem okaże się pozycjonowanie pod kątem określonych produktów, najlepiej takich, które są poszukiwane i trudno dostępne. Sklep obuwniczy może próbować więc zdobyć wysoką pozycję przy użyciu fraz “sklep z butami nazwa konkretnego modelu”.

Przedstawione podejścia wywodzą się z koncepcji tzw. długiego ogona (ang. long tail). Wywodzi się ona z ekonomii i pierwotnie dotyczyła relacji pomiędzy zyskiem z najlepiej sprzedających się towarów a wpływami z reszty produktów. W SEO długi ogon objawia się w tym, że więcej ruchu generują te mniej popularne frazy, często niedoceniane przez właścicieli witryn WWW, którzy usiłują walczyć o najczęściej używane sformułowanie. Podsumowując - lepiej jest zoptymalizować stronę pod kątem kilku-kilkunastu dłuższych słów kluczowych, niż przeznaczać czas i pieniądze na wspinanie się w wynikach wyszukiwania za pomocą “gorących” fraz.

Pozycjonowanie - budowa i zawartość strony

Kolejna fundamentalną kwestią dla pozycjonowania jest konstrukcja witryny oraz jej zawartość - tzw. content. Profesjonalna strona powinna zostać zaprojektowana indywidualnie, bez używania darmowych szablonów. Ponadto musi cechować się dobrze przemyślanym rozplanowaniem podstron, dzięki któremu nawigacja nie będzie sprawiała nikomu kłopotów. Jeśli chodzi o jej zawartość, warto zastanowić się nad wdrożeniem koncepcji tzw. content marketingu. Specjalne algorytmy Google - Panda i Pingwin - porządkują wyniki wyszukiwania, faworyzując witryny WWW oferujące wartościowe treści. Na sieciowej reprezentacji firmy opłaca się więc regularnie publikować mocne merytorycznie artykuły.

Same teksty także muszą spełniać pewne wymogi, które sprawiają, że są one bardziej widoczne dla Google. Warto boldować w artykułach najważniejsze frazy, formułować tytuły i śródtytuły (h2) z użyciem słów kluczowych, a także dodawać przemyślane tagi. Wyszukiwarka premiuje treści, które przyciągają uwagę czytelnika - warto zatem pisać artykuły dłuższe, podzielone na strony i rzeczywiście ciekawe.

Social media a pozycjonowanie

Współcześnie prawie każdy biznes posiada swój fanpage na Facebooku. Mniejsze grono przedsiębiorców prowadzi dodatkowo konta na NK.pl oraz Google Plus. Panuje mylne przekonanie, że aktywność na portalach społecznościowych przekłada się na pozycję w wyszukiwarce. Dobra polityka social media ma spore znaczenie - ale raczej w kwestii budowania wizerunku firmy, prezentowania oferty i przyciągania internautów do strony WWW. Inaczej mówiąc, wprawnie prowadzona komunikacja dwustronna na Facebooku i innych serwisach wpływa na pozycjonowanie pośrednio - poprzez zwiększenie ruchu na promowanej witrynie. Ani liczba znaczników “lubię to!”, ani wskaźnik udostępnień nie jest premiowany przez roboty indeksujące Google.

Pozycjonowanie = obecność w sieci

Oprócz wymienionych czynności rozsądnym krokiem jest zadbanie, by firma figurowała we wszelkiego rodzaju katalogach - lokalnych oraz tych o szerszym zasięgu. Warto też postarać się o wpisanie adresu przedsiębiorstwa w Google Maps. Punkty gastronomiczne i usługowe mogą korzystać z FourSquare, popularnej aplikacji na urządzenia przenośne, która umożliwia “meldowanie się” w danym miejscu. Jest to jednak raczej działanie poboczne, budujące markę, ale niewpływające na pozycjonowanie strony.